Jaakko Pöyry Group vahvistaa osaamistaan liikennejärjestelmien konsultoinnissa

BPI-Consult GmbH, joka kuuluu Jaakko Pöyry Groupin Infrastruktuuri & ympäristö -liiketoimintaryhmään, on ostanut 74 prosentin osuuden kevytraideliikennejärjestelmien konsultointiin erikoistuneesta TransTec Consult GmbH:sta. Yhtiö toimii Saksassa ja kansainvälisillä liikennejärjestelmämarkkinoilla. BPI-Consult GmbH on jo aiemmin ostanut TransTec Consult GmbH:n rautateiden suunnitteluun erikoistuneen liiketoiminnan.

Yhtiöosuuden myyjä on TransTec Beteiligungs- und Management GmbH, joka on ÜSTRA:n tytäryhtiö. ÜSTRA on Hannoverin kaupungin raideliikennöitsijä, jonka kanssa jatketaan yhteistyötä. Ostetut yritys- ja liiketoiminnot työllistävät tällä hetkellä 25 asiantuntijaa Hannoverissa ja niiden liikevaihto on 3 miljoonaa euroa.

Nämä yritys- ja liiketoiminnan ostot lisäävät Infrastruktuuri & ympäristö -liiketoimintaryhmän jo ennestään laajaa toimintaa kaupunkialueiden raideliikennehankkeissa. Lisäksi liiketoimintaryhmän asema vahvistuu kasvavilla liikennejärjestelmämarkkinoilla. Kohdemarkkinoita ovat erityisesti Eurooppa, Aasia ja Latinalainen Amerikka, missä hiljattain saatiin toimeksiannot kevytraideliikennejärjestelmistä Maracaibossa ja Valenciassa Venezuelassa.

Jaakko Pöyry Groupin Infrastruktuuri & ympäristö -liiketoimintaryhmä käyttää liikenimeä Jaakko Pöyry Infra. Sen liikevaihto v. 2002 oli 123 miljoonaa euroa. Liiketoimintaryhmällä on toimistoja 12 maassa ja se työllistää 1350 asiantuntijaa maailmanlaajuisesti.

JAAKKO PÖYRY GROUP OYJ

Satu Perälampi