COMALCO OG NORSK HYDRO INNGÅR HISTORISK ALUMINAAVTALE

Comalco og Hydro Aluminium undertegnet i dag en av de største aluminakontraktene i aluminiumindustriens historie.

I henhold til avtalen, som starter med et volum på 300.000 tonn i 2005, vil Comalco levere 500.000 tonn alumina årlig til Hydro Aluminium fra 2006 til 2030. Avtalen gir også rom for volumøkninger på ulike stadier i kontraktsperioden.

Hydro Aluminium planlegger å bruke denne aluminaen til å sikre forsyninger til sin virksomhet i Australia, som består av det heleide metallverket Kurri Kurri og metallverket Tomago (eierandel på 12,4), som begge ligger i New South Wales i Australia.

Comalco vil skaffe alumina for denne kontrakten gjennom sin eierandel på 39 prosent i Queensland Alumina Limiteds raffineri og det nye heleide raffineriet Comalco Alumina, som vil sende sine første leveranser i 2005. Begge anleggene ligger i Gladstone i Australia.

Kontrakten ble undertegnet i Oslo på Fredag av Comalcos toppsjef Sam Walsh og konserndirektør for Hydro Aluminium, Jon-Harald Nilsen.

- Denne langsiktige kontrakten, med en sterk partner og sikkerheten knyttet til to raffinerier i verdensklasse, betyr at dette er en god tilpasning - vårt framtidige aluminabehov passer sammen med Comalcos leveringsevne, sier Jon-Harald Nilsen.

- Avtalen passer godt sammen med Hydro Aluminiums strategi om å bedre kostnadsposisjonen innen primæraluminium og å styrke vår ledende posisjon midt- og nedstrøms, samtidig som vi sikrer en portefølje av aluminaleveranser med begrensede investeringer, tilføyer han.

- Comalcos avtale med Hydro Aluminium bidrar til at vi kan nå vårt mål om å maksimere verdien på bauksittforekomsten Weipa i det nordlige Queensland i Australia. Denne historiske avtalen er i tråd med vår strategi om vekst innen alumina og støtter vår satsing på det nye raffineriet Comalco Alumina i Gladstone i Australia,  sier Sam Walsh.

Begge parter er tilfredse med at vilkårene i kontrakten er i samsvar med de langsiktige prisene i bransjen.

Hydro Aluminium er et av de tre ledende integrerte aluminiumselskapene i verden, og det ledende aluminiumselskapet i Europa. Hydro Aluminium er en del av Norsk Hydro, et ledende industrikonsern med base i Norge. Selskapets virksomhetsområder er Hydro Olje og Energi, Hydro Agri og Hydro Aluminium.

Comalco er et heleid datterselskap av Rio Tinto, og er en betydelig leverandør av bauksitt, alumina og primæraluminium til verdensmarkedet. Selskapet har sin base i Australia. Det driver eller har eierinteresser i bauksittgruver i Australia og Guinea, aluminaraffinerier i Australia og på italienske Sardinia, og aluminiumverk i Australia og New Zealand.

For ytterligere informasjon, se www.hydro.com og www.comalco.com.au

Mobil
Thomas Knutzen