Nokia esittelee ensimmäisen GSM-moduulin konekommunikaation sovellusten käyttöön

Nokia esitteli tänään vuosittaisessa Nokia Press Update -tapahtumassaan Nokia 12 GSM-moduulin koneiden väliseen kommunikaatioon. Pienikokoinen ja älykäs Nokia 12 GSM-moduuli soveltuu konekommunikaation (M2M: machine-to-machine, mobile-to-machine tai machine-to-mobile) sovellusten ja muiden langattomien ratkaisuiden käyttöön, ja se voidaan asentaa etälaitteisiin jo niiden kokoonpanon aikana. Nokian M2M -sovellusalustan kanssa yhteensopivaa moduulia voidaan käyttää myös langattomana modeemina tai sitä voidaan etäohjata tekstiviestien välityksellä. Nokia 12 GSM-moduuli tukee Java(TM) -teknologiaa, paikannuspalveluita ja lukuisia tiedonsiirtomahdollisuuksia ja mahdollistaa siten sovellusten kehittämisen kustannustehokkaasti ja nopeasti. GSM 900/1800 -verkoissa toimiva Nokia 12 GSM-moduuli tulee myyntiin Euroopassa, Afrikassa ja Aasiassa vuoden 2003 viimeisellä neljänneksellä. Uutuustuotteesta tulee myöhemmin myös Amerikan alueen 850/1900 -taajuuksille soveltuva versio.

"Nokia 12 GSM-moduuli tuo uusia ulottuvuuksia etäohjaukseen. Se tarjoaa mahdollisuuden valvoa laitteita ja sovelluksia etäältä, esimerkiksi kotoa, toimistolta tai matkoilta käsin", sanoo Lisälaitteet ja langattomat ratkaisut -liiketoimintayksikön johtaja Janne Jormalainen Nokia Mobile Phonesista. "Nokia 12 GSM-moduuli voidaan asentaa esimerkiksi pumppuihin tai mittareihin, jolloin se tuo yrityksille merkittäviä parannuksia toiminnan tehokkuudessa. Yhdistettynä GPS-tukeen Nokia 12 GSM-moduulilla voidaan myös tehostaa ajoneuvokannan hallintaa.  Laitevalmistajat voivat integroida Nokia 12 GSM-moduulin lukuisiin eri laitteisiin kuten sammutus- tai ilmastointilaitteisiin, tai vaikkapa kodinkoneisiin, jolloin konekommunikaatiota voidaan hyödyntää myös kotona."

Java-teknologia mahdollistaa sovellusten kehittämisen ja tuomisen markkinoille tehokkaasti, nopeasti ja matalammilla kustannuksilla. Java-teknologian ansiosta sovellusta voidaan pyörittää Nokia 12 GSM-päätelaitteessa ja siten vähentää etälaitteessa tarvittavan ylimääräisen laitteiston määrää. Java mahdollistaa sovellusten päivittämisen ja lataamisen verkon välityksellä ilman että käyttäjän tarvitsee käydä etälaitteiden sijaintipaikalla.

Nokia 12 GSM-päätelaite tukee lukuisia tiedonsiirtomahdollisuuksia (EDGE, GPRS, HSCSD, CSD ja SMS) ja voi siten toimia eri verkkoympäristöissä.

Nokia tarjoaa koneiden väliseen kommunikaatioon kattavan, muunneltavan, joustavan ja luotettavan langattoman kokonaisratkaisun, jolla pyritään laskemaan sovelluskehityksen, järjestelmän käytön ja ylläpidon kustannukset minimiin. Nokia M2M -sovellusalusta perustuu avoimiin, standardoituihin teknologioihin ja rajapintoihin sekä palveluiden helppoon päivittämiseen, mikä tekee sovelluskehityksestä tehokasta ja pienentää riskejä. Nokia M2M -sovellusalusta koostuu Nokia M2M Gateway -ohjelmistosta, GSM-yhteyslaitteista sekä GSM-päätelaitteista. Lisätietoja: www.nokia.com/m2m ja www.forum.nokia.com

Lisätietoja:
Nokia Mobile Phones