Statoil lanserer trådløst Internett på 300 bensinstasjoner

Trådløs Internettilgang er en raskt voksende teknologi, og stadig mer forbruker-elektronikk kommer i dag med innebygget trådløs nettverksfunksjonalitet. Blant annet forventer det internasjonale analyseselskapet Gartner Group at så mange som 90 prosent av alle bærbare PC-er vil ha slik funksjonalitet innen 2005.

Det nye tilbudet på Statoil-stasjonene som heter Trådløs Sone, vil gi brukerne muligheten til å arbeide raskt og effektivt via trådløst høyhastighetsnett på PC og håndholdte datamaskiner.

- Statoil skal være et knutepunkt langs veien. Nå kan våre kunder tanke PC-en og bilen mens de besøker Statoil-stasjonen. Dette er fremtidens Statoil-stasjoner, og et synlig bevis på at Statoil er nyskapende. Vi utvikler hele tiden nye løsninger som skal gjøre det enklere og lettere for folk flest, sier pressetalsmann Knut Hansen i Statoil.

- Vi tror de fleste bedrifter vil se på trådløse nettverk som en naturlig del av forretningslivet. Med Telenors innovative løsning, Trådløs Sone, får bedrifter høy hastighet uten å måtte bruke kabler, noe som gjør dem svært fleksible, sier Anders Hauglie-Hanssen, direktør i Divisjon Bedriftskommunikasjon i Telenor.

Som en del av Telenors strategi om å ha en mer helhetlig tilnærming til det norske hjemmemarkedet, kan eksisterende Telenor-kunder benytte seg av Trådløs Sone på Statoil-stasjonene. Det betyr at brukere av Telenor Mobils Trådløse Internettsoner og ADSL-kunder kan benytte Statoils tilbud, og at Statoils kunder kan bruke Telenors egne trådløse soner.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:
Knut Hansen, Informasjonssjef Statoil Norge, (+ 47) 917 38 053, knusen@statoil.com
Atle Lessum, Informasjonssjef Telenor Privat, (+ 47) 415 05 645, atle.lessum@telenor.com

Om Telenor:
Telenor er et av Norges største verdiskapende selskaper med en omsetning i 2002 på vel 48,8 milliarder kroner. Antall årsverk ved utgangen av 2002 var 22 100, hvorav 8 900 utenfor Norge. Telenor er markedsleder i Norge innen telekommunikasjon, datatjenester og medieformidling, og har en betydelig internasjonal virksomhet, spesielt innen mobilkommunikasjon, TV-distribusjon og satellittkommunikasjon. Telenor er notert på Oslo Børs (TEL) og på Nasdaq i New York (TELN)

Om Statoil Detaljhandel AS:
Statoil Detaljhandel AS har nær 500 utsalgssteder for bensin og diesel i Norge. I dette nettverket inngår små og store servicestasjoner samt automatstasjoner under kjedenavnet 1-2-3. Av servicestasjonene drives 31 i egen regi gjennom datterselskapet Statoil Detaljist AS. De øvrige stasjoner drives på kontrakt av selvstendige franchise-takere. Statoil-stasjonene i Norge solgte vel 840 millioner liter drivstoff i 2002. Selskapets omsatte for 5,881 milliarder kroner i 2002, og fikk et driftsresultat før finans og skatt på 242,2 millioner kroner. Statoil Detaljhandel er eid av ICA Ahold og Statoil med 50% hver.