Telenor inngår nye bilavtaler - miljøkravene avgjørende

Rammeavtalene omfatter levering av inntil 2400 tjeneste- og firmabiler der også medarbeidere med billønn kan benytte rammeavtalene. Leveransene omfatter både vare- og personbiler og gjelder bilmerkene Ford, Toyota, Audi, Volvo og Mitsubishi (bare Space Wagon, Outlander og Pajero). Det er også inngått rammeavtaler om finansiering og ekstern driftsadministrasjon med DnB Finans og rammeavtale for levering av drivstoff med Shell. Kontraktene omfatter leveranser av varer og tjenester for inntil 750 millioner kroner over en fire-års periode.

"I valget av leverandører er det lagt spesiell vekt på å redusere miljøbelastninger og senke utslipp fra bilparken. Miljøeffektive biler fører dessuten til lavere kostnader til drift. Vi tror også kravet om miljøvennlige biler kan ha en langsiktig effekt på billeverandørene som dermed blir tvunget til å intensivere produksjonen av slike biler," sier Frode Sørum, leder av Telenors biladministrasjon.

Beregninger Telenor har foretatt når det gjelder utslipp av CO2 viser at de nye rammeavtalene kan redusere CO2-utslippet med 15 prosent i forhold til de bilene som kom dårligst ut blant leverandørene. For Telenors bilpark, vil en reduksjon i utslippet av CO2 på 15 prosent kunne utgjøre i størrelsesorden 1300 tonn CO2 i reduserte utslipp per år. Dette tilsvarer utslippet fra en personbil som kjører en strekning på sju millioner kilometer.

Enkelte av leverandørene kan også levere såkalte hybridbiler som kan skifte mellom to drivstofftyper der den ene er elektrisitet. Telenor har gode erfaringer med hybridbiler og de nye avtalene vil utvide bruken av dem vesentlig. Andre miljøkrav Telenor har stilt gjelder blant annet sertifisering av produksjonsanlegg og importører, gjennomsnittlig levetid for bilen, hvor stor andel av bilmodellen som er utstyrt med miljøvaredeklarasjon og hvor stor andel av modellene som tilfredsstiller kommende EU-krav til utslipp av skadelige stoffer som CO, HC, NOx og partikler.

Kontaktperson:
Pressetalsmann Dag Melgaard, tlf.: 67 89 26 71 eller mobil 901 92 000.

Til red: To bilder er tilgjengelig på http://www.telenor.no/pressemelding/