Restrukturering av bankens engasjement i Midnor Group AS

På denne bakgrunn har Sparebanken Midt-Norge valgt å overta et nystiftet selskap, Nye Midnor AS, som forut for overtakelsen har overtatt kjernevirksomheten i tidligere Midnor Group AS med datterselskaper. Overtatt virksomhet inkluderer smoltvirksomheten med 5 settefiskkonsesjoner, oppdrettsvirksomheten med 26 matfiskkonsesjoner, samt slakte- og foredlingsvirksomheten.

Alle driftsrelaterte eiendeler har blitt overdratt til Nye Midnor AS. Driftsrelaterte eiendeler består av anleggsmidler og omløpsmidler som er nødvendig for varekretsløpet, blant annet beholdning av fisk i sjø og fôr. Andre driftsrelaterte omløpsmidler, kundefordringer og andre driftsrelaterte fordringer er også overført til Nye Midnor AS.

Alle ansatte i de aktuelle selskapene i Midnor- konsernet har blitt overført til Nye Midnor AS. Alle balanseposter relatert til ansatte, som for eksempel lønn og pensjonsforpliktelser, har derfor  blitt overført til Nye Midnor AS.

I tillegg har Nye Midnor AS overtatt aksjeposter i West Fish Aarsæther AS, Troms Aquakultur AS, Terra Seafood AS, Uthaug Lakseslakteri AS, Aqua Gen AS og Havbrukstjenesten AS.

Nye Midnor AS har overtatt verdier fra Midnor Group AS med datterselskaper for cirka NOK 400 millioner. Nye Midnor AS vil bli strukturert og kapitalisert på en slik måte at selskapet vil ha tilstrekkelig likviditet og soliditet frem til en forventet normalisering av lønnsomheten i oppdrettsnæringen. Banken legger til grunn at likviditetsbehovet er anslagsvis NOK 50 millioner ut 2003.

I balansen til Nye Midnor AS er konsesjonene bokført til totalt NOK 52 millioner, tilsvarende cirka NOK 2 millioner per matfiskkonsesjon. Verdien av fisk i sjø er nedskrevet for å reflektere dagens markedssituasjon. Sparebanken Midt-Norge har overtatt 100% av aksjene i Nye Midnor. Dagens eiere av Midnor Group AS er gitt en opsjon til å kjøpe ut bankens aksjer til en kurs som vil kunne sikre banken full gjenvinning av tapet i Midnor Group AS med tillegg av renter. Sparebanken Midt-Norge har imidlertid alle rettigheter i forhold til å gjennomføre nødvendige strukturelle løsninger, som for eksempel et salg av Nye Midnor AS.

Restruktureringen av Midnor- konsernet inklusive eierselskaper innebærer at Sparebanken Midt-Norge i sine regnskaper per 30.06.2003 vil bokføre et samlet utlånstap på cirka NOK 207 millioner på dette engasjementet, hvorav NOK 15 millioner ble bokført første kvartal 2003.

Banken har oppnevnt et styre for Nye Midnor AS som består av følgende medlemmer; styreformann er Stig Grimsgaard Andersen og øvrige styremedlemmer er Rolf Engelsen, Bernard Sandvik, Ole Haugen og Rasmus Nordbø. Banken har lagt vekt på å sette sammen et uavhengig styre med sterk finansiell og industriell kompetanse. Helge Gåsø er engasjert som administrerende direktør for selskapet.

På bakgrunn av den vanskelige situasjonen for oppdrettsnæringen generelt og Midnor Group AS   spesielt, er Sparebanken Midt-Norge av den oppfatning at den valgte modellen på best mulig måte sikrer bankens interesser og muligheten for å gjenvinne det tap banken er påført i forbindelse med Midnor Group AS -engasjementet. Med Nye Midnors kapitalstruktur vil banken gjenvinne samlet tap på Midnor Group AS-engasjementet ved en prising av konsesjonene tilsvarende cirka NOK 10 millioner per matfiskkonsesjon. Hvor mye av bankens tap i Midnor Group AS som faktisk kan gjenvinnes, og når, vil være avhengig av utviklingen i oppdrettsindustrien generelt og Nye Midnor AS spesielt.

Administrerende direktør Finn Haugan sier i en kommentar at det er viktig å se bankens meget store tapsavsetning på Midnor Group AS-engasjementet i lys av at oppdrettsnæringen nå er i dyp krise foranlediget av unormalt lave laksepriser. Banken legger til grunn at prisnivået om en tid vil stabilisere seg på et høyere nivå enn i dag. I en slik situasjon vil bankens eget selskap Nye Midnor AS være godt posisjonert for lønnsom drift og selskapets mer enn 250 arbeidsplasser vil være bedre sikret. Dermed vil banken også oppleve en verdiøkning på sitt selskap som vil kunne innebære gjennvinning av hele eller deler at det tapet banken har tatt per 30.06.03.

For ytterligere informasjon kontakt administrerende direktør Finn Haugan på telefon 90 04 10 02, konserndirektør Marvin Wiseth på telefon 91 86 79 31 eller banksjef Rune Malvik på telefon 91 14 01 26.

Trondheim 14. juli 2003