Matanuska installerar Net Insights plattform för video, data och telefoni via DSL

MTA kan nu erbjuda digital-TV och andra digitala tjänster som pay-per-view, via samma uppkoppling som telefoni och Internetaccess. Till slutet av år 2003 räknar MTA med att ca 18 000 medlemmar över 33 000 accesslinjer skall få tillgång till videotjänsterna genom att använda Nimbra(TM)-plattformen i transportnätet. Plattformen som erbjuder en fullständig tjänstekvalitet i kombination med maximalt kapacitetsutnyttjande och multicast-funktionalitet, ger MTA en lösning med överlägsen prestanda.

- Net Insights systemlösning är extremt kostnadseffektiv vilket gjort att vi har kunnat leverera kvalitativa videotjänster till medlemmar i Alaskas utkanter innan tjänsterna ens blivit tillgängliga i de flesta storstadsregioner, säger Joe Ortner, Teknisk projektledare på MTA. Direkt från det att vi installerade lösningen har vi kunnat leverera tjänsterna till våra medlemmar utan några problem.

MTA implementerade lösningen utan att några betydande förändringar eller störningar i nätet krävdes. Net Insights lösningar bygger på öppna standards för att kunna integreras och samverka med befintlig utrustning och därigenom möjliggöra en kostnadseffektiv introduktion av nya kvalitativa tjänster. Nimbra(TM)-plattformen tillämpar ett automatiserat kontrollplan som hjälper MTA att sänka sina driftskostnader väsentligt. Lösningen levererades i samarbete med Net Insights strategiska samarbetspartner Allied Telesyn.

- MTA har tagit en ledande marknadsposition genom att kunna erbjuda sina medlemmar dessa högkvalitativa tjänster," säger Tomas Duffy, VD på Net Insight. Valet av vår lösning bekräftar återigen Net Insights styrka när det gäller kostnadseffektiva lösningar för operatörer som vill erbjuda nya videotjänster som TV och Video-on-Demand utöver Internet och telefoni.

Net Insight har sedan tidigare sålt motsvarande lösning till Midwest TelNet, ett sammanslutning av oberoende teleoperatörer (IOCs) i södra Wisconsin. TV-bolag och kabel-TV-operatörer, däribland ABC och MSNBC, använder sig av plattformen för en effektiv och säker transport av högkvalitativ videotrafik.

För ytterligare information kontakta:
Tomas Duffy, VD, Net Insight AB.
Tel. 08-685 04 00, e-post: tomas.duffy@netinsight.net