Resultater andre kvartal 2003

I første halvår var driftsinntektene på 25,8 milliarder kroner, en økning på 9,6 prosent sammenliknet med andre halvår 2002. Driftsresultatet etter første halvår 2003 økte med 1,8 milliarder kroner i forhold til samme periode i 2002 og ble på nær 3,1 milliarder kroner. Resultat før skatt og minoritetsinteresser ble på 3,5 milliarder kroner etter første halvår, en økning på 3,1 milliarder kroner sammenliknet med andre halvår i fjor.

Sammenliknet med andre kvartal 2002 økte EBITDA-marginen i andre kvartal 2003 fra 27 til 33 prosent mens EBITDA (driftsresultat før av- og nedskrivninger) økte fra 3,2 til 4,35 milliarder kroner. Økningen skyldes hovedsakelig kostnadsinnsparinger gjennom Delta 4 og konsolidering av selskaper. I første halvår 2003 økte EBITDA med 39,5 prosent i forhold til første halvår i fjor til 8,5 milliarder kroner.

Driftsmessige investeringer (capex) ble redusert til 1,3 milliarder kroner i andre kvartal i år sammenliknet med 2,2 milliarder kroner i samme periode i fjor. Netto rentebærende gjeld ved utgangen av andre kvartal i år var 25,3 milliarder kroner, som er 0,8 milliarder kroner lavere enn ved utgangen av første kvartal i år.

Totalt antall mobilabonnement i Telenors konsoliderte selskaper var 10 millioner ved utgangen av andre kvartal 2003. I den konsoliderte mobilvirksomheten økte EBITDA med 28 prosent og driftsresultatet med 41 prosent til henholdsvis 2.277 millioner og 1.173 millioner kroner i andre kvartal 2003 sammenliknet med samme periode året før. Veksten kom i hovedsak fra den utenlandske mobilvirksomheten. I Norge er den estimerte markedsandelen målt i antall abonnement ca. 58 prosent ved utgangen av andre kvartal. Den var i underkant av 60 prosent ved utgangen av første kvartal.

I Fixed økte EBITDA-marginen med fire prosentpoeng til 33 prosent mens den økte med vel fem prosentpoeng til 36 prosent i Norge sammenliknet med andre kvartal i fjor. Estimert markedsandel for fastnettvirksomheten i Norge målt i trafikk er uendret siden utgangen av første kvartal og er på 70 prosent.

Broadcast rapporterte et positivt og økt driftsresultat, økte driftsinntekter og EBITDA i andre kvartal, i hovedsak som følge av konsolideringen av Canal Digital.

"Vi kan registrere fortsatt inntektsvekst og en solid resultatforbedring, og ser nå tydelig positive resultater av igangsatte kostnadsreduserende tiltak og vår strategi om å konsolidere mobil-operasjonene i utlandet. Vi er glade for at vi har klart å opprettholde markedsandelen for fastnett-virksomheten i Norge  og at veksten i vår utenlandske mobilportefølje fortsetter. Konkurransen i det norske markedet fortsetter å øke, og vi vil legge vekt på å forbedre våre tilbud og vår service for derved å sikre våre markedsposisjoner fremover," sier konsernsjef Jon Fredrik Baksaas.

Kontaktperson:
Pressetalsmann Dag Melgaard, tlf.: 67 89 26 71 eller 901 92 000

Til redaksjonen:

Presse- og analytikerkonferanse
I tilknytning til kvartalsresultatet vil en presse- og analytikerkonferanse bli avholdt i auditoriet i Telenor Expo på Fornebu kl 0900 onsdag 23. juli. Konsernsjef Jon Fredrik Baksaas, visekonsernsjef Arve Johansen og visekonsernsjef/CFO Torstein Moland vil gå nærmere gjennom resultatene.

Internett-overføring
Presse- og analytikerkonferansen blir overført over Internett, både som direkte sending og som opptak etter konferansen, på http://www.telenor.no/ir/

Internasjonal telefonkonferanse
Kl. 1400 samme dag arrangeres en internasjonal telefonkonferanse om kvartalsresultatet beregnet på investorer og analytikere. Nærmere opplysninger om analytikerkonferansen finnes på http://www.telenor.no/ir/