Opticom ASA - Kvartalsrapport for andre kvartal 2003

Aktiviteter
I andre kvartal har Opticom og det operative datterselskapet Thin Film Electronics (TFE) videreført arbeidet med leveransene i henhold til produktiserings- og lisensavtalen for prosess- og produktutvikling med Intel. Bare mindre leveranser, som utgjorde 0,6 millioner NOK, ble ferdigstilt i kvartalet. Ytterligere leveranser, som utgjør 3,6 millioner NOK, er ferdigstilt til nå i tredje kvartal, men hoveddelen av leveransene under avtalen er fortsatt utestående og er minst ni måneder forsinket.

Opticom/TFE og Intel har tett kontakt om utfordringene og sannsynlige løsninger for den felles prosess- og produktutviklingen. Selskapet erkjenner at leveransene ikke er ferdigstilt som opprinnelig planlagt, men vårt samarbeid med Intel fortsetter i god tro og vår holdning er optimistisk. For tiden utprøves ulike måter å løse de utestående problemene på. TFE fører diskusjoner med Intel om mulige endringer i produktiserings- og lisensavtalen. Diskusjonene pågår, og styret kan ikke nå forutsi sannsynlig utfall eller tidspunkt for dette. Selskapet vil informere i rett tid.

Opticom konsernregnskap
Konsernet rapporterte inntekt på leveranser til Intel for 0,6 millioner NOK i andre kvartal. Dette er også eneste inntekt i første halvår. Inntekten er vesentlig ned fra 7,6 millioner NOK i første halvår 2002. Inntekt regnskapsføres først ved leveranse til Intel.

Driftskostnadene i andre kvartal på 23,3 millioner NOK er likt med foregående kvartal, og på linje med første halvår 2002. Bemanningen ved utgangen av kvartalet var 64, ned fra 76 ved utgangen av første kvartal og 78 ved årsskiftet. Påløpte og framtidige utgifter knyttet til 15 personer som ble sagt opp i april, ble kostnadsført i andre kvartal. Personene forlot TFE i andre kvartal. Driftskostnadene vil bli redusert i løpet av andre halvdel av 2003. Kontantstrømmen er budsjettert redusert med 22 prosent på årsbasis fra 2002 til 2003.

Avskriving og nedskriving utgjorde 17,8 millioner NOK i kvartalet, på linje med foregående kvartal. Avskriving av anleggsmidler har flatet ut siden Linköping-anlegget ble ferdigstilt i første kvartal 2002. Nedskriving av aktivert forskning og utvikling vil fortsette å øke så lenge investeringene er høyere enn nedskrivingene.

Selskapet aktiverer direkte eksterne og interne forsknings- og utviklingsutgifter som er innrettet på å skape ny kunnskap som igjen blir en del av selskapets immaterielle rettigheter. Utgifter knyttet til inntektsbringende leveranser blir kostnadsført. Aktivering av egen forsknings- og utviklingsinnsats vises som kostnadsreduksjon. En betydelig del av forsknings- og utviklingsorganisasjonen arbeider nå med leveranser som Intel betaler for. Dette har ført til at en mindre andel av de totale kostnadene blir aktivert. Kostnader for forskning og utvikling som er kjøpt eksternt aktiveres direkte, og føres ikke via resultatoppstillingen.

Resultatet fra Opticoms tilknyttede selskap Fast Search & Transfer ASA (FAST) offentliggjøres av FAST. I tillegg til netto overskudd fra løpende drift, rapporterte FAST i andre kvartal en netto gevinst på salg av selskapets virksomhet innen Internett-søk på 61,4 millioner USD. Opticoms inntekt på investering i FAST utgjorde 137,3 millioner NOK i andre kvartal, og 140,5 millioner i første halvår. Resultatet i FAST har ingen kontantvirkning for Opticom. Opticom anser fortsatt aksjene i FAST som en langsiktig investering og forventer en betydelig verdiøkning i kommende år. Det er ingen utsikter til at Opticom selger aksjer i FAST i overskuelig framtid.

Netto andre finansposter var pluss 5,4 millioner NOK for kvartalet, ned fra 6,1 millioner NOK i første kvartal, men opp fra 0,4 millioner NOK tap i første halvår 2002. Opticom har hatt renteinntekter fra kontantbeholdningen siden emisjonen i januar 2002, men renteinntekten har vært overskygget av omregningsgevinst/tap på valutalån innen TFEkonsernet. Slik gevinst/tap har ikke kontantvirkning. Slike regnskapsmessige tap eller gevinster oppstår når den norske kronen styrkes eller svekkes. I 2002 gav sterkere krone et tap på 7,3 millioner NOK, mens svekket krone i første halvdel av 2003 har gitt gevinst på 8,7 millioner NOK.

Ved utgangen av andre kvartal hadde morselskapet Opticom ASA lånt ut 322,4 millioner NOK konserninternt til TFE. På det tidspunkt ble lånet oppsigelig og Opticom har bedt TFE ordne forholdet. TFE er i diskusjon med sine aksjonærer om den beste måten å sikre løpende finansiering og å styrke balansen på.

Som opplyst i årsrapporten, ble bokettersyn i Opticom ASA påbegynt i 2001. En foreløpig rapport er utarbeidet, og selskapet er varslet om at et betydelig skattekrav kan bli fremmet. Ingen skattekrav er mottatt ennå. Selskapets rådgivere og styret mener at et slikt krav er uberettiget og at det ikke er grunnlag for regnskapsmessig avsetning på dette trinn.

Kontantbeholdningen ble redusert med 21,0 millioner NOK i kvartalet (første halvår: 30,3 millioner). 26,8 millioner NOK ble brukt på drift eller investert i anleggsmidler, og netto driftskapital og finansposter utgjorde 5,8 millioner NOK i kvartalet. Det meste av avviket mot første kvartal gjelder driftskapital of finansposter. Den underliggende kontantforbruket på drift og investeringer er om lag lik med første halvår 2002, 55 millioner NOK. Emisjonen og driftskapitaleffekter i 2002 og manglende inntekt i 2003 representerer store avvik. Kontantbeholdningen utgjorde 144,7 millioner NOK ved utgangen av kvartalet. Konsernet har ingen finansiell gjeld, og verken behøver eller har til hensikt å oppta finansielle lån.

6 august 2003
Thomas Fussell
Styreformann

Det foreløpige konsernregnskapet og denne kvartalsrapporten er utarbeidet i henhold til Norsk RegnskapsStandard NRS 11. Regnskapet og rapporten er ikke revidert.

Rapporten inklusive tabeller kan lastes ned fra følgende link:

Kvartalsrapport for andre kvartal 2003