SPONDA OYJ: OSAVUOSIKATSAUS TAMMI-KESÄKUU 2003

Spondan 6 kuukauden tulos oli 16,7 (86,5) milj. euroa. Vuokratuotoista muodostuva liikevaihto oli 50,0 (50,0) milj. euroa. Liikevoitto oli 31,7 (97,0) milj. euroa. Katsauskauden osakekohtainen tulos oli 0,21 (1,07) euroa. Rahoitustuotot ja -kulut olivat -11,4(-5,5) milj. euroa.

Nettovuokratuotto oli 38,1(37,5) milj. euroa. Kiinteistöomaisuuden kirjanpitoarvo oli 1,0 mrd euroa. Oma pääoma per osake oli 6,16 euroa (31.12.2002 6,81 euroa).

Vertailukauden 1-6/2002 liikevoittoon sisältyi Kauppakeskus Itäkeskuksen myynnistä tuloutunut 67 milj. euron myyntivoitto ja rahoitustuottoihin kertaluonteinen 7,9 milj. euron osinkotuotto.

Rahoitus
Korollinen vieras pääoma oli 538,7 milj. euroa (456,7 milj.euroa 31.12.2002) ja omavaraisuusaste oli 46,7 % (52,9 % 31.12.2002). Luottojen keskimääräinen laina-aika oli 2,5 vuotta ja keskikorko 4,3 %. Sovituista luottolimiiteistä on käyttämättä 110 milj. euroa.

Tarkastelujakson aikana lainasalkun korkosuojauksia lisättiin tekemällä 100 milj. euron pääomalle 5 vuoden koronvaihtosopimuksia. Korkosidonnaisuusaika on 2,3 vuotta.

Toimintaympäristö
Koko pääkaupunkiseudun toimitilamarkkinoiden toimistojen vajaakäyttöaste on pysytellyt hieman alle 6 %:ssa. Liike- ja logistiikkatilojen kysyntä on jatkunut vakaana ja niiden vajaakäyttöaste on pysytellyt alhaisena.

Vuokraustoiminta
Spondan kiinteistöjen nettovuokratuotot olivat 38,1 milj. euroa (37,5) ja 50,7 % niistä tuli Helsingin kantakaupungista, 20,7 % Pääkaupunkiseudulta,  18,1 % Logistiikkakiinteistöistä ja 10,5 % muualta Suomesta. Koko kiinteistökannan taloudellinen vuokrausaste kesäkuun lopussa oli 88,9 % (31.3.2003 89,7 %).
Taloudellinen vuokrausaste katsauskauden lopussa oli Helsingin kantakaupungissa 91,4 % (31.3.2003 92,9 %), Pääkaupunkiseudulla 83,3 %(31.3.2003 82,7 %), Logistiikkakiinteistöissä 87,1 % (31.3.2003 88,1 %) ja Muut-alueella 93,6 % (31.3.2003 93,3 %).

Kiinteistöhankinnat ja myynnit
Sponda myi huhtikuussa 2003 Tampereella Kelloportinkatu 2:ssa sijaitsevan, noin 4000 neliön toimistokiinteistön 8 milj. euron kauppahintaan, josta tuloutui 2,4 milj. euron myyntivoitto.

Lisäksi Sponda myi katsauskauden alussa osaomistuksia yhteensä 2,4 milj. eurolla ja sai niistä myyntivoittoa 0,3 milj. euroa.

Viimeisen 6 kuukauden aikana Sponda ei ole ostanut kiinteistöjä.

Kiinteistöjen kehittäminen
Strategiansa mukaisesti Sponda kehittää kiinteistöjä ja niiden toimintaympäristöjä. Kehittämisen painopiste on suurissa kokonaisuuksissa.

Helsingin ydinkeskustassa sijaitsevan City-Centerin uudistaminen noin 53 000 neliön liike- ja toimistokeskukseksi jatkuu. Ensimmäiset, uudet noin 1 100 neliön liiketilat avataan syyskuussa 2003.

Leppävaarassa sijaitsevan, noin 30 000 neliön toimistokokonaisuuden markkinointi monikäyttäjäkohteena alkoi Upseerin Avec -nimisenä kesäkuussa. Upseerin Avecissa asiakas saa käyttöönsä laajan palvelutarjonnan vastaanotosta henkilöstöruokalaan ja kuntosaliin.

Henkilöstö
Sponda-konsernin keskimääräinen henkilöstön määrä 1.1.-30.6.2003 oli  52 (51) henkilöä, mistä määrästä emoyhtiö Sponda Oyj:n palveluksessa oli 51 (49) henkilöä. Kesäkuun lopussa Spondan palveluksessa oli yhteensä 52 (50) henkilöä, joista 51 (49) emoyhtiön palveluksessa.

Konsernirakenne
Sponda-konserni koostuu emoyhtiöstä ja sen kokonaan omistamista tytäryhtiöistä, joista kaikki Tamsoil Oy:tä lukuun ottamatta ovat keskinäisiä kiinteistöyhtiöitä.

Spondan osakkeen kurssikehitys
Spondan osakkeen kurssi nousi katsauskauden lopulla edellisen neljänneksen tasolle ja päätöskurssi oli kesäkuun lopussa 5,20 euroa. Tarkastelujakson 1-6 keskikurssi oli 5,26 euroa alimman kurssin ollessa 4,20 euroa ja ylimmän 6,00 euroa.  Yhtiön osakekannan markkina-­arvo oli kauden päättyessä 406 milj. euroa.

Omien osakkeiden osto
Yhtiökokous valtuutti huhtikuussa 2003 hallituksen ostamaan omia osakkeita enintään 3 500 000 kappaletta vuoden kuluessa yhtiökokouksesta. Ostovaltuutusta ei ole katsauskauden aikana käytetty.
Yhtiökokous päätti samoin, että hallitus valtuutetaan yhden vuoden kuluessa yhtiökokouksesta lukien päättämään yhtiölle hankittujen omien osakkeiden luovuttamisesta. Valtuutuksen kohteena on yhteensä enintään 3.500.000 kappaletta yhtiölle hankittuja omia osakkeita. Valtuutusta ei ole käytetty.

Hallitus ja toimitusjohtaja
Hallituksen jäsenet ovat toimitusjohtaja Heikki Bergholm, toimitusjohtaja Maija-Liisa Friman, varatoimitusjohtaja Jarmo Laiho, lakiasiainjohtaja Harri Pynnä, dipl.insinööri, ekonomi Anssi Soila ja finanssineuvos Jarmo Väisänen. Hallituksen puheenjohtaja on Anssi Soila ja varapuheenjohtaja Jarmo Väisänen. Yhtiön toimitusjohtaja on Kari Kolu.

Tilintarkastajat
Sponda Oyj:n varsinaiset tilintarkastajat ovat KHT Sixten Nyman ja KPMG Wideri Oy Ab sekä varatilintarkastaja on KHT Ari Viitala.

Näkymät
Talouskasvun uskotaan jatkuvan hitaana vuonna 2003. Toimitilojen vuokrausmarkkinoiden arvioidaan heikkenevän, mutta Spondan vuoden 2003  vuokraustoiminnan tuloksen ennakoidaan säilyvän vuoden 2002 tasolla.

7.8.2003
Sponda Oyj
Hallitus

Lisätietoja: toimitusjohtaja Kari Kolu, Sponda Oyj, puh. 09-6805 8202 talousjohtaja Sari Aitokallio, puh. 09- 6805 8230

Täydellinen raportti taulukoineen on ladattavissa alla olevasta linkistä.

Sponda