Korkeimman hallinto-oikeuden päätös Jaakko Pöyry Group Oyj:n tytäryhtiön verotuksesta

Korkein hallinto-oikeus on 15.8.2003 antamallaan päätöksellään todennut, ettei Jaakko Pöyry Group Oyj:n tytäryhtiö Electrowatt Infra AG ole ulkomaisten väliyhteisöjen osakkaiden verotuksesta annetussa laissa tarkoitettu väliyhteisö.

Jaakko Pöyry Group Oyj on tilinpäätöksen liitetiedoissa vuodelta 2002 todennut seuraavaa:

"Konserniverokeskus on päätöksessään 23.11.2000 todennut, että Jaakko Pöyry Group -konsernin sveitsiläinen tytäryhtiö Electrowatt Infra AG (ent. Electrowatt Engineering AG) ei ole väliyhteisölainsäädännön piirissä oleva yhteisö. Päätöksellä konsernin verot vähenivät 1,5 miljoonalla eurolla vuodessa vuosina 2000-2001. Konserniverokeskuksen veroasiamies valitti päätöksestä. Helsingin hallinto-oikeus on hylännyt valituksen 11.12.2001. Veroasiamies on hakenut muutosta päätökseen valittamalla korkeimpaan hallinto-oikeuteen 28.1.2002, johon Jaakko Pöyry Group Oyj on 24.4.2002 antanut vastineen."

KHO:n päätös 15.8.2003 vahvistaa Helsingin hallinto-oikeuden päätöksen. Päätös on lopullinen eikä siitä voi valittaa. Päätös vahvistaa edellä sanotun Jaakko Pöyry Group -konsernin tilinpäätöksen liitetiedoissa ilmoitetun verokohtelun.

JAAKKO PÖYRY GROUP OYJ

Erkki Pehu-Lehtonen