Marathonille suunnittelusopimus Appleton Coated'ilta

Marathon Engineers/Architects/Planners LLC, joka kuuluu Jaakko Pöyry Groupin Metsäteollisuus-liiketoimintaryhmään, on saanut Wisconsinissa USA:ssa toimivalta Appleton Coated LLC:ltä suunnittelutoimeksiannon. Toimeksianto käsittää päällystettyä puuvapaata paperia tuottavan linjan laajennuksen. Sopimuksen arvo on noin 2 miljoonaa euroa.

Marathonin palvelut käsittävät prosessi-, mekaanisen, putkisto-, sähkö- ja automaatiosuunnittelun. Lisäksi toimeksiantoon sisältyvät rakennesuunnittelu sekä projektin työmaatukipalvelut. Laajennushanke käsittää PK7:n ja päällystyskoneen muutokset sekä uuden erillisen kalanterin ja rullanpakkauskoneen. Appleton Coated aikoo kehittää Combined Locks'in tehtaasta korkealuokkaista päällystettyä puuvapaata paperia tuottavan laitoksen, jonka kapasiteetti ylittää 385 000 tonnia vuodessa. Nyt tehtävä 35 miljoonan euron investointi on yhtiön viimeisin panostus. Projekti lähtee käyntiin syyskuun alussa 2003, ja sen on määrä valmistua loppuvuodesta 2004.

Marathon on toiminut pitkään Appleton Coated'in yhteistyökumppanina ja suunnittelijana kyseistä tehdasta kehitettäessä. Yhteistyö alkoi PM7:n asennuksella vuonna 1994 ja on jatkunut päällystys- ja pintakäsittelylinjan asennuksella 1997 sekä PM6:n uudistamisella vuonna 2001.

Metsäteollisuus-liiketoimintaryhmä käyttää liikenimeä Jaakko Pöyry. Sen liikevaihto v. 2002 oli 175 miljoonaa euroa. Metsäteollisuus-liiketoimintaryhmällä on toimistoja 18 maassa ja se työllistää 2150 asiantuntijaa maailmanlaajuisesti.

JAAKKO PÖYRY GROUP OYJ

Satu Perälampi