Svakt resultat, sterk ordreinngang, solid kontantbeholdning

Ordreserven fortsatte å øke gjennom andre kvartal fra det rekordlave nivået ved utgangen av 2002. Viktige ordrer er tildelt både i forretningsområdene Olje & Gass og Engineering & Construction. Ordrereserven i Engineering & Construction er nå tilbake på samme nivå som i begynnelsen av 2002. Den samlede ordreinngangen i andre kvartal var 9,7 milliarder kroner, samme sterke nivå som for første kvartal.

Verdien av nye ordrer offentliggjort etter utløpet av andre kvartal og av intensjonsavtaler som ikke er inkludert i ordrereserven, beløper seg til 3,6 milliarder kroner. Dette omfatter ikke inntil to Ultra-Voyager cruiseskip som Kvaerner Masa-Yards har inngått intensjonsavtale på.

Resultatet før renter, skatt, goodwill- og pensjonsamortiseringer (EBITA) for årets seks første måneder var 85 millioner kroner. Dette inkluderer 440 millioner kroner i kostnader og avsetninger ved skipsverftet Kvaerner Philadelphia Shipyard i Pennsylvania i USA i andre kvartal.

EBITA i Olje & Gass bedret seg fra første til andre kvartal, når man tar med i betraktningen at resultatet for første kvartal omfattet rundt 60 millioner kroner i gevinst fra salget av eiendommer i Aberdeen. EBITA i Engineering & Construction var fortsatt marginalt positivt i andre kvartal.

Mens konsernets skipsverft i USA hadde en betydelig negativ innvirkning på gruppens samlede resultat i andre kvartal, fortsatte forbedringsprogrammet ved det finske skipsverftet Kvaerner Masa-Yards å gi gode resultater. I andre kvartal alene var EBITA 252 millioner kroner. Det er nesten dobbelt så mye som i første kvartal.

Arbeidskapitalen ble redusert i alle forretningsområder i andre kvartal. Ved utgangen av juni var konsernets samlede arbeidskapitalbinding 1,5 milliarder kroner, en nedgang fra 2,3 milliarder tre måneder tidligere.

Kontantbeholdningen og kortsiktige rentebærende fordringer økte tilsvarende til 4,6 milliarder kroner ved utgangen av juni, og netto rentebærende gjeld var på samme tidspunkt 143 millioner. Egenkapitalandelen var 26,8 prosent, samme nivå som i foregående kvartaler.

I andre halvdel av 2003 vil EBITA gradvis øke i både Olje & Gass og Engineering & Construction, etter hvert som arbeidet med nye ordrer får effekt. Skipsbygging vil levere et marginalt tap for året etter det betydelige underskuddet ved Kvaerner Philadelphia i andre kvartal.

SLUTT
Kontakter:

Media: Geir Arne Drangeid, Informasjonsdirektør, Aker Kværner ASA. Tlf: 67 51 30 36

Analytikere og investorer: Tore Langballe, Investor Relations, Aker Kværner ASA.

Ytterligere informasjon

Hovedtall , detaljerte tabeller og annen supplerende informasjon er tilgjengelig på Aker Kværners hjemmesider www.akerkvaerner.com og ved Oslo Børs på www.oslobors.no:
  • Fullstendig kvartalsrapport for 2. kvartal 2003
  • Presentasjonsmateriellet som blir benyttet i dagens møte med analytikere og presse i Oslo (tilgjengelig fra kl. 10.00)
  • En video (web-cast) av Helge Lunds presentasjon vil også være tilgjengelig på selskapets hjemmeside fra kl. 10.00
En telefonkonferanse på engelsk gjennomføres i ettermiddag klokken 16.00 norsk tid. For å delta, vennligst ring +44 20 7 162 0184, passord: "Aker Kværner".