Konsesjon for Kjøllefjord vindpark til Statkraft

- Norge er for alvor i ferd med å bli en vindkraftnasjon. Vindkraftplanene i Kjøllefjord er et resultat av en bred satsing i Statkraft på å ta i bruk nye fornybare og miljøvennlige energiløsninger, sier konsernsjef Bård Mikkelsen.

Flere vindparker
Kjøllefjord vindpark kan bli selskapets tredje store vindkraftutbygging. Den første var Smøla vindpark, der første byggetrinn (40 MW) ble åpnet av kong Harald i fjor høst.  Statkraft har videre planer om å starte bygging av Smøla trinn II (110 MW) i høst, med ferdigstillelse i 2005. Hitra vindpark (55 MW) er under bygging og skal ferdigstilles i 2004. Selskapet har også nylig søkt konsesjon for en vindpark i Vadsø kommune, og har i tillegg flere søknader under utarbeidelse, også for lokaliteter i Finnmark. Disse prosjektene er et betydelig bidrag for å nå myndighetenes ambisjoner om å realisere 3 TWh vindkraft innen 2010. Dersom alt går etter planen, vil Statkrafts vindparker produsere til sammen 2 TWh innen 2010. Dette tilsvarer strømbehovet til ca 100 000 husstander.

Stor vindpark i Finnmark
Kjøllefjord vindpark er planlagt på Gartefjellet i Lebesby kommune og vil ha en samlet installert effekt på 40 MW. Antall vindmøller vil være avhengig av hvilken type og størrelse som er optimal på tidspunktet for bygging. Vindmøllene vil ha en effekt mellom 2 og 5 MW. Dersom det velges møller på 2 MW, vil det være nødvendig å installere 20 møller. Velges 5 MW størrelse vil det være tilstrekkelig med 8 møller. Mellomløsninger er også aktuelle.
Produksjonen på ca 155 GWh tilsvarer strømforbruket til ca 7 500 husstander. Hvert mølletårn blir 70 - 100 meter høyt og rotoren får en diameter på 76 - 110 meter, avhengig av mølletype som velges. Vindkraftverket vil gi 2-3 arbeidsplasser lokalt i driftsfasen.

Tidligst byggestart om to år
Byggingen av Kjøllefjord vindpark vil tidligst kunne starte høsten 2005. Utbyggingskostnadene er estimert til ca 320 millioner kroner.

Statkraft er Norges største produsent av elektrisk kraft. Konsernets egen produksjonskapasitet utgjør gjennomsnittlig ca 42 TWh årlig, til sammen er dette rundt 1/3 av landets vannkraftproduksjon. Konsernet har ca. 2100 ansatte, inklusive selskapene Skagerak Energi og Trondheim Energiverk. Selskapet er Norges største landbaserte skattyter. Statkraft har eierandeler i de norske kraftselskapene BKK, Agder Energi og Fjordkraft. Målt i størrelse er Statkraftalliansen nummer tre i det nordiske produksjonsmarkedet og nummer to i det norske forbrukermarkedet.