FLS Industries A/S - Delårsrapport 1. januar - 30. juni 2003

Bestyrelsen for FLS Industries A/S har i dag behandlet og vedtaget delårsrapport for januar-juni 2003. Rapporten er urevideret og er aflagt efter samme regnskabspraksis som for årsrapporten 2002.

Få adgang til delårsrapporten via FLS Industries' web-site:

Delårsrapportens hovedkonklusioner er:

FLS Koncernen samlet
- Resultat før skat (EBT) blev DKK 202 mio. mod DKK -717 mio. i samme periode sidste år.

- FLS Koncernens samlede driftsresultat (EBIT) udgør DKK -353 mio. mod DKK -123 mio. i samme periode sidste år.

- Pengestrømme fra driften blev DKK -54 mio. mod DKK 771 mio. samme periode sidste år. Det var ventet, at pengestrømme fra driften i 1. halvår 2003 ville ligge væsentlig under samme periode sidste år, men primært grundet udviklingen i FLS miljø blev pengestrømmen fra driften lavere end forventet.

- FLS Koncernens forrentede nettogæld udgør DKK 2,0 mia. ultimo 1. halvår 2003
(ultimo 1. halvår 2002: DKK 3,6 mia.).

- De strategiske planer offentliggjort den 29. august 2002 følges. Overgangsperioden forventes som tidligere meddelt afsluttet ultimo 2003.

- Den 1. januar 2004 tiltræder administrerende direktør Jørgen Huno Rasmussen stillingen som koncernchef for FLS Koncernen.

Kerneaktiviteter
- FLS Koncernens kerneaktiviteter inden for F.L.Smidth Gruppen og FLS Byggematerialer har realiseret et samlet driftsresultat (EBIT) på DKK 3 mio., (DKK 190 mio. i 1. halvår 2002). Resultatet i FLS Byggematerialer er bedre end sidste år, når der korrigeres for engangsposter. F.L.Smidth opnåede et resultat, der er DKK 161 mio. lavere end sidste år.

- F.L.Smidth Gruppen har haft en rekord ordreindgang på DKK 4,9 mia. (DKK 4,1 mia.) og forventer en stigning i markedet for nykontraheret kapacitet i år. Omsætningen i kerneaktiviteterne blev samlet DKK 5,3 mia. (DKK 5,3 mia.), hvoraf omsætningen udgør DKK 3,55 mia. (DKK 3,35 mia.) i F.L.Smidth Gruppen og DKK 1,75 mia. (DKK 1,91 mia.) i FLS Byggematerialer.

- Kerneaktiviteterne har en positiv pengestrøm fra driften på DKK 360 mio. mod DKK 281 mio. for samme periode sidste år.

Andre aktiviteter
- FLS Aerospace realiserede et negativt driftsresultat på DKK 23 mio. i årets første seks måneder, hvilket er bedre end samme periode i 2002 (DKK -27 mio.).

- FLS miljø fortsætter projektafviklingen af afsvovlingsanlæg i England. Øgede omkostninger til projektafvikling bevirker et samlet driftstab på DKK 325 mio. (DKK -223 mio.).

Forventninger til året 2003
for FLS Koncernen samlet

- FLS Koncernen forventer en koncernomsætning på godt DKK 15 mia., forudsat at Koncernens hovedvalutaer USD og GBP forbliver på nuværende kursniveau. Tidligere forventning var ca. DKK 15 mia.

- FLS Koncernen forventer nu et driftsresultat (EBIT) i niveauet DKK -50 mio. til DKK -100 mio. mod tidligere forventning på DKK 300-400 mio.

- Resultatet før skat (EBT) forventes nu i niveauet DKK -200 mio. til DKK -250 mio. eksklusive resultateffekt af køb og salg af virksomheder mod tidligere forventning på DKK 250-350 mio.

Forventninger til året 2003
for de enkelte aktiviteter

- Kerneaktiviteterne i F.L.Smidth Gruppen og FLS Byggematerialer sænker forventningerne til et EBIT-resultat fra i niveauet DKK 0,5 mia. til i niveauet DKK 0,4 mia.

- FLS Aerospace fastholder forventningerne, mens forventningerne til FLS miljø reduceres, således at disse aktiviteter sammen med moderselskabets omkostninger forventes at påvirke EBIT negativt med ca. DKK 0,5 mia.

- Der knytter sig i resultatprognosen stadig usikkerhed til forventningerne i ikke-strategiske aktiviteter. Koncernens fokusering gennemføres blandt andet ved en række virksomhedssalg. Resultatet, rækkefølgen og timingen af disse frasalg kan i væsentlig grad, positivt og negativt, påvirke forventningerne og er ikke medregnet i ovenstående tal.

FLS Industries A/S
Koncerninformationsafd.