KEMIRA METALKAT ON MUUTTANUT NIMENSÄ ECOCAT OY

- Yhtiömme on valmistanut katalysaattoreita pääasiassa henkilöautoihin vuodesta 1989 alkaen. Tuote on perustunut omaan tuotekehitykseen ja katalysoivan metallifolion ns. avoimeen pinnoitukseen. Tämä alkuperäinen konsepti on mahdollistanut vain täydellisten katalysaattoreiden valmistuksen ja myynnin, toteaa Ecocatin toimitusjohtaja Reijo Kuvaja.

Viimeisten kymmenen vuoden aikana on autotehtaiden alihankkijoiden toimittajarakenne muuttunut. Yhä harvemmat maailmanlaajuisesti toimivat järjestelmätoimittajat ovat päävastuullisia toimittajia ajoneuvoteollisuudelle ja kokonaisjärjestelmien kehittäminen ja valmistaminen on useiden alihankkijayritysten välistä laajaa yhteistyötä.

- Olemme kehittäneet uusia tuotteita, tuoteperheitä ja niiden valmistusmenetelmiä. Uusiin EcoCat- ja EcoXcell-kennoihin perustuva toiminta mahdollistaa täydellisten metallikatalysaattoreiden myynnin ja metallikennojen myynnin joko päällystämättöminä tai päällystettyinä. Kennojen valmistus, päällystäminen ja sijoittaminen metallivaippaan eli ns. kannuttaminen sekä puhdistusjärjestelmien valmistus ovat nykyään toisistaan riippuvaisia. Oleellista on, että kaikki osatekijät voidaan järjestää logistisesti tavalla, joka antaa asiakkaalle parhaan mahdollisen hyödyn kustannustehokkaasti. Monipuolisuus ja joustavuus lisäävät merkittävästi Ecocatin yhteistyömahdollisuuksia maailmanlaajuisessa alihankintatoiminnassa, toimitusjohtaja Kuvaja arvioi näkymiä.

ECOCAT OY:n toiminta-ajatus on muuttunut. Yhtiö päällystää myös muiden valmistamia kennoja tai muita katalyytinkantajia itse kehittämällään päällystyslinjalla joko omien tai asiakkaidensa tukiainereseptien mukaisesti. Myös yhtiön tuotevalikoima on laajentunut: katalysaattoreita valmistetaan henkilöautoihin, kuorma-autoihin, moottoripyöriin, mopoihin, moottorisahoihin, puutarhatrimmereihin ja teollisuuden tarpeisiin riippumatta siitä, onko kysymyksessä bensiini- tai dieselpolttoaineet tai jotkin muut vaihtoehtoiset polttoaineet.

ECOCAT OY:n liikevaihto vuonna 2002 oli 34 miljoonaa euroa ja yhtiön palveluksessa oli 137 henkilöä. Tämän vuoden alkupuoliskolla yhtiö kasvatti liikevaihtoaan yli 30 % ja henkilöstön määrä nousi 169:ään. Tuotekehitys on keskitetty Jyväskylän lähellä Laukaassa toimivalle tehtaalle ja Oulussa olevaan kemianlaboratorioon. Ecocatilla on myös kannutusyksiköt Italiassa, Intiassa ja Romaniassa sekä tuotantoyksikkö Yhdysvalloissa. Myyntikonttoreita Ecocatilla on edellisten maiden lisäksi Tsekissä, Ranskassa, Brasiliassa, Saksassa, Ruotsissa ja Isossa-Britanniassa.

Lisätietoja:
ECOCAT OY, vaihde 010 861 717