Suomen lasten ja nuorten säätiö ja Nokia julkistavat elämäntaito-ohjelman

Suomen lasten ja nuorten säätiö julkisti tänään Helsingissä järjestetyssä lehdistötilaisuudessa 13-15-vuotiaille suunnatun, nuorten tasapainoista kasvua tukevan Zest-ohjelman. Nokia tukee Zest-ohjelmaa osana Make a Connection -ohjelmaansa. Make a Connection on International Youth Foundationin ja Nokian maailmanlaajuinen nuoriso-ohjelma.

Kolmivuotisen Zest-ohjelman tavoitteena on kannustaa nuoria löytämään ja kehittämään omia lahjakkuuksiaan sekä vahvistamaan elämäntaitojaan, kuten yhteistyötaitoja, ongelmanratkaisukykyä ja erilaisuuden hyväksymistä. Zestiin osallistuminen rohkaisee nuoria ymmärtämään henkilökohtaisen panoksen tärkeyden osana suurempaa kokonaisuutta.

"Vaikka kaikki oppilaat eivät ole eteviä koulussa tai lahjakkaita urheilussa, he ovat kuitenkin lahjakkaita omalla tavallaan. Zest-ohjelman tavoitteena on auttaa suomalaisia nuoria tunnistamaan lahjakkuutensa ja vahvistamaan sitä", lehdistötilaisuudessa puhunut kasvatustieteen professori Kari Uusikylä totesi.

Zest-tiimiin on valittu viisi nuorta suomalaisurheilijaa: Veikka Gustafsson, Heli Koivula-Krüger, Samppa Lajunen, Jarkko Nieminen ja Tiia Piili. He vierailevat kouluissa kertomassa nuorille omista kokemuksistaan ja elämänhalustaan.

"Menestyneet suomalaisurheilijat vievät nuorille asiantuntijoiden kehittämän Zest-ohjelman sanomaa ja kertovat kouluvierailuillaan omien kokemustensa kautta jokaisen yksilön mahdollisuuksista saavuttaa unelmansa", sanoo johtaja Martin Sandelin Nokiasta.

Veikka Gustafsson
"Elämä on mahdollisuus, mutta mikään ei tule itsestään eikä yksinään yrittäen. Onnistuminen vaatii tukea, tahtoa ja työtä!"

Heli Koivula-Krüger
"Jokaisella on oma polkunsa kuljettavanaan. Löydät oman polkusi suunnan kuuntelemalla tunteitasi ja luottamalla itseesi."

Samppa Lajunen
"Elämä tarjoaa monia haasteita, itsestä riippuu mihin niistä tarttuu. Missään ei tarvitse olla heti hyvä, kokeilemalla ja treenaamalla löytää omat vahvuutensa."

Jarkko Nieminen
"Matsissa on tehtävä nopeita päätöksiä, kannettava vastuu ja tsempattava jokaisesta pisteestä. Samaa vastuun ottamista ja yhdessä tekemisen iloa tarvitaan kaikkialla elämässä."

Tiia Piili
"Haasteellisten tilanteiden ja ratkaisujen edessä tuntee helposti itsensä pieneksi. Usko omiin kykyihisi ja lähde rohkeasti tavoittelemaan asioita, joita itse pidät tärkeinä."

Zest-ohjelma
Suomen lasten ja nuorten säätiö on kehittänyt yhteistyössä kasvatustieteen professori Kari Uusikylän ja päävalmentaja Ari Tammivaaran kanssa 13-15-vuotiaille suunnatun nuoren tasapainoista kasvua tukevan Zest-ohjelman. Zest-ohjelma tarjoaa nuorille mahdollisuuden elämäntaitojen, lahjakkuuden ja luovuuden kehittämiseen. Opettajille Zest tarjoaa valmiita yksilö- ja ryhmätyötehtäviä, keskustelunaiheita ja taustatietoa opetukseen. Ohjelma tarjoaa nuorille työkaluja itseluottamuksen ja luovuuden kehittämiseen sekä rohkaisee vahvistamaan elämäntaitoja kuten yhteistyötaitoja, ongelmanratkaisukykyä ja erilaisuuden hyväksymistä. Kouluvierailuilla Zest-tiimiläiset kertovat omien henkilökohtaisten kokemustensa pohjalta, miten jokainen nuori voi toteuttaa Zestin tavoitteita omassa elämässään. Lisätietoja Zest-ohjelmasta osoitteesta www.zest.fi.

Make a Connection
Nokian ja IYF:n yhteisprojekti Make a Connection on hanke, jolla pyritään parantamaan nuorten elämäntaitoja: itseluottamusta, luovuutta, ongelmanratkaisu- ja ryhmätyötaitoja sekä kulttuurien välistä ymmärrystä. Autamme nuoria parantamaan heidän omia menestymismahdollisuuksiaan tämän päivän maailmassa ja luomaan samalla positiiviset suhteet ystäviin, perheisiin ja lähiyhteisöihin. Make a Connection -ohjelma toimii tällä hetkellä viidessätoista eri maassa: Brasiliassa, Etelä-Afrikassa, Etelä- Koreassa, Filippiineillä, Isossa-Britanniassa, Kanadassa, Kiinassa, Meksikossa, Puolassa, Saksassa, Suomessa, Thaimaassa, Tsekeissä, Turkissa ja Unkarissa. Lisätietoja Make a Connection -ohjelmasta osoitteesta www.makeaconnection.org

Suomen lasten ja nuorten säätiö
Suomen lasten ja nuorten säätiö (SLNS) on perustettu vuonna 2001. Säätiön toiminnan tavoitteena on tukea ja kehittää ennaltaehkäisevää laadukasta nuorisotyötä yhdessä yhteistyökumppaneidensa kanssa. SLNS tarjoaa yrityksille ja yhteisölle mahdollisuuden olla mukana luomassa tulevalle sukupolvelle tasapainoisen elämän edellytyksiä. Säätiö on osa International Youth Foundationin (IYF) yli 60 maassa toimivaa verkostoa. Lisätietoja Suomen lasten ja nuorten säätiöstä osoitteesta www.slns.org