Speech Henny de Ruiter tijdens Algemene Vergadering van Aandeelhouders

Dames en heren,

Deze vergadering is bijeengeroepen om u - in deze nog steeds buitengewoon lastige omstandigheden - optimaal te informeren over de stand van zaken bij Ahold op dit moment.

Overigens, en ik zeg dat ten overvloede, is het streven naar maximale transparantie voortdurend onze leidraad geweest.

Als we soms niet zo open kunnen zijn als we zouden willen, dan ligt dat aan omstandigheden die wij - helaas - niet altijd kunnen beïnvloeden en die wij net zoals u betreuren. Laat daarover geen onduidelijkheid of misverstand bestaan.

Zoals u weet, en dat wil ik hier ook nog eens benadrukken, was de eerste prioriteit voor de Raad van Commissarissen en zeker ook voor mijzelf het garanderen van de continuïteit van Ahold. Deze onderneming is in zijn moeilijkste momenten geen dag stuurloos geweest. Ik wil hier wel een keer gezegd hebben dat mijn grote respect uitgaat naar al onze medewerkers die in deze moeilijke tijden onverstoorbaar hun werk zijn blijven doen.

Voor de toekomst is inmiddels voorzien in de voorgestelde benoeming van de nieuwe CEO en de nieuwe CFO en uw oordeel over onze voorstellen zal straks aan u worden gevraagd. Ook weet u inmiddels van ons voornemen de heer Peter Wakkie voor te stellen als Chief Corporate Governance Counsel, een nieuwe positie die benadrukt hoezeer wij hechten aan een uitstekende relatie met u, onze aandeelhouders en met alle andere stakeholders.

Thans ligt de prioriteit bij Ahold - zoals u hopelijk weet - bij het kunnen presenteren van de gecontroleerde en geconsolideerde jaarcijfers over het jaar 2002.

Daar wordt hard aan gewerkt. Heel hard.

Tijdens de vorige vergadering heb ik u een uitgebreide opsomming gegeven van hetgeen in dat kader al was gerealiseerd. Natuurlijk hebben we sinds die tijd niet stil gezeten. We hebben flinke stappen voorwaarts gezet.

Heel belangrijk hierbij zijn de eerder aangekondigde forensische accountantsonderzoeken die bij een groot aantal verschillende werkmaatschappijen zijn uitgevoerd.

En daar wil ik toch even bij stil staan. Ik wil graag kort aangeven hoeveel werk gemoeid is met het verwerken van de uitkomsten van die onderzoeken en van de lopende audit en waarom dat zo lang duurt. Want daarin ligt de oorzaak van de vertraging van de publicatie van de cijfers.

Uit de onderzoeken zijn ongeveer 750 punten naar voren gekomen. Die worden allemaal door Ahold opgevolgd. De aard van deze punten is zeer divers. Het varieert van eenvoudige documentatiekwesties tot geconstateerde boekhoudkundige onregelmatigheden.

Van de 750 punten, hebben bijna 300 betrekking op administratieve procedures en zwakheden in de interne controle. Deze punten zullen worden opgevolgd, maar niet noodzakelijkerwijs allemaal in het kader van het opstellen van de jaarcijfers over 2002.

Momenteel is er een speciale Task Force bezig met de opvolging van de uitkomsten van deze onderzoeken.

Voor wat de onregelmatigheden betreft, kan ik een voorbeeld geven.

Na het bekendmaken van de onregelmatigheden bij U.S. Foodservice was het van het allergrootste belang voor Ahold om precies uit te zoeken wat daar aan de hand was.

Het ging er daarbij in het bijzonder om een goed inzicht te krijgen in de zogenaamde "promotional allowances".

Dit begrip moet ik kort toelichten.

"Promotional allowances" zijn de kortingen die bedrijven krijgen van leveranciers.
Met die "promotional allowances" realiseert U.S. Foodservice - net als vergelijkbare bedrijven - een groot deel van haar winst.

Deze "promotional allowances" moesten worden geïnventariseerd en dat betekent dat in heel veel gevallen moest worden nagegaan aan welke voorwaarden U.S. Foodservice moest voldoen om een bepaalde korting te krijgen.

Ook moest worden bekeken in hoeverre in al die gevallen die korting was verkregen op basis van de geldende overeenkomsten. Tenslotte werd in al die gevallen nagegaan of en wanneer die korting was ontvangen en dat alles over een periode van drie jaar.

Dit betekende een onderzoek van duizenden boekingen en andere data, waarbij medewerking van honderden leveranciers nodig was. Ik wijs er nog maar eens op, maar de meesten van u weten dat ook wel, dat U.S. Foodservice een heel groot bedrijf is met een omzet van vele miljarden dollars, ongeveer drie keer zo groot als Albert Heijn.

Om het Ahold-concern volledig door te lichten, zijn ook bij 18 andere werkmaatschappijen én bij de moedermaatschappij Ahold forensische accountantsonderzoeken verricht.

We hebben persberichten uitgestuurd over koersgevoelige zaken die ontdekt werden tijdens de forensische onderzoeken.

Als gevolg van de onregelmatigheden bij U.S. Foodservice en bepaalde andere werkmaatschappijen, konden we niet van een deel van onze administratie uitgaan en hebben we delen van onze boekhouding opnieuw moeten opbouwen of valideren.

Een monnikenwerk - en extra moeilijk, omdat een aantal leidinggevenden en mensen werkzaam bij de financiële administratie en waarschijnlijk direct betrokken bij de onregelmatigheden, niet langer in dienst zijn van de onderneming.

Naast de bevindingen van boekhoudkundige onregelmatigheden hebben de forensische accountants ook een groot aantal boekhoudkundige kwesties en boekhoudkundige vragen aan de orde gesteld.

Ook uit de lopende accountantscontrole van onze accountant Deloitte & Touche zijn een groot aantal kwesties naar voren gekomen, waarvan een aantal het gevolg was van de uitkomsten van de onderzoeken.

Ten aanzien van elk accounting punt hebben wij overleg gevoerd met de forensische accountants en Deloitte & Touche en uiteindelijk is ieder punt opgevolgd.

Ter beantwoording van veel van die punten moet feitelijke informatie worden verzameld bij de desbetreffende werkmaatschappij en moeten vaak verschillende deskundigen vanuit het bedrijf worden ingeschakeld.

Conference calls tussen het hoofdkwartier van Ahold en de desbetreffende werkmaatschappij en de accountants zijn aan de orde van de dag.
Dit proces neemt elke dag in beslag, zeven dagen per week en vaak meer dan 20 uur per dag.

Ik teken daarbij aan dat vanwege de toestand waarin Ahold terecht is gekomen, het onderzoek naar elk van die posten zeer diepgaand en grondig is.

Zolang dit monnikenwerk niet is afgerond, kunnen er geen jaarcijfers 2002 worden opgeleverd.

Het verheugt mij wel u te kunnen zeggen dat deze exercitie inmiddels zover is afgerond, dat wij de verwachting hebben de nieuw gestelde deadline van 30 september te halen.

Wij verontschuldigen ons voor het feit dat de eerder gestelde deadline van 15 augustus niet is gehaald ondanks de inspanningen van alle betrokkenen om dit doel wél te bereiken.

Zoals Johan Cruyff al zei: elk nadeel heb z'n voordeel. Het proces kost veel tijd. Maar het feit dat er zo zorgvuldig en grondig naar de onderneming is gekeken, helpt ons om met vertrouwen naar de toekomst te kijken.

Het uitstel heeft wel tot gevolg dat er een erg lange periode zit tussen de vergadering van mei en de Algemene Vergadering van Aandeelhouders waarop we onze gecontroleerde jaarcijfers over 2002 kunnen toelichten.

Daarom hebben we dan ook besloten om deze vergadering vandaag hier in het Circustheater bijeen te roepen.

De VEB, waarmee we de afgelopen maanden een constructieve dialoog hebben onderhouden, was één van de partijen die ons wees op de behoefte aan een toelichting op al die vertraging. Wij hebben begrip voor de behoefte aan informatie en toelichting.

Ik hoop dat ik u nu voldoende heb kunnen uitleggen waarom de publicatie van onze cijfers is vertraagd.

Er is bovendien nog een aantal andere onderwerpen die we in deze vergadering graag met u willen bespreken.

Zoals u misschien weet, is er vanochtend een persbericht uitgegaan met daarin bepaalde financiële informatie over Albert Heijn en Stop & Shop.

Deze cijfers zijn overigens nog niet gecontroleerd omdat de accountantsverklaring betrekking heeft op de geconsolideerde jaarrekening als geheel en deze verklaring wordt verstrekt op het moment dat de laatste post is gecontroleerd.

Dit zijn de cijfers die, onder voorbehoud van mogelijke aanpassingen als gevolg van de accountants controle, terecht zullen komen in de jaarrekening 2002 van Ahold en in de zogenaamde 20-F die bij de SEC moet worden ingediend.
Het is u bekend dat in een eerder stadium aan het syndicaat van banken die de kredietfaciliteit hebben verleend, cijfers zijn verstrekt van Albert Heijn en van Stop & Shop.

Dat waren enkelvoudige cijfers op een "stand-alone" basis, niet de cijfers die vandaag zijn gepubliceerd en die voor consolidatiedoeleinden bedoeld zijn.

Waarom krijgen de banken andere cijfers dan wij vandaag hebben gepubliceerd?

Albert Heijn en Stop & Shop zijn de twee vennootschappen die de geldleners zijn onder de kredietfaciliteit. Om de financiële positie van deze geldleners te kunnen beoordelen, hebben de banken de cijfers van die juridische eenheden, als waren zij zelfstandige entiteiten, nodig.

De banken ontvangen deze cijfers onder strikte geheimhouding. Zij mogen die cijfers voor geen enkel ander doel gebruiken - ook niet binnen hun eigen organisatie - dan om hun positie als kredietverschaffer te bepalen.

U, als aandeelhouder van Koninklijke Ahold N.V., heeft, om de financiële positie van Koninklijke Ahold als geheel te beoordelen, behoefte aan de cijfers van het gehele concern, met andere woorden: de geconsolideerde cijfers. In dat kader moeten wij informatie verstrekken over de gang van zaken in relevante segmenten van onze onderneming. Tot die segmenten behoren Albert Heijn en Stop & Shop. De informatie die wij vandaag hebben verstrekt is de segmentinformatie die, onder voorbehoud van mogelijke aanpassingen als gevolg van de accountantscontrole, gepubliceerd zal worden in het jaarverslag en in de 20-F.

Ook ben ik blij dat de heer Anders Moberg u vandaag het een en ander uit de doeken zal doen ten aanzien van de koers van Ahold zoals hij die voor de toekomst heeft uitgezet.

Bij de vergadering in mei heeft Anders Moberg voldoende tijd gevraagd om met een uitgewerkte strategie te komen. Hoewel deze 'wittebroodsweken' nog niet helemaal voorbij zijn, wil hij toch graag van de gelegenheid gebruik maken om een aantal uitgangspunten hier vandaag met u te delen.

Ik kan me voorstellen dat u daar benieuwd naar bent. Daarom wil ik nu verder gaan met de agenda. Ik stel dan ook voor nu naar het volgende punt op de agenda te gaan.

Speech Henny de Ruiter