Telenors forskningspris 2003 til dr. Haakon Bryhni

Hvert år velger Telenor, i samråd med den internasjonalt sammensatte juryen, et eget tema for forskningsprisen. Temaet i 2003 er "Teknologier og systemer som muliggjør nye tjenester".  I juryens begrunnelse heter det: "Årets vinner har vært en pioner i å se mulighetene ved mobil IP og de nye radioteknologiene, på et tidspunkt da det rådende paradigmet for bredbånds mobile tjenester var UMTS. Han har vært, og er, svært aktiv både innen akademia og næringsliv. I dette skjæringspunktet har han vist stor evne til å kombinere grunnleggende teori med praktisk og kommersiell realisering av sine idéer".

Bryhnis forskningsarbeid omfatter aspekter som bredbånd, nomadiske tjenester, sikkerhet og kvalitet, og muliggjør en rekke nye anvendelser. Eksempler er:
  •          at brukeren kan få nomadisk og trådløs aksess til bedriftstjenester på samme måte som over faste bredbåndsnett på jobben og andre steder
  •          at brukeren kan få tilgang til samme brukeropplevelse av tjenester, uavhengig av hvilken type radiobasert nett han eller hun benytter
  •          at brukeren automatisk får sikret sin forbindelse med bedriftens egen nettløsning når kommunikasjonen går over offentlige (trådløse) nett
  •          at brukeren kan få tjenestekvalitet som er tilpasset behov og egenskaper ved de aktuelle nett brukeren er koblet opp mot i ulike situasjoner.
  •
    Etter fullført doktorgrad startet Bryhni sin karriere med å  etablere eget firma, og han er nå teknisk direktør i Birdstep Technology ASA. Han er en mye benyttet foreleser og foredragsholder og har på en glimrende måte bidratt til å informere og skape dialog om de nye konseptene han jobber med.

"Dr Haakon Bryhni var tidlig ut med å vise vei innen et område som nå er i sterk vekst. Det vil trolig åpne opp for tjenester vi etter hvert vil få et like selvfølgelig forhold til som vi i dag har til e-post og mobiltelefoni", sier Berit Svendsen, juryformann og konserndirektør for teknologi i Telenor.

Det er i år sjuende gang Telenor deler ut sin nordiske forskningspris. Tidligere vinnere er dr. Gisle Bjøntegaard, Telenor (1997), professor Stephen Pink, Universitetet i Luleå (1998), Telepatologigruppen i Tromsø (1999), professor Peter Andrekson, Chalmers tekniska högskola Gøteborg (2000), professor Jon Bing, Universitetet i Oslo (2001) og professor Christian Jensen, Universitetet i Ålborg (2002).  I 1997 ble det dessuten delt ut en tilleggspris på  50 000 kroner til Birger Møller-Pedersen, Dag Belsnes og Øistein Haugen for deres arbeid med definering av SDL92 ved Norsk Regnesentral.

Kontaktpersoner:
    Dr Haakon Bryhni, Birdstep Technology ASA, tlf 24 13 47 00/mobil 952 23 048