AvH: Halfjaarresultaten 2003

HALFJAARRESULTAAT AvH-GROEP STIJGT MET 18,1% DANKZIJ HERSTEL RESULTATEN PRIVATE-EQUITY
- Bank Delen en Bank J. Van Breda & C° leveren stabiele bijdrage
-Resultaten Solvus onder druk

De Raad van Bestuur van Ackermans & van Haaren N.V. deelt mee dat het geconsolideerd nettoresultaat (deel van de groep) per 30.06.2003 € 21,5 miljoen bedraagt t.o.v. € 18,2 miljoen per 30.06.2002.

Commentaren bij de voornaamste groepsvennootschappen

BAGGER-, MILIEU- en AANNEMINGSDIENSTEN

Bij DEME staat de materieelbezetting gemiddeld meer onder druk en dit vooral in het grote hoppersegment.  Er bestaat immers nog steeds onzekerheid over de toekomst van de zandwinning in Indonesië en - daaraan verbonden - de voortzetting van de grote landwinningsprojecten in Singapore.  Anderzijds stijgt de activiteit in Europa (o.a. Frankrijk) en zijn er interessante nieuwe projecten in het Midden-Oosten en Indië, in het westen van Afrika en in Latijns-Amerika.  De vooruitzichten in de off-shore markt evolueren ook gunstig.
De verwachtingen naar het jaareinde toe zijn door de problemen in Indonesië moeilijk inschatbaar.  De groep zal begin 2004 nog een nieuwe hopper in het middensegment in gebruik nemen (5400 m³).

VAN LAERE weet zich goed te handhaven in de moeilijker wordende markten. Men verwacht dat de resultaten voor 2003 zich zullen situeren op het vooropgestelde niveau. Niettegenstaande enkele veelbelovende nieuwe projecten, blijft het bedrijf voorzichtig over haar toekomstverwachtingen.
(In 2002 werd het resultaat t.b.v. € 4,1 miljoen positief beïnvloed door de wijziging van boekhoudkundige regels inzake werfafsluiting naar een 'percentage of completion' methode.)

HUMAN RESOURCES DIENSTEN

Moeilijke marktomstandigheden en toenemende prijsdruk, vooral in Nederland, maar ook in Duitsland en Zwitserland, hebben de halfjaarresultaten van SOLVUS negatief beïnvloed. De overcapaciteit in de IT-sector leidde ook tot een nettoverlies bij Bureau van Dijk Computer Services. In België, Frankrijk, Spanje en Italië kon Solvus evenwel zowel haar omzet als bruto- marge verhogen.
De administratieve problemen in Frankrijk zijn intussen opgelost en onder controle.
Einde 2002 heeft Solvus een kostenreductieprogramma ingezet, waardoor in de loop van het eerste semester 2003 vijftig vestigingen gesloten werden en 300 voltijdse equivalenten afvloeiden. De impact van deze maatregelen is slechts beperkt zichtbaar per 30.06.2003, maar zal over 2004 de kostenbasis t.o.v. 2002 structureel met 10% verminderd hebben.
Bijkomende maatregelen die in de tweede jaarhelft worden geïmplementeerd moeten leiden tot een herstel van de rendabiliteit.
De per einde 2003 beoogde daling van het klantenkrediet met 10 dagen moet ook bijdragen tot een vermindering van de nettoschuldpositie.
Solvus neemt de nodige maatregelen om de kosten verder terug te dringen en de verlieslatende operaties te herstructureren. Het herstel van de rendabiliteit zal sterk beïnvloed worden door de verdere marktevolutie in Nederland.

FINANCIËLE DIENSTEN

De beurzen kenden in de eerste jaarhelft forse neerwaartse en vervolgens opgaande bewegingen. Per 30.06.2003 kenden de beurzen enig herstel, en mede dankzij een verdere netto-aangroei van de toevertrouwde vermogens, stegen de deposito's bij BANK DELEN tot € 5,5 miljard t.o.v. € 5,1 miljard per 31.12.2002.
Dankzij een verdere strikte kostenbeheersing bleef het resultaat van Bank Delen stabiel t.o.v. 2002.

Ondanks een moeilijke economische omgeving kon BANK J. VAN BREDA & C° in het eerste semester een verdere winstgroei realiseren van 8% t.o.v. 30.06.2002.
Dankzij de verhoogde commerciële inspanningen steeg het aantal doelgroepcliënten opnieuw met 4%.

Het volume van buitenbalansbeleggingen steeg met 10%, met vooral een sterke stijging in de verzekeringsbeleggingen. Daardoor stegen de fee-inkomsten.
De kosten bleven stabiel op het niveau van vorig jaar. In de leasingactiviteiten introduceren de vendors nu 95% van hun aanvragen rechtstreeks via internet.

LEASINVEST realiseerde in de eerste jaarhelft weinig meerwaarden in vergelijking  met 2002. De ontwikkeling van de verschillende grond- en vastgoedprojecten verloopt volgens schema. De LRE-bevak kon haar bezettingsgraad per 30.06.2003 zelfs licht verbeteren.

PRIVATE EQUITY

De bijdrage van SOFINIM en haar geconsolideerde participaties verbeterde t.o.v. 30.06.2002 vooral door de afwezigheid van waardeverminderingen t.o.v. vorig jaar (vnl. bij Coditel). Daarenboven kon Sofinim een belangrijke meerwaarde (€ 10,8 miljoen, deel AvH groep) realiseren ingevolge de omzetting van haar indirect belang, via Unisel, naar een rechtstreeks belang in het beursgenoteerde SCF (E5-Mode).
In lijn met de verwachtingen verbeterde Quick verder haar resultaten, en levert aldus een eerste positieve bijdrage tot het AvH-resultaat. Dankzij een geslaagde kapitaaloperatie is ook de balansstructuur van Quick nu aanzienlijk verbeterd.
Buiten de herschikking van het Unisel/SCF belang, die per saldo een positieve cash-bijdrage leverde, kende Sofinim geen belangrijke investeringen of desinvesteringen.

De EVCA-waardering per 30.06.2003 bedroeg € 267 miljoen t.o.v. € 272 miljoen per 31.12.2002.

AvH/GIB/Uitzonderlijke resultaten

De bijdrage van 'AvH en subholdings' was per 30.06.2003 negatief, tengevolge van de afwezigheid van thesauriemeerwaarden, maar werd gecompenseerd door een positieve bijdrage van GIB.
Het resultaat van GIB (50%) werd positief beïnvloed door haar financiële resultaten en een verdere afbouw van haar activa.

Vooruitzichten 2003

De onzekere economische omstandigheden (cfr. Solvus) beperken de visibiliteit qua winstvooruitzichten voor de AvH-groep.
Niettemin verwacht de Raad van Bestuur een verdere verbetering van het resultaat in de 2de jaarhelft.
Intussen werd reeds een bijkomende meerwaarde van € 3,7 miljoen gerealiseerd op de verkoop van verzekeringsmakelaar Ch. Le Jeune Limited N.V. aan de Belgische makelaarsgroep ALLIA.

Verslag van de Commissaris
Wij zijn overgegaan tot het beperkt nazicht van de halfjaarlijkse informatie van Ackermans & van Haaren NV per 30 juni 2003, overeenkomstig de normen van het Instituut der Bedrijfsrevisoren.

Bij ons nazicht zijn geen gegevens aan het licht gekomen die belangrijke aanpassingen van de cijfergegevens van het halfjaarlijks verslag noodzakelijk maken.

Boudewijn Van Ussel
vennoot
Ernst & Young Bedrijfsrevisoren BCV

Kalender 2004
2de week van maart 2004                  Bekendmaking jaarresultaten 2003
24 mei 2004                                       Gewone Algemene Vergadering

Informatie over het aandeel
Op 30 juni 2003 zijn er 33.496.904 aandelen. Elk aandeel heeft recht op één stem. Er zijn geen converteerbare obligaties of warranten uitgegeven. De financiële instellingen, waarbij de houders van financiële instrumenten hun financiële rechten kunnen uitoefenen zijn : Bank Degroof, Bank Delen, Bank J. van Breda & C°, Fortis Bank, ING Belgium, KBC Bank, Dexia Bank en Petercam.

Ackermans & van Haaren N.V. : profiel
Ackermans & van Haaren is een gediversifieerde dienstengroep actief in 4 kernsectoren : bagger- en milieudiensten (DEME, 2de grootste baggerbedrijf ter wereld), human resources diensten (Solvus Resource Group, N°5 in de Europese uitzendmarkt), financiële diensten (Bank Delen, één van de grootste onafhankelijke privé-vermogensbeheerders in België - Bank J. Van Breda & C°, niche-bank voor de ondernemer en de vrije beroepen), en private equity (Sofinim, één van de grootste risicokapitaalverschaffers in België met een EVCA-waarde van € 267 miljoen).   De groep concentreert zich op een beperkt aantal strategische participaties met een groeipotentieel. De marktkapitalisatie van AvH op Euronext bedraagt per 30.06.03 ongeveer € 553 miljoen.
Ackermans & van Haaren NV is opgenomen in FTSE World Europe en FTSE EuroMid index.

Alle persberichten van AvH en haar belangrijkste groepsvennootschappen evenals de 'Investor Presentation' zijn ook te consulteren op de vernieuwde AvH website : www.avh.be en http://www.ackermansvanhaaren.com

Antwerpen, 15 september 2003

Bijlage 1 :

***Gelieve onderstaande link te openen om de pdf-versie van het persbericht en tabellen te kunnen bekijken:***

Voor bijkomende informatie kunt u telefonisch terecht bij :

Luc Bertrand
Voorzitter van het Executief Comité