Jaakko Pöyry Groupille 7 miljoonan euron jatkosopimus Taiwanin luotijunahankkeessa

Electrowatt Infra AG, joka kuuluu Jaakko Pöyry Groupin Infrastruktuuri & ympäristö -liiketoimintaryhmään, on solminut Taiwan High Speed Rail Corporationin (THSRC) kanssa jatkosopimuksen Taiwanin luotijunahankkeessa. Toimeksianto on jatkoa kahdelle aiemmalle sopimukselle ja se jatkuu vuoteen 2005, jolloin luotijunarata otetaan käyttöön. Sopimuksen arvo on noin 7 miljoonaa euroa.

Electrowatt Infra jatkaa vuonna 1999 alkaneessa tehtävässään projektin riippumattomana tarkastajana ja työmaan valvojana International Railway Engineering Groupin (IREG) osakkaana. IREG on sveitsiläisen Electrowatt Infran, brittiläisen Mott MacDonaldin, saksalaisen DE-Consultingin ja ranskalaisen SYSTRA-konsulttitoimiston yhteisyritys. Jatkosopimuksen arvo on yhteensä 32,5 miljoonaa euroa.

Hanke käsittää Taipein ja Kaohsiungin välisen luotijunaradan. Rata on 345 kilometriä pitkä ja siihen kuuluu yhteensä 300 kilometriä ylikulkusiltoja ja tunneleita. Junan mitoitusnopeus on 350 kilometriä tunnissa, jolla saavutetaan 90 minuutin matka-aika. Hankkeen kokonaisarvo on 15,4 miljardia euroa ja se on maailman vaativimpia käynnissä olevia BOT-hankkeita (Build, Operate, Transfer). Toimeksiantaja THSRC on suurten taiwanilaisten teollisuusyritysten ja rahoittajien yhteisyritys.

Jaakko Pöyry Groupin Infrastruktuuri & ympäristö -liiketoimintaryhmä käyttää liikenimeä Jaakko Pöyry Infra. Sen liikevaihto v. 2002 oli 123 miljoonaa euroa. Liiketoimintaryhmällä on toimistoja 12 maassa ja se työllistää 1350 asiantuntijaa maailmanlaajuisesti.

JAAKKO PÖYRY GROUP OYJ

Erkki Pehu-Lehtonen