Telenor tilbyr IT-sikkerhet fra barn til bedrift

Stikkord er barnesikkert Internett med Kidsurf, virusfilter for alle Telenors Frisurf og Online-abonnenter og en rekke nye sikkerhetstjenester tilpasset bedriftsmarkedet.

Tall fra Telenors overvåking av Internett viser at antallet innbruddsforsøk fra virus-ormer over Internett er ti-doblet bare siden januar i år. Over 100 millioner e-poster blir sendt i Norge hver uke, Telenor alene formidler over 25 millioner e-poster i uken. Tallet i 1997 var 664.577. Samtidig er det et faktum at mellom én-to prosent av alle e-poster inneholder virus, og at 95 prosent av alle virus-ormer blir sendt som vedlegg over Internett. Uønsket søppel-post, eller spam, har eksplodert i 2003. For de som ikke beskytter seg, er i gjennomsnitt 30 prosent av alle meldinger uønskede.

"Det er på tide å få opp øynene og beskytte Internett som vår viktigste kommunikasjonskanal både privat og som arbeidstakere. Men her har også Telenor som den største Internett-leverandøren i Norge et ansvar. Og det ansvaret har vi nå tatt konsekvensen av," sier divisjonsdirektør Knut Haakon Nilsen i Telenor Divisjon Privat.

Telenors privatkunder vil derfor denne høsten få installert virusfilter som standard i alle Online-abonnement. Også Telenors Frisurf-kunder vil gjennom en nylig inngått avtale med Norman ASA ha antivirus inkludert. Videre tilbyr Telenor spam-filtre for 29 kroner måneden som fjerner over 90 prosent av all uønsket e-post. Og for barnefamilier tilbyr Telenor nye Kidsurf, hvor foreldrene har full kontroll over hva barna skal få tilgang til på Internett.

I bedriftsmarkedet tilbyr Telenor et total-ansvar for bedriftenes IT-sikkerhet. Stikkord her er spam- og virusfilter for bedrifter, avanserte brannmurer, dobbel Internett-tilgang, og 24 timers innbruddsalarm med varsling av nøkkelpersonell. Samtidig tilbyr Telenor bedriftens medarbeidere full tilgang til bedriftens interne nettverk over Internett både på reise og fra hjemmekontor.

"Vi er overbevist om at IT-sikkerhet om kort tid vil bli satt på bedriftenes strategiske agenda. For våre bedriftskunder er intern og ekstern kommunikasjon over internett virksomhetskritisk. Derfor ønsker vi å ta posisjonen som en ledende leverandør av sikkerhetsløsninger til næringslivet," sier divisjonsdirektør Anders Hauglie-Hanssen i Divisjon Bedriftskommunikasjon.

For å vite mer om Telenors sikkerhetstjenester i bedriftsmarkedet og en oversikt over spam- og virusangrep akkurat nå, se: www.telenor.no/bedrift/sikkerhet