Matkapuhelimet tuovat merkittäviä kustannussäästöjä yrityksille

Kansainvälinen tutkimus osoittaa, että yritykset voivat säästää jopa 25 prosenttia kustannuksissa, jos ne siirtävät puhelinliikennettään kiinteistä puhelimista matkapuhelimiin. Uuden tutkimuksen tulokset vastaavat vanhaan uskomukseen, että matkapuhelinten käyttö olisi aina kalliimpaa kuin pöytäpuhelimien käyttö. Tutkimus kertoo, että matkapuhelimet tuovat kustannussäästöjä puheluihin, käyttökustannuksiin ja pääomakuluihin.

Kansainvälinen markkinatutkimusyritys Bearing Point teki tutkimuksen yhteistyössä Nokia Networksin kanssa. Tutkimuksessa käytiin läpi puolesta ja vastaan -tekijöitä kiinteiden puhelinlinjojen korvaamisessa matkapuhelimilla sekä kysyttiin ovatko tietoliikenneyritysten päätöksentekijät tietoisia korvaamiskonseptista ja sen tuomista eduista. Haastattelut tehtiin Ranskassa, Espanjassa, Saksassa, Suomessa, Ruotsissa ja USA:ssa

Tutkimuksen mukaan matkapuhelinyrityksillä on nyt hyvä tilaisuus voittaa puhelinliikenteen markkinaosuutta yrityksissä neuvottelemalla minuuttitariffeja, jotka ovat sekä tuottavia että kustannustehokkaita.

Tutkimus kertoo, että vaikka yrityksissä nykyisin käytetään matkapuhelimia jo laajalti, niin yritykset edelleen päättävät matkapuhelinten hankinnasta työntekijöiden tarpeen mukaan eikä niinkään kustannussäästöjen perusteella. Yhdelläkään haastatellulla yrityksellä ei ollut järjestelmällistä prosessia puheluiden kokonaiskustannusten vähentämiseksi. Lisäksi yrityksien tietoisuus matkapuhelinten tuomista kustannussäästöistä ei ollut suuri. Huomattava osa päättäjistä toivoi lisätutkimuksia aiheesta miten tätä konseptia voitaisiin paremmin soveltaa yrityksissä.

"Tutkimuksessa käydään läpi mitkä ovat korvaamisen muuttujat ja esteet. Se osoittaa, että ainoastaan muutamilla yrityksillä on selkeä käsitys siitä, kuinka kustannuksia voidaan optimoida kiinteiden puhelimien ja matkapuhelimien käytössä. Tärkeää on huomata, että kustannussäästöt mahdollistava ratkaisu on saatavilla ja sen avulla yritykset voivat päästä jopa miljardien eurojen säästöihin oikeissa olosuhteissa", toteaa johtaja Mikko J. Salminen Nokia Networksistä.

Tutkimusta varten Bearing Point haastatteli päättäviä johtajia tietoliikenneyrityksissä Euroopassa ja USA:ssa. Tutkimukseen osallistuneilta kysyttiin yritysten puhelinkustannuksista ja kuinka kiinteiden ja matkapuhelimien kustannukset voidaan optimoida entistä tehokkaammin.

Tutkimuksen yksi tärkeimmistä löydöksistä oli, että monissa yrityksissä ovat käytössä sekä matkapuhelimet että pöytäpuhelimet jolloin verkkojen välisen liikenteen volyymi on usein turhan korkea ja kallis. Kasvava matkapuhelimien käyttö johtaa monissa tapauksissa pienempiin kustannuksiin, koska verkkojen väliset puhelut vähenevät.

Vaikka kiinteiden linjojen väliset sisäiset puhelut ovat usein ilmaisia, niihin liittyvä infrastruktuuri on kallis ylläpitää. Lisäksi kiinteiden puhelimien välisten puhelujen määrä on luultua vähäisempi, koska työntekijät itse soittavat useammin toistensa matkapuhelimiin, jolloin henkilö on helpompi tavoittaa. Lisäksi monilla työntekijöillä on sekä matkapuhelin että pöytäpuhelin, joka kaksinkertaista infrastruktuuria ja kuluja. Näihin kuluihin sisältyvät myös kiinteistä puhelimista tehdyt puhelunsiirrot matkapuhelimiin.

Nokia on johtava langattoman tulevaisuuden rakentaja. Kokemus ja innovatiivisuus sekä käyttäjä-ystävälliset tuotteet ja turvalliset ratkaisut ovat tehneet yhtiöstä maailman suurimman matka-puhelinvalmistajan ja yhden johtavista matkapuhelin-, laajakaista- ja IP-verkkojen toimittajista. Nokian tavoitteena on parantaa yritysten tehokkuutta ja rikastuttaa ihmisten jokapäiväistä elämää yhdistämällä langattomuuden edut Internetiin. Nokialla on laaja omistajapohja, ja sen osake on listattu kuudessa pörssissä.

Lisätietoja lehdistölle antaa:

Nokia Networks