Constellation Venture och Net Insight har undertecknat term sheet att Constellation Ventures investerar 60 miljoner kronor i Net Insight

Constellation Ventures kommer att teckna ca 28,5 miljoner aktier à 2,1 SEK och 9 miljoner optioner med ett lösenpris på 2,41 SEK, löptiden på optionerna är fem år. Constellation Ventures Senior Managing Director, Clifford H. Friedman, föreslås till Net Insights styrelse. Transaktionen är villkorad av undertecknande av slutgiltig dokumentation vilket ska ske senast den 19 mars, samt av ett godkännande av extra bolagsstämma, planerad till den 13 april 2004. Under de slutliga förhandlingarna har Net Insight informerat om att faktureringen under årets första kvartal inte kommer att understiga 11 miljoner kronor.

Constellation Ventures förvaltar 450 miljoner dollar i strategiskt kapital och de prioriterade segmenten innefattar New digital content initiatives, kommunikationsteknologier och -tjänster samt Enterprise Software. Portföljen inkluderar företag som SAVVIS Communications, Widevine, Verance, Agentis, Orchestria, Capital IQ, CSTV och TVONE etc.
Constellation Ventures kommer att identifiera och introducera nyckelkonton för Net Insight, arbeta nära Net Insights försäljare och ledning samt bistå i affärsutvecklingsprocessen så att Net Insight strukturerar och säkrar strategiska samarbeten.

"När vilket riskkapitalbolag som helst hade kunnat tillföra Net Insight extra kapital, har Constellation Ventures en unik position att vägleda Net Insight genom den globala media- och underhållsbranschen, säger", säger Clifford H. Friedman, Senior Managing Director i Constellation Ventures.
"Constellation Ventures tillför mycket värdefulla kontakter inom mediaindustrin och kommer hjälpa till att accelerera Net Insights väg till framgång" säger Tomas Duffy VD i Net Insight AB.

Senior Director Clifford H. Friedman har mer än 20 års erfarenhet av finansiering och av teknik- och mediaindustrin och har tidigare arbetat på Universal Studios, NBC, Bear Stearns, Deutsche Bank/CJ Lawrence, Hazeltine Corp. och Cold Spring Ventures. Mr. Friedman har flera patent inom kommunikationsområdet, har publicerats i flera olika teknik- och finanspublikationer och är även styrelseledamot i SAVVIS Communications, WideVine, Verance och Active Health Management.

För ytterligare information kontakta:
Tomas Duffy, VD, Net Insight AB.
Tel. 08-685 04 00, e-post: tomas.duffy@netinsight.net
Fredrik Trägårdh, CFO, Net Insight AB