METSO TOIMITTAA M-REALILLE KASKISIIN BCTMP- JA PAALAUSLINJOJEN LAITTEISTOJA

Metso Paper toimittaa M-real Oyj:n uudelle BCTMP-laitokselle Kaskisiin laitteita valkaistun kemikuumahierteen (BCTMP) valmistukseen ja massan paalaukseen. Laitos käynnistyy elokuussa 2005. Tilauksen arvoa ei julkaista.

Metso Paperin toimitukseen sisältyy laitteita hakkeenkäsittelyyn, päälinjajauhatukseen ja -lajitteluun, rejektin jauhatukseen ja lajitteluun, massan saostukseen ja puhdistukseen sekä pulpperointiin. Paalauslinjaan sisältyvät paalauksen lisäksi paalien käsittely ja laadunvalvontajärjestelmä. Toimitukseen sisältyy myös projektin aikaisia palveluita. Lisäksi Metso Automation toimittaa Kaskisiin laadunvalvontajärjestelmiä.

M-realin Kaskisten laitos valmistaa vuosittain 300 000 tonnin massaa M-realin omille painopaperi- ja pakkauskartonkitehtaille.

M-real on Euroopan johtavia päällystettyjen ja päällystämättömien hienopaperien, korkealaatuisten aikakauslehtipaperien sekä kuluttajatuotteiden pakkauskartonkien tuottajia. Vuonna 2003 yhtiön liikevaihto oli 6 044 miljoonaa euroa, ja sen palveluksessa oli noin 20 400 henkeä.

Metso-konserni on prosessiteollisuuden koneiden ja järjestelmien sekä huolto- ja asiantuntijapalvelujen maailmanlaajuinen toimittaja. Konsernin ydinliiketoimintoja ovat kuitu- ja paperiteknologia (Metso Paper), kiven ja mineraalien käsittely (Metso Minerals) sekä automaatio- ja säätöteknologia (Metso Automation). Vuonna 2003 Metso-konsernin liikevaihto oli 4,3 miljardia euroa. Konsernin palveluksessa työskentelee noin 26 000 henkilöä 50 maassa. Metson osakkeet noteerataan Helsingin ja New Yorkin pörsseissä.