Nokian uutta Advanced Car Kit -autosarjaa voidaan käyttää useiden matkapuhelinmallien kanssa

Uusi Nokia Advanced Car Kit CK-7W -autosarja helpottaa entisestään matkapuhelinten käyttöä ajoneuvoissa*. Koska uusi autosarja on yhteensopiva useiden matkapuhelinmallien kanssa, käyttäjien ei tarvitse asentaa ajoneuvoonsa monia erilaisia handsfree-järjestelmiä eri puhelinmalleja varten. Nokia Advanced Car Kit on Nokian ensimmäinen autosarja, joka hyödyntää sekä Bluetooth-teknologian** mahdollistamaa langatonta yhteyttä että tavanomaisempaa kaapeliyhteyttä, joka muodostetaan Nokian Pop-Port(TM)-liitännällä varustetun puhelimen autotelineen kautta. Tämä tarjoaa autoilijalle erilaisia vaihtoehtoja puhelimen käyttöön: käyttäjä voi joko asettaa puhelimen telineeseen tai säilyttää sitä vaikkapa laukussaan ja hyödyntää Bluetooth-teknologiaan perustuvaa langatonta yhteyttä ***. Kummassakin tapauksessa puhelimen toimintoja voidaan säädellä kaukosäädinnapin avulla, joka mahdollistaa muun muassa puheluihin vastaamisen, puheluiden päättämisen sekä äänenvoimakkuuden säätämisen. Edistyksellinen autosarja tarjoaa handsfree-puheluille erinomaisen äänenlaadun ja mykistää automaattisesti autoradion puhelujen ajaksi. Tuotteen arvioidaan tulevan myyntiin Euroopassa, Aasiassa ja Amerikassa vuoden 2004 toisella neljänneksellä.

"Nokia Advanced Car Kit -autosarja on tarkoitettu matkapuhelinten käyttäjille, jotka ovat kaivanneet autoonsa useiden eri puhelinmallien kanssa toimivaa handsfree-järjestelmää", sanoi Smart Traffic Products -liiketoiminta-alueen johtaja Waldemar Sakalus Nokian Multimedia-toimialaryhmästä. "Monilla meistä on nykyään käytössä useampi kuin yksi matkapuhelin, ja toisaalta samaa ajoneuvoa saattavat käyttää eri perheenjäsenet, joilla on erimalliset puhelimet. Uusi edistyksellinen autosarja tarjoaa täydellisen ratkaisun näihin tilanteisiin, sillä se mahdollistaa eri puhelinmallien helpon handsfree-käytön, eikä puhelinten välillä tarvitse vaihtaa kuin korkeintaan puhelintelinettä."

Järjestelmän ja puhelimen välisen, Bluetooth-teknologiaan perustuvan langattoman yhteyden muodostamiseen tarvittavat osat ja kaapelit sisältyvät autotelinettä lukuun ottamatta tuotteen myyntipakkaukseen. Eri puhelinmalleihin sopivat autotelineet myydään erikseen. Nokia suosittaa, että järjestelmän asennuksen suorittaa valtuutettu huoltoliike.

Toinen Nokian tänään julkistamista uusista handsfree-ratkaisuista on Nokia Headrest Handsfree BHF-3 -lisälaite. Etuistuimen niskatukeen asennettavassa, kätevässä irrotettavassa handsfree-laitteessa on sisäänrakennettu mikrofoni ja kaiutin. Sekä Nokia Headrest Handsfree että sen kanssa yhteensopivat Nokian puhelimet voidaan ladata tuotteen myyntipakkaukseen sisältyvällä Nokia Mobile Charger DC-2 -laturilla. Tuotteen arvioidaan tulevan markkinoille vuoden 2004 kolmannella neljänneksellä.

*Puhelimen käyttöä ajoneuvoissa koskevat lait ja säädökset on otettava huomioon.
**Bluetooth on Bluetooth SIG, Inc. -yhtiön rekisteröity tavaramerkki.
***Nokian CK-7W-autosarja on yhteensopiva seuraavien Euroopassa/Afrikassa/Aasian ja Tyynenmeren alueella julkaistujen puhelinmallien kanssa: Nokia 3100, Nokia 3200 Nokia, 3650 Nokia, Nokia 3660, Nokia 6100, Nokia 6220, Nokia 6230, Nokia 6310, Nokia 6310i, Nokia 6600, Nokia 6610, Nokia 6650, Nokia 6800, Nokia 6810, Nokia 6820, Nokia 7210, Nokia 7250, Nokia 7250i, Nokia 7600, Nokia 7610, Nokia 7700, Nokia 8910, Nokia 8910i, Nokia 9500 Communicator sekä Nokia N-Gage(TM) -pelilaite.

Tuote on yhteensopiva seuraavien Amerikassa julkaistujen puhelinmallien kanssa: Nokia 2285, Nokia 3100, Nokia 3200, Nokia 3205, Nokia 3585, Nokia 3585i, Nokia 3586i, Nokia 3588i, Nokia 3589i, Nokia 3600, Nokia 3620, Nokia 3650, Nokia 3660 , Nokia 6100, Nokia 6200, Nokia 6225, Nokia 6230, Nokia 6310i, Nokia 6585, Nokia 6610, Nokia 6620, Nokia 6800, Nokia 6820, Nokia 7210, Nokia 7250, Nokia 7250i, Nokia 7610, Nokia 9500 sekä Nokia N-Gage(TM)-pelilaite
Nokian CK-7W-autosarja on lanseerauksesta lähtien yhteensopiva seuraavien autotelinemallien kanssa: MBC-13L,
MBC-14M, MBC-15S, MBC-17 (vain USA), MBC-1, MBC-10, MBC-16,  MBC-19 sekä CR-6.
Tuote on yhteensopiva seuraavien antenniliitinten kanssa: AXF-15S, AXF-13L sekä AD-13.

Nokia on johtava langattoman viestinnän yritys, joka pyrkii edistämään langattoman teollisuudenalan kasvua ja kestävää kehitystä. Sen tavoitteena on helpottaa ihmisten arkea tarjoamalla helppokäyttöisiä ja turvallisia tuotteita ja ratkaisuja, kuten matkapuhelimia, kuvaviestintä-, peli- ja mediasovelluksia sekä operaattoreille ja yrityksille suunnattuja ratkaisuja. Nokialla on laaja omistajapohja, ja sen osake on listattu viidessä pörssissä.

Lisätietoa lehdistölle:

Nokia, Multimedia