Telenor lanserer trafikkvarsling for telefonikunder

ISDN eller analog linje er fortsatt den vanligste tilkoblingsmetoden til Internett, særlig for mange mindre bedrifter og enkeltmannsforetak. Dessverre er ikke Internett risikofritt, noe en del Telenor-kunder også har fått merke konsekvensene av. Den vanligste feilen er at modemet blir feilkonfigurert, slik at det uten brukerens vitende stadig kobler seg på nettet. Dette kan skje selv om datamaskinen er slått av. Resultatet kan bli uvanlig høye telefonregninger for teletrafikk man ikke har hatt noen glede av.

Telenor har også erfaring med at utro tjenere i bedrifter, eller personell som har adgang utenom arbeidstid, benytter anledningen til fjernsamtaler uten bedriftens samtykke. Det forekommer også at medarbeidere uforvarende laster ned programmer fra Internett som ringer opp servere på eksempelvis Seychellene, Abu Garcia eller andre fjerntliggende destinasjoner med en svært høy minuttpris. I sjeldne tilfeller forekommer også innbrudd på kundens teleutstyr, med den konsekvens at kunden blir belastet for trafikk inntrengere står for.

For å beskytte våre bedriftskunder mot alt dette, introduserer Telenor nå TrafikkVarsling. Å bli abonnent på TrafikkVarsling er enkelt. Alt som skal til er å registrere seg som abonnent i Telenors Kundeservice Online. Registrering og bruk er gratis. Alle bedriftskunder har tilgang til tjenesten via www.telenor.no, og kan der få tildelt  brukernavn og passord. Alternativt ved å henvende seg til Kundeservice Bedrift på telefon 05000. Deretter registrerer man telefonnummerene man vil ha overvåket, og setter en beløpsgrense per døgn. Et varsel består av en tekstmelding til et mobiltelefon-nummer angitt av kunden, og en e-post melding med trafikkoversikt til en oppgitt e-post adresse. Å abonnere på TrafikkVarsling er gratis, men selve varselet koster 20 kroner. Tjenesten gjelder ISDN og analoge linjer levert av Telenor.

Overvåkingen innebærer selvsagt ikke at Telenor overvåker kundenes tale-trafikk eller Internett-bruk. Det er bare antall trafikkminutter som overvåkes.

"Telenor skal være en ledende leverandør av sikkerhetsløsninger innen IKT. TrafikkVarsling er nok et ledd i vårt sikkerhetsarbeid, samtidig som vi ønsker å gi våre kunder en bedre service og tilleggsverdi i abonnementet," sier divisjonsdirektør Anders Hauglie-Hanssen i Telenor divisjon Bedriftsmarkedet.