Yara International ASA har inngått låneavtale

Yara International ASA har inngått to låneavtaler på totalt USD 1,500 millioner i forbindelse  med fisjonen fra Norsk Hydro. Lånene skal dekke Yaras finansieringsbehov fremover samt den tidligere interngjelden til Norsk Hydro som ble tilbakebetalt 25 mars.

Finansieringspakken består av to lån som følger:

• Lån A: USD 750 millioner 5 års syndikert trekkfacilitet
  • Lån B: USD 750 millioner 364-dagers brofinansiering. Yara har en opsjon på å forlenge Lån B i to år. Yara har som intensjon å refinansiere dette lånet i obligasjonsmarkedet.
  •
    Citigroup, Commerzbank Securities, DnB NOR Bank ASA, JPMorgan, Nordea og Société Générale Corporate and Investment Banking garanterte for lånene.  Disse bankene har også etablert lånene i bankmarkedet.  Etter en vellykket syndikering er Lån A undertegnet av arrangørbankene og en gruppe bestående av 20 andre banker.  Citigroup, Commerzbank and Société Générale var ansvarlige for salget av Lån A..

Yara finansdirektør,Hallgeir Storvik er svært fornøyd med betingelsene i lånepakken og den positive interessen Yara er møtt med i finansmarkedet.

Yara er verdens største leverandør av plantenæring med 7.500 ansatte i mer enn 50 land. Selskapet nye navn, Yara, har et norrønt opphav og henspeiler på jordbruk og år med god avling. Yara viderfører Vikingskip-logoen, et symbol som i snart 100 år har stått for høykvalitets gjødselprodukter verden over.

I 2003 solgte Yara International mer enn 20 millioner tonn med gjødselprodukter til mer enn 120 land.

For mere informasjon:

Arne Cartridge, Kommunikasjonsdirektør, tlf. +47 47 900 900