Nokia toimittaa TETRA-radioverkon Ruotsin viranomaisille

Yritysryhmä, johon kuuluvat Saab, Nokia ja Swedia, on saanut tilauksen Ruotsin hallitukselta digitaalisen ammattikäyttöön tarkoitetun TETRA-verkon toimittamisesta Ruotsin viranomaisten käyttöön.

Yritykset toimittavat ja myöhemmin operoivat Ruotsin maanlaajuista TETRA-verkkoa ja se tulee korvaamaan nykyisin maassa toimivat erillisratkaisut. Lopullinen sopimus allekirjoitetaan 10 päivän virallisen vetoomusajan jälkeen.

Ruotsin hallitus on myöntänyt noin 250 miljoonaa euroa 'Radio communication for effective public safety' (RAKEL) -projektille. Sopimuksen mukaan Nokia toimittaa TETRA-kokonaisratkaisun, Saab toimittaa verkon integrointiratkaisun ja Swedia ratkaisun ylläpitopalvelut.

TETRA-ratkaisu tulee maanlaajuiseen käyttöön. Verkko otetaan käyttöön vaiheittain vuosien 2004-2009 aikana ensin Etelä-Ruotsissa ja sitten Tukholman ja Göteborgin alueilla.

Nokian toimittamaan TETRA-ratkaisuun kuuluvat TETRA-keskukset, TETRA-tukiasemat, verkonhallinta-ratkaisu ja käyttöpaikat. Toimitukset aloitetaan vuoden 2004 aikana.

Nokia on maailman johtava TETRA-verkkojen ja -päätelaitteiden toimittaja. TETRA-verkko on turvallisuusviranomaisten ammattikäyttöön tarkoitettu digitaalinen radiopuhelinverkko, joka tarjoaa viranomaisten viestiliikenteessään tarvitsemat erityisominaisuudet, joita ovat  mm. huippuluokan turvallisuus, nopeat ryhmäpuhelut, puheluiden priorisointi, hätäpuhelut sekä viesti- ja pakettidatapalvelut

Nokia on johtava langattoman viestinnän yritys, joka pyrkii edistämään langattoman teollisuudenalan kasvua ja kestävää kehitystä. Sen tavoitteena on helpottaa ihmisten arkea tarjoamalla helppokäyttöisiä ja turvallisia tuotteita ja ratkaisuja, kuten matkapuhelimia, kuvaviestintä-, peli- ja mediasovelluksia sekä operaattoreille ja yrityksille suunnattuja ratkaisuja. Nokialla on laaja omistajapohja, ja sen osake on listattu viidessä pörssissä.

Lisätietoja antaa:

Viestintäosasto