Electrowatt-Ekonolle jätteenpolttolaitosta koskeva sopimus Iso-Britanniassa

Electrowatt-Ekono (UK) Ltd, joka kuuluu Jaakko Pöyry Groupin Energia-liiketoimintaryhmään, on saanut Kent Enviropower Limitediltä suunnit­telu- ja projektinhoitotoimeksiannon Euroopan suurimman leijukerrospolt­totekniikkaan perustuvan jätteenpolttolaitoksen toteutuksessa. Sopimus on jatkoa aikaisemmalle yhteistyölle ja sen arvo on 1,7 miljoonaa euroa.

Laitos rakennetaan Allington Quarryyn Kentiin Iso-Britanniassa. Se tulee koostumaan integroidusta jätteen lajittelulaitoksesta, jätepolttoaineen käsittely-yksiköstä sekä kolme leijupetilinjaa käsittävästä jätteen­poltto­laitoksesta. Electrowatt-Ekonon palvelut käsittävät projek­tin­johdon sekä kokonaistoimitusurakoitsijan suunnitelmien tarkastuksen ja hyväksynnän. Lisäksi toimeksiantoon sisältyy rakentamiseen, käyn­tiinajoon ja testaukseen liittyvät valvontapalvelut sekä laitoksen luovutukseen liittyvät toiminnot. Toimeksianto jatkuu vuoden 2006 loppuun.

Uudessa jätteenpolttolaitoksessa tullaan käsittelemään 500 000 tonnia jätettä vuodessa. Laitos toimii talteenottolaitoksen yhteydessä, joka pystyy käsittelemään 65 000 tonnia lajiteltua jätettä vuodessa. Valmis­tuttuaan laitos tuottaa jopa 40 MW sähköä laitoksen omaan käyttöön ja syötettäväksi paikalliseen jakeluverkkoon.

Kent Enviropower Ltd on osa maanlaajuisesti toimivaa Waste Recycling Groupia, joka on Iso-Britannian johtavia jätehuoltoyrityksiä. Konserni huolehtii vuosittain paikallisviranomais- ja yritysasiakkaiden yli 10 miljoonan jätetonnin vastaanotosta, käsittelystä, kierrätyksestä ja hävityksestä. Lisäksi konserni vastaa kaatopaikkaverkostosta, on johtava jätekompostoija, tuottaa yli 100 MW energiaa biokaasusta ja operoi Nottinghamin suurta jätteenpolttolaitosta.

Energia-liiketoimintaryhmä käyttää liikenimeä Electrowatt-Ekono. Sen liikevaihto vuonna 2003 oli 98 miljoonaa euroa. Electrowatt-Ekonolla on toimistoja 22 maassa ja se työllistää 1100 asiantuntijaa maailmanlaajui­sesti.

JAAKKO PÖYRY GROUP OYJ

Satu Perälampi