KEMIRAN KOKO VUODEN TULOKSEN ODOTETAAN PARANEVAN EDELLISVUODESTA

Paperi- ja selluteollisuuden kemikaaleissa asiakasteollisuudessa matalasuhdanteen ennakoidaan jatkuvan edelleen. Viime kesän yritysostojen myötä yhtiön maantieteellinen läsnäolo on voimistunut ja tuote- ja palveluvalikoima laajentunut erityisesti Pohjois-Amerikassa. Paperi- ja sellukemikaalien koko vuoden liikevoiton uskotaan paranevan edellisvuodesta.

Vedenpuhdistuskemikaalien kysynnän odotetaan kehittyvän edelleen suotuisasti. Raaka-aineiden hinnat ovat nousseet nopeasti, mikä rasittaa kannattavuutta ainakin lyhyellä tähtäimellä. Liikevoiton arvioidaan kuitenkin paranevan viime vuodesta.

Teollisuuskemikaaleissa erityisesti hienokemikaaleja valmistavan Kemira Fine Chemicalsin kehitys on ollut hyvä. Titaanidioksidipigmenteissä ja yksikön muissa tuotteissa myyntimäärät ja hinnat ovat viimevuotista alhaisempia. Kiinteiden kustannusten säästötoimenpiteiden ansiosta liikevoiton odotetaan paranevan viimevuodesta.

Maalien kysyntä näyttää kohtuullisen hyvältä varsinkin viime kesän heikon maalaussesongin jälkeen. Myynti kasvaa myös Venäjällä edelleen. Kiinteiden kustannusten säästö ja synergiaedut parantavat edelleen koko vuoden liikevoittoa.

GrowHow'ssa lannoitteiden hinnat olivat viime vuoden vastaavaa ajankohtaa selvästi korkeammat. Vaikka myös raaka-aineiden hinnat ovat nousseet, GrowHow'n liikevoiton odotetaan paranevan viime vuodesta.

Kemira Oyj julkaisee 3 kuukauden osavuosikatsauksen 4.5.2004 klo 9.00.

Kemira Oyj julkaisee tänään vielä toisen tiedotteen varsinaisen yhtiökokouksen päätöksistä.

Lisätietoja:

Kemira Oyj, puh. 010 8611