Nokia kommentoi ryhmäkannevaatimusta

Nokian tietoon on tullut, että yhtiötä vastaan on eilen nostettu ryhmäkannevaatimus newyorkilaisessa tuomioistuimessa Yhdysvalloissa sen eilen antamien yhtiön ensimmäisen vuosineljänneksen tulosjulkistusta koskevien lausuntojen johdosta.

Nokia on perehtynyt haastehakemuksessa esitettyihin väitteisiin ja pitää niitä perusteettomina. Yhtiö aikoo vastustaa kannevaatimusta kaikin keinoin.

On otettava huomioon, että tähän katsaukseen sisältyvät, muut kuin jo toteutuneita seikkoja koskevat lausumat ovat tulevaisuudennäkymiin liittyviä kannanottoja. Näitä ovat esimerkiksi: A) tuotteiden ja ratkaisujen toimituksiin liittyvät ajankohdat; B) kykymme kehittää, tarjota käyttöön ja kaupallistaa uusia tuotteita, ratkaisuja ja teknologioita; C) arviot markkinoiden kasvusta, kehittymisestä ja rakenteellisista muutoksista; D) liiketoimintamme tulosta koskevat arviot ja tavoitteet; E) vireilläolevien ja uhkaavien oikeudenkäyntien lopputulos; ja F) lausumat, joissa esiintyy sana "uskoa", "odottaa", "ennakoida", "arvioida" tai muu vastaava ilmaisu. Koska tällaisiin lausumiin sisältyy riskejä ja epävarmuuksia, todelliset tulokset voivat poiketa huomattavasti niistä tuloksista, joita tällä hetkellä odotamme. Tekijöitä, jotka saattaisivat aiheuttaa tällaisia  poikkeamia, voivat olla esimerkiksi: 1) kehitys langattoman viestinnän markkinoilla ja langattomalla teollisuudenalalla, mukaan lukien langattomien ohjelmistojen ja palveluiden markkinat sekä keskittyminen tai muut rakenteelliset muutokset langattoman viestinnän markkinoilla; 2) uusien tuotteiden ja ratkaisujen markkinoille tuomisen ajoitus ja onnistuminen; 3) uusien tuotteiden ja ratkaisujen kysyntä ja hyväksyntä markkinoilla; 4) teknologiamuutosten vaikutukset sekä tuote- ja ratkaisukehityksemme onnistuminen; 5) kilpailutilanne langattoman viestinnän teollisuudenalalla ja muutokset kilpailutilanteessa; 6) kykymme hallita tavoitteidemme saavuttamiseen vaikuttavia tekijöitä ja antaa tarkkoja ennusteita; 7) hinnoitteluun kohdistuvat paineet; 8) operaattorien ja markkinoiden toimijoiden uusien tuotteiden ja palveluiden saatavuus; 9) yleinen taloudellinen tilanne maailmanlaajuisesti sekä päämarkkina-alueillamme; 10) kykymme ylläpitää menestyksellä tuotannon ja logistiikan tehokkuutta sekä tuotteiden korkeaa laatua; 11) markkinakysynnän muutoksista aiheutuvat varastonhallintaan kohdistuvat riskit; 12) yhtiön kyky hankkia keskeytymättä ja kohtuuhintaan laadukkaita komponentteja; 13) menestyksemme teknologiaan, ohjelmistoihin tai uusiin tuotteisiin ja ratkaisuihin liittyvissä yhteistyösopimuksissa; 14) yhtiön yhteistyökumppaneiden, toimittajien ja asiakkaiden menestys, taloudellinen tilanne ja suorituskyky; 15) häiriö tietoliikennejärjestelmissä tai verkoissa, joista toimintamme on riippuvaista; 16) tuotteisiimme ja ratkaisuihimme sisältyvän monimutkaisen teknologian, johon sisältyy patentteja ja immateriaalioikeuksia, saatavuus kaupallisesti hyväksyttävin ehdoin ja loukkaamatta suojattuja immateriaalioikeuksia; 17) kehitys suurissa, monivuotisissa sopimuksissa tai suhteessamme merkittävimpiin asiakkaisiin; 18) yhtiön asiakasrahoitusriskien hallinta; 19) valuuttakurssien vaihtelut mukaan lukien erityisesti vaihtelut raportointivaluuttamme euron sekä Yhdysvaltojen dollarin, Ison-Britannian punnan ja Japanin jenin välillä; 20) kykymme rekrytoida ja pitää yhtiön palveluksessa ammattitaitoisia työntekijöitä sekä kehittää heidän osaamistaan; 21) kykymme toteuttaa uusi organisaatiorakenteemme; 22) eri valtioiden toimintatapojen, lakien ja säännösten muutosten vaikutukset; sekä 23) ne riskitekijät, jotka mainitaan yhtiön 31.12.2003 päättynyttä tilikautta koskevassa Yhdysvaltojen arvopaperisäännösten mukaisessa asiakirjassa (Form 20-F) ss. 12-21 otsikon "Item 3.D Risk Factors" alla.

Lisätietoja antaa:

Yhtymäviestintä