Nokian tutkimuksessa kuluttajat ovat valmiita maksamaan langattomasta sisällöstä enemmän

Kansainvälinen tutkimus osoittaa, että langattomat sisältöpalvelut tuovat operaattoreille mahdollisuuden lisätuloihin. Tutkimuksessa haastatellut ihmiset olivat halukkaita maksamaan langattomista sisältöpalveluista 28 prosenttia enemmän kuin tällä hetkellä.

Kansainvälinen markkinatutkimusyritys NOP World teki tutkimuksen Nokian toimeksiannosta. Haastattelut tehtiin yhdeksässä maassa Pohjois-Amerikassa, Euroopassa ja Aasiassa.

Tutkimuksessa käytiin läpi minkä tyyppisistä langattomista sisällöistä sekä minkälaisista eri toimitustavoista (lataus, suoratoisto eli streaming tai selaus) vastaajat ovat kiinnostuneita ja kuinka paljon he ovat halukkaita niistä maksamaan. Tutkimukseen osallistujat käyttävät Internettiä ja heillä on matkapuhelin.

Tutkimuksen tulokset osoittavat, että haastateltavat suosivat viihde- sekä informaatiosisältöä erityisesti liikkeellä ollessaan. Runsassisältöisiä palveluita pidettiin kiinnostavimpina, ja ne voivat jopa vähentää sanomalehtien, television ja Internetin käyttöastetta.

Tutkimus osoittaa, että ihmisten ollessa halukkaita käyttämään enemmän rahaa sisältöpalveluihin, palveluntuottajien kannattaa tuoda enemmän esille saatavilla olevaa sisältötarjontaa sekä yhä enemmän erikoistaa palvelujaan eri ikäryhmien mukaan.

Erityisesti nuoret tutkimukseen vastaajat ilmoittivat halukkuutensa käyttää palveluihin 10 euroa lisää kuukaudessa. Summa väheni huomattavasti iän myötä, eikä sukupuolella tuntunut olevan suurta merkitystä.

Tutkimuksen mukaan sukupuolesta johtuvaa hajontaa ei juuri löytynyt - poikkeuksena urheilu-palvelut, joista kiinnostuneita miehistä oli 52 prosenttia ja naisista 29 prosenttia. Yleinen kiinnostus sisältöpalveluihin oli nuorilla vahvempi kuin vanhemmilla haastateltavilla.

Erityisen suosittu sisällönhakutapa on selauspalvelu, tämä kuitenkin riippuu haetusta sisällöstä. Latauspalveluita käytetään peli- ja musiikkisisällössä. Suoratoisto- ja latauspalveluita taas käytetään usein päivitettävään informaatioon kuten paikallisuutisten seuraamiseen. Päällimmäisenä kuitenkin näkyy, että sisältö itse ohjaa maksukäyttäytymistä, eivät sisällön toimitustavat.

Langattoman sisällön käyttöä hallitsevat soittoäänien lataus- sekä ikoni/näytönsäästäjäpalvelut. Kuitenkin tämänhetkiset sisältöpalvelut koetaan liian kalliiksi.

Tutkimus osoittaa myös, että tekniset tekijät ja asenne saattavat koitua sisällön käytön esteiksi, erityisesti iän myötä, mutta niihin voidaan vaikuttaa helpottamalla palveluja sekä lisäämällä markkinointi- ja tukipalveluita.

NOP Wordin tutkimuksessa käytiin läpi laaja mobiilipalvelujen kirjo, joita olivat elokuvat, musiikki, uutiset, sää, urheilu, pelit, viihde, televisio. Kvalitatiivinen tutkimus tehtiin kahdeksassa maassa (USA, Iso-Britannia, Saksa, Ranska, Tanska, Viro, Etelä-Korea, Kreikka) ja haastateltavat olivat matkapuhelimen ja Internetin käyttäjiä. Kvantitatiiviseen tutkimukseen sisältyivät edellisten maiden lisäksi Filippiinit.

Nokia on johtava langattoman viestinnän yritys, joka pyrkii edistämään langattoman teollisuudenalan kasvua ja kestävää kehitystä. Sen tavoitteena on helpottaa ihmisten arkea tarjoamalla helppokäyttöisiä ja turvallisia tuotteita ja ratkaisuja, kuten matkapuhelimia, kuvaviestintä-, peli- ja mediasovelluksia sekä operaattoreille ja yrityksille suunnattuja ratkaisuja. Nokialla on laaja omistajapohja, ja sen osake on listattu viidessä pörssissä.

Lisätietoja lehdistölle:

Nokia Networks