Osavuosikatsaus 1.1.2004 - 31.3.2004 (3 kk)

Markkinatilanne

Kysynnän kasvu pysähtyi vuoden 2002 alussa ja on jatkunut siitä lähtien epävakaana useimmilla liiketoiminta-alueilla.

Vaisalan tuotteiden kysynnän jälkisyklisyys aiheuttaa sen, että maailmantalouden lähtiessä kasvuun näkyvät sen vaikutukset viiveellä. Myönteisiä merkkejä on saatu Japanista.

Määrätietoinen kilpailukyvyn ylläpito ja kehittäminen ovat auttaneet Vaisalaa säilyttämään markkinaosuutensa, ja yhtiön markkina-asema on edelleen vahva.

Liikevaihto ja tilauskanta

Vaisala-konsernin liikevaihto katsauskaudella oli 38,3 miljoonaa euroa (1-3/2003: 40,2 miljoonaa euroa). Ulkomaantoimintojen osuus liikevaihdosta oli 96 % (96 %). Uusia tilauksia saatiin katsauskaudella 41 (39) miljoonan euron arvosta. Katsauskauden lopussa konsernin tilauskanta oli 60 (71) miljoonaa euroa.

Vaisala Soundings

Liiketoiminta-alueen liikevaihto oli 10,7 (12,4) miljoonaa euroa.

Vaisala Solutions

Liiketoiminta-alueen liikevaihto oli 9,6 (12,4) miljoonaa euroa.

Vaisala Remote Sensing

Liiketoiminta-alueen liikevaihto katsauskaudella oli 4,9 (4,4) miljoonaa euroa.

Vaisala toi tammikuussa markkinoille salamanpaikannusverkko-tuoteperheen, joka yhdistää kahdesta ostetusta yrityksestä saadut teknologiat yhteen modulaariseen tuoteperheeseen. Uusi tuoteperhe vähentää ylläpidettävien tuotteiden määrää ja parantaa tuotteiden kannattavuutta.

Vaisala Instruments

Liiketoiminta-alueen liikevaihto oli 13,1 (11,0) miljoonaa euroa.

Katsauskauden aikana Vaisala lopetti ammoniakkikaasun mittausliiketoiminnan.

Tulos

Liikevoitto katsauskaudelta oli 1,9 (-0,1) miljoonaa euroa. Katsauskauden voitto ennen satunnaisia eriä oli 4,2 % liikevaihdosta eli 1,6 (-0,5) miljoonaa euroa. Yritysostoista aiheutuneet goodwill-poistot olivat noin 0,9 (1,1) miljoonaa euroa.

Tulosparannus on seurausta vuonna 2003 suoritetuista tehostamistoimenpiteistä. Dollarin kurssi on edelleen epäedullinen Vaisalalle.

Tase

Vaisala-konsernin vakavaraisuus ja likviditeetti säilyivät vahvoina. Taseen loppusumma 31.3.2004 oli 159,6 (161,1) miljoonaa euroa. Omavaraisuusaste oli katsauskauden lopussa 84 % (83 %).

Tutkimus ja tuotekehitys

Tutkimus- ja tuotekehitysmenot olivat katsauskaudella 5,4 (5,6) miljoonaa euroa, ollen 14,1 % konsernin liikevaihdosta.

Katsauskauden muut tapahtumat

Erovuorossa olleet hallituksen jäsenet Ph.D (EE) Yrjö Neuvo sekä fil.tri Gerhard Wendt valittiin yhtiökokouksessa uudestaan kolmeksi vuodeksi. Tilintarkastajiksi valittiin KHT-yhteisö PricewaterhouseCoopers Oy sekä KHT Jukka Ala-Mello.

Investoinnit

Bruttoinvestoinnit käyttöomaisuuteen olivat katsauskaudella 1,1 miljoonaa euroa (6,4 miljoonaa euroa).

Vaisalan osake

Vaisalan A-osakkeen kurssi Helsingin Arvopaperipörssissä oli katsauskauden alussa 24,50 euroa ja lopussa 20,50 euroa. Kauden ylin noteeraus oli 24,50 euroa ja alin 18,52 euroa.

Vaisala Oyj:n osakepääoma oli maaliskuun lopussa 7.349.905,88 euroa ja osakkeiden kokonaismäärä 17.479.000 kappaletta.

Vaisalan osakkeita vaihdettiin katsauskauden aikana 383.189 kappaletta.

Henkilöstö

Vaisala-konsernin henkilökunnan määrä oli katsauskauden lopussa 1 100 oltuaan vuotta aikaisemmin vastaavana ajankohtana 1 152. Tutkimus- ja tuotekehitystehtävissä työskenteli 21 % (24 %) konsernin henkilökunnasta. Henkilöstöstä 37 % (36 %) työskenteli konsernin ulkomaisissa toimipisteissä.

Hallitus ja toimitusjohtaja

Hallituksen jäsenet ovat dipl.ins. Raimo Voipio (pj); prof. Pekka Hautojärvi; tutkimus- ja kehitysjohtaja, prof. Yrjö Neuvo; dipl.ins. Mikko Niinivaara; dipl.ins. Mikko Voipio sekä fil.tri Gerhard Wendt. Toimitusjohtajana toimii tekn.tri.(h.c.) Pekka Ketonen.

Tulevaisuuden näkymät

Markkinanäkymät eivät ole oleellisesti muuttuneet. Koko vuoden liikevaihdon odotetaan olevan suunnilleen samansuuruinen kuin edellisenä vuonna ja tuloksen hieman parempi.

Vaisalan tavoitteena on jatkossakin olla maailmanlaajuinen markkinajohtaja valitsemillaan liiketoiminta-alueilla. Siksi panostukset tuotekehitystyöhön ja kilpailukyvyn kehitykseen tulevat edelleen olemaan merkittävät.

Vantaalla 3. päivänä toukokuuta 2004
Vaisala Oyj

Täydellinen raportti taulukoineen on ladattavissa alla olevasta linkistä.

Osavuosikatsaus 1.1. - 31.3.2004