Ny Performa CTMP-kartong för chokladmarknaden

Stora Enso Consumer Boards har för avsikt att lansera en ny version av produktfamiljen Performa CTMP i början av 2004. Tack vare uppgraderingen kan företaget erbjuda kunderna förbättrade produkter som stödjer chokladaskarnas image.

Bolaget har tagit fram en ännu vitare och ljusare kartong med optimal färgåtergivning och en slät yta som är perfekt för chokladaskar. Ett av de första företagen som kommer att börja använda Stora Ensos nya CTMP-kartong är Kraft Foods. Kartong av CTMP (kemitermomekanisk massa) kombinerar fördelarna hos falskartong och SBS-kartong. Förpackningskartong av CTMP kombinerar därmed falskartongens styvhet, körbarhet och höga utbyte med SBS-kartongens kemiska renhet. Stora Enso Consumer Boards produktionskapacitet för sulfatmassa och CTMP uppgår till cirka 2,45 miljoner ton, och företaget avser att behålla sin ställning som marknadsledare.

"Vi var först med att lansera CTMP-produkter för konfektindustrin i början av 1990-talet, och sett till marknadsvolymen är vi i dag den största tillverkaren. Vårt mål är att ytterligare öka vår marknadsandel och lansera nya CTMP-produkter som lämpar sig för alla lukt- och smakkänsliga produktområden. Stora varumärken har signalerat att nya Performa kommer att öka deras försäljning tack vare kartongens förbättrade tryckbarhet", säger försäljningsdirektör Joakim Stockhaus vid Stora Enso Packaging Boards, Scandinavia Sales.

Med Performa CTMP kan 10-20 % lägre ytvikt användas jämfört med SBS-kartong - utan att förlora något i fråga om styrka, förädlingsbarhet eller andra viktiga produktegenskaper.

"Nya Performa CTMP har dessutom högre vithet och ljushet som på ett utmärkt sätt stödjer varumärkena i chokladindustrin", betonar Stockhaus.

Kraft Foods är en av de första stora chokladtillverkarna som övergår till nya Performa CTMP från början av 2004. Till företagets främsta varumärken på den nordiska chokladmarknaden hör bland annat Aladdin och Paradis. "Aladdins röda och Paradis gula askar är viktiga igenkänningsfärger, och askens formgivning framhäver också varumärkets särdrag. Vi uppskattar särskilt att Stora Ensos vidareutvecklade Performa White ger våra produkter bättre exponering på butikshyllorna", säger förpackningsutvecklare Ann Johansson på Kraft Foods forsknings- och utvecklingsavdelning. "Det mycket effektiva trepartssamarbetet mellan Kraft Foods, Stora Enso och A & R Carton har varit ett viktigt led i produktutvecklingen."

"Vi är mycket entusiastiska över nya Performa CTMP och tror att kartongens högre ljushet och vithet ger mer tilltalande förpackningar och bättre färgåtergivning", säger Johan Werme, kundansvarig på A & R Carton.

Bildtext: Stora Enso lanserar en ny Performa CTMP-produktfamilj. Kraft Foods marknadsför Aladdin- och Paradis-konfekt i Skandinavien. A & R Carton tillverkar chokladaskarna av Stora Enso Consumer Boards nya Performa White -kartong. För ytterligare information, se www.storaenso.com/performactmp.

För ytterligare information, kontakta:
Stora Enso Packaging Boards
Scandinavia Sales