Nokia laajentaa Bhartin GSM/GPRS/EDGE-verkkoja Intiassa

Intian johtava tietoliikenneoperaattori Bharti Tele-Ventures on valinnut Nokian laajentamaan sen GSM/GPRS-verkkoja.  Sopimuksen arvo on noin 275 miljoonaa US dollaria seuraavan kolmen vuoden aikana. Nokia toimittaa sekä runkoverkko- että GSM/EDGE-radioverkkolaitteita Bhartin verkkojen rakentamiseen ja päivittämiseen.

Bharti palvelee tällä hetkellä yli seitsemää miljoonaa asiakasta tuotenimellä AirTel.

Kaksivuotisen sopimuksen aikana Nokia toimittaa verkkolaitteita AirTelin verkkoihin Mumbain, Maharastran ja Guajaratin alueille. Nokia ei ole aiemmin toimittanut verkkoja näille alueille. Lisäksi Nokia toimittaa uudet verkot Biharin, Jharkilandin ja Orissan alueille. Verkkotoimitukset lisäävät kapasiteettia viisinkertaiseksi alueilla, joihin kuuluvat mm. tärkeät kaupalliset keskukset Mumbai, Maharashtra ja Goa.

Nokia ja Bharti ovat myös allekirjoittaneet kolmevuotisen käyttöönotto- ja verkon operointipalvelusopimuksen Bhartin viidelle alueelle. Samalla Bharti ulkoistaa verkon operoinnin hallinta- ja käyttöönottopalvelut Nokialle, ja osa Bhartin henkilöstöstä siirtyy Nokian palvelukseen.

"Nokia on ylpeä yhteistyöstään Bhartin kanssa tässä merkittävässä verkon laajennussopimuksessa. Sopimus korostaa Nokian sitoutumista Intiaan ja samalla se tuo korkealaatuisia laitteita ja edistyksellisiä palveluita Intian matkapuhelinmarkkinoille", sanoo Nokian Intian markkinoiden johtaja Ashish Chowdhary.

"Verkon operointi- ja muut ulkoistamispalvelut ovat olennaisen tärkeitä operaattoreille maailmanlaajuisesti. Näiden palveluiden avulla operaattorit säästävät verkon operointikustannuksissa ja voivat keskittyä palvelemaan omia matkapuhelinasiakkaitaan", toteaa Operations Solutions-yksikön johtaja Jyrki Holmala Nokian Networks-toimialaryhmästä.

Nokia toimittaa Bhartille verkkojen asennus-, integrointi- ja asiakaspalvelut. Lisäksi sopimukseen sisältyy Nokia NetAct(TM) verkon- ja palvelujen hallintaratkaisu monitoimittaja- ja moniteknologia-operointiin. Nokia toimittaa Bhartille myös varaosapalvelun.

GSM/GPRS-ratkaisujen lisäksi Nokia ja AirTel aikovat ottaa käyttöön EDGE-teknologian, äänen laatua parantavaa teknologiaa, sekä GSM 900/1800-kaksitaajuusverkot. EDGE-teknologia mahdollistaa AirTelin asiakkaille nopeammat datayhteydet sekä langattoman Internetin täydet palvelut.

Nokia on johtava langattoman tulevaisuuden rakentaja. Kokemus ja innovatiivisuus sekä käyttäjäystävälliset tuotteet ja turvalliset ratkaisut ovat tehneet yhtiöstä maailman suurimman matkapuhelinvalmistajan ja yhden johtavista matkapuhelin-, laajakaista- ja IP-verkkojen toimittajista. Nokian tavoitteena on parantaa yritysten tehokkuutta ja rikastuttaa ihmisten jokapäiväistä elämää yhdistämällä langattomuuden edut Internetiin. Nokialla on laaja omistajapohja, ja sen osake on listattu viidessä pörssissä.

Lisätietoja lehdistölle:

Networks