Metso sopi 135 miljoonan euron T&K-lainasta Euroopan Investointipankin kanssa

Metso-konserni ja Euroopan Investointipankki (EIB) ovat allekirjoittaneet 135 miljoonan euron kymmenvuotisen lainasopimuksen. Lainalla rahoitetaan vuosien 2003-2005 tutkimus- ja kehityshankkeita, joilla vahvistetaan Metson tarjontaa asiakkaidensa ydinprosseihin sellu- ja paperiteollisuudessa sekä automaatio- ja säätöteknologian alueella. Metson tutkimus- ja kehitystoiminnan tavoitteena on konsernin strategian mukaisesti tukea asiakkaiden toiminnallista tehokkuutta tuotantoprosessien elinkaaren kaikissa vaiheissa.
Metson kaikkien liiketoiminta-alueiden tutkimus- ja kehitystyötä tehdään tiiviissä yhteistyössä asiakkaiden kanssa heidän kilpailukykynsä vahvistamiseksi. Elinkaariliiketoimintaa tukevia ratkaisuja ja palveluja kehitetään pitkäaikaisen kumppanuuden kautta, mikä edellyttää pitkäjänteistä kehityspanostusta. Elinkaariliiketoiminta kattaa uusinvestoinnit, uusinnat, modernisoinnit sekä huolto- ja asiantuntijapalvelut. Kehittyneet säätö- ja automaatioteknologiaa sekä tieto- ja viestintäteknologiaa yhdistävät ratkaisut ovat Metson merkittäviä vahvuuksia erityisesti sellu- ja paperiteollisuudessa.
Vuonna 2003 Metson tutkimus- ja tuotekehityspanostukset olivat yhteensä 141 miljoonaa euroa. Tutkimuksen ja tuotekehityksen parissa työskenteli runsaat 1200 henkilöä. Metso valvoo aktiivisesti teollisoikeuksiaan ja vuoden 2004 lopussa konsernilla oli noin 8900 voimassaolevaa patenttia sekä 3900 patenttihakemusta.
Lainasopimuksen mukaisesti varat ovat nostettavissa 18 kuukauden kuluessa allekirjoituksesta. Kokonaislaina-aika on 10 vuotta ja lyhennykset alkavat kolmen vuoden kuluttua kunkin lainaerän nostamisesta.

Metso-konserni on prosessiteollisuuden koneiden ja järjestelmien sekä huolto- ja asiantuntijapalvelujen maailmanlaajuinen toimittaja. Konsernin ydinliiketoimintoja ovat kuitu- ja paperiteknologia (Metso Paper), kiven ja mineraalien käsittely (Metso Minerals) sekä automaatio- ja säätöteknologia (Metso Automation). Vuonna 2003 Metso-konsernin liikevaihto oli 4,3 miljardia euroa. Konsernin palveluksessa on runsaat 26 000 henkilöä yli 50 maassa. Metson osakkeet noteerataan Helsingin ja New Yorkin pörsseissä.