METSO TOIMITTAA SELLUNKUIVAUSLINJAN JA KARTONKIKONEEN UUSINNAN RIPASALLE BRASILIAAN

Metso Paper toimittaa brasilialaiselle Ripasa S/A Celulose E Papelille sellunkuivauslinjan yhtiön Limeiran tehtaalle sekä kartonkikoneen uusinnan Ripasa Embun tehtaalle. Sekä kuivauslinja että uudistettu kartonkikone käynnistyvät vuoden 2005 puolivälissä. Tilausten yhteisarvo on lähes 30 miljoonaa euroa.
Metso Paperin sellunkuivatuslinjan toimitus käsittää valkaistun massan lajittelun, kuivauskoneen märän pään, ilmakuivaimen, leikkurin sekä sellunpaalauslaitteet. Kuivauslinja on mitoitettu 760 tonnille ilmakuivaa sellua vuorokaudessa, ja sen rataleveys on 3 900 mm ja suunnittelunopeus 200 m/min. Kone on varustettu combi- ja kenkäpuristimilla, joiden avulla päästään optimaaliseen kuivuuteen ennen ilmakuivainta.
Ripasa Embun tehtaan kartonkikoneen uusinta käsittää uuden viiraosan, perälaatikot sekä uudet lyhyen kierron laitteet. Kartonkikone tuottaa taivekartonkeja. Koneen viiran leveys on 2 960 mm ja nopeus 350 m/min.
Lisäksi Metso Paper vastaa kummallakin tehtaalla koulutuksesta sekä asennuksen ja käynnistyksen valvonnasta.
Ripasa S/A -ryhmä on Brasilian suurimpia sellun-, paperin- ja kartongintuottajia. Ryhmällä on neljä tuotantoyksikköä Sao Paulon osavaltiossa sekä laajat eukalyptusviljelmät.
Metso-konserni on prosessiteollisuuden koneiden ja järjestelmien sekä huolto- ja asiantuntijapalvelujen maailmanlaajuinen toimittaja. Konsernin ydinliiketoimintoja ovat kuitu- ja paperiteknologia (Metso Paper), kiven ja mineraalien käsittely (Metso Minerals) sekä automaatio- ja säätöteknologia (Metso Automation). Vuonna 2003 Metso-konsernin liikevaihto oli 4,3 miljardia euroa. Konsernin palveluksessa työskentelee noin 26 000 henkilöä 50 maassa. Metson osakkeet noteerataan Helsingin ja New Yorkin pörsseissä.

Lisätietoja antaa:
Hannu Hakamäki, aluejohtaja, Metso Paper Etelä-Amerikka