Telenor satser på EDGE

"Dekning, kvalitet og kapasitet har alltid vært de viktigste konkurransefortrinnene til Telenor Mobil. Ved hjelp av EDGE-teknologien, som kan implementeres i våre eksisterende basestasjoner, vil det være mulig å tilby flere kunder raskere dataoverføringskapasitet, sier konserndirektør Morten Karlsen Sørby," ansvarlig for Telenor i det norske markedet.

"Samtidig er det viktig å understreke at satsingen på EDGE kommer som en utvidelse av, ikke som et alternativ til Telenors pågående utbygging av det nye mobilnettet UMTS (Universal Mobile Telecommunications System). Ett av de mest interessante aspektene ved EDGE, er at det åpner for bruk av nye og avanserte tjenester gjennom en oppgradering av det nåværende GSM-mobilnettet. Ved å kombinere de to teknologiene, vil vi raskere kunne tilby et høyhastighetsnett med god kvalitet og dekning der kundene har behov for det," påpeker Karlsen Sørby.

Med EDGE vil dataoverføringshastigheten være det tredobbelte av det som er mulig med dagens mobiltjenester. Mobiltelefonbrukerne vil i første rekke oppleve dette gjennom raskere tilgang til tjenestene, og en bedret opplevelse av kvalitet, bilde og farger.

Fakta om EDGE:
EDGE (Enhanced Data Rates for GSM Evolution) er en teknologi som øker kapasiteten, hever kvaliteten og tillater bruk av avanserte tjenester over det nåværende GSM-nettet. EDGE er en oppgradering av dagens system for dataoverføring i GSM-nettet som heter GPRS (General Packet Radio Services). Overføringshastigheten i EDGE er vesentlig raskere enn det som er mulig med GPRS-teknologien, og kan ved perfekte forhold komme opp i mellom 100 og 200 kbit/s.

For ytterligere informasjon, kontakt:
Esben Tuman Johnsen, informasjonssjef i Telenor Norge, tlf. 905 08 400