Nokia esittelee maailman pienimmän megapikselipuhelimen 3G-verkkoihin

Nokia 6630 -älypuhelimen nopeat yhteydet sopivat erinomaisesti langattomaan työskentelyyn

Nokia julkisti tänään maailman ensimmäisen älypuhelimille suunniteltua Series 60 -ohjelmistoalustaa käyttävän 3G- ja EDGE-puhelimen. Kompakti Nokia 6630 -puhelin tekee kolmannesta sukupolvesta todellisuutta yhä kasvavalle joukolle matkapuhelinten käyttäjiä tarjoamalla aina käyttövalmiin  yhteyden sähköpostiin ja langattoman laajakaistayhteyden multimediasisältöön. Uutuuspuhelimen ominaisuuksiin kuuluu myös mahdollisuus videoneuvottelupuheluihin, ja sillä voi katsoa myös videokuvaa suoratoistona.

"Nokia 6630 -puhelin on WCDMA-valikoimamme uusin tuote ja osoittaa, että olemme sitoutuneita tuomaan markkinoille suurelle yleisölle suunnattuja älykkäitä ja houkuttelevia 3G-laitteita, joita voidaan muunnella kuluttajien, operaattoreiden ja vähittäiskauppiaiden toiveiden mukaisesti", sanoi Nokian Multimedia-toimialaryhmän johtaja Anssi Vanjoki. "Nokia 6630 on suunniteltu nopeaan ja älykkääseen työskentelyyn. Se tarjoaa korkealaatuista suorituskykyä, huippuluokan toiminta-ajat ja langattomat laajakaistayhteydet jatkuvasti kasvavalle 3G-asiakkaiden joukolle."

Kolmannen sukupolven ympäristössä henkilökohtainen tiedonhallinta nousee kokonaan uudelle tasolle, sillä sähköpostiviestit ja -liitteet avautuvat langattoman laajakaistan nopeudella, joka on jopa 384 kilobittiä sekunnissa. Nokia 6630 -puhelimen käyttäjä voi saada automaattisesti ilmoituksen saapuvasta sähköpostiviestistä ja lähettää sähköpostia jopa 128 kilobitin sekuntinopeudella. Nokia Mobile VPN client -ohjelmisto mahdollistaa turvalliset yhteydet yrityksen intranet-sivustolle tai sähköpostiserverille. Ainutlaatuinen Nokia 6630 on ensimmäinen puhelinmalli, joka toimii sekä 3G- (WCDMA), EDGE- että 2G-verkoissa ympäri maailman.

Tehokkaan 1,23 miljoonan pikselin kameransa sekä digitaalisen kuvaviestinnän mahdollistavien ominaisuuksiensa ansiosta Nokia 6630 on edistyksellisin GSM-markkinoille esitelty kamerapuhelin. Uutuuspuhelimessa on laaja valikoima kuvaviestintään suunniteltuja toimintoja, kuten säädettävä kuusinkertainen digitaalinen zoomi valokuvien ja videomateriaalin kuvaamiseen sekä manuaalinen valotuksen säätö. Puhelimella voi myös ottaa nopeasti sarjan kuvia vain yhdellä painalluksella, nauhoittaa jopa tunnin verran videokuvaa tai tulostaa kuvia langattomasti suoraan puhelimesta hyödyntämällä HP:n ja Kodakin kehittämiä sovelluksia. Valokuvien ottaminen ja videokuvan nauhoitus onnistuvat yhden näppäimen painalluksella, ja käyttäjät voivat jakaa suosikkikuvansa muiden kanssa lukuisilla tavoilla. Laitteen sisäinen muisti ja myyntipakkaukseen kuuluva MMC-muistikortti tarjoavat yhteensä 74 megaa muistitilaa, mikä mahdollistaa kuvien, videoiden, musiikin ja muun multimediasisällön tallentamisen helposti.

Ajanvietettä kaipaaville Nokia 6630 -puhelin tarjoaa digitaalisen MP3-musiikkisoittimen ja mahdollisuuden katsoa videomateriaalia suoratoistona puhelimen kirkkaalta värinäytöltä. WCDMA-verkkojen langaton laajakaistayhteys mahdollistaa videokuvan katselun suoratoistona reaaliajassa ja videoneuvottelupuhelut. Langaton RealOne-sovellus tukee laajalti nykyistä Real-muotoista videosisältöä sekä uutta langattomille laitteille suunniteltua 3GPP-sisältöä.

Nokia 6630 -puhelimeen on saatavilla myös erikseen ostettavia lisälaitteita: puhelimeen liitettävä salamavalo tarjoaa lisävalaistusta kuvaustilanteisiin, langaton Bluetooth-näppäimistö helpottaa tekstinsyöttöä, ja Advanced Car Kit -autosarja mahdollistaa sujuvamman viestinnän ajoneuvoissa.

Kolmella GSM-taajuudella (GSM 900/1800/1900) sekä EDGE- ja WCDMA -verkoissa toimiva Nokia 6630 -puhelin perustuu Symbian-käyttöjärjestelmään. Nokia 6630 on maailman pienin megapikselikameralla varustettu GSM- ja WCDMA-verkoissa toimiva puhelin, sillä se painaa vain 127 grammaa ja on mitoiltaan 110 x 60 x 20.6 mm. Uutuuspuhelimen ennakoidaan tulevan myyntiin vuoden 2004 viimeisellä neljänneksellä, ja sen verottoman vähittäismyyntihinnan arvioidaan olevan alle 500 euroa.

Nokia on johtava langattoman viestinnän yritys, joka pyrkii edistämään langattoman teollisuudenalan kasvua ja kestävää kehitystä. Sen tavoitteena on helpottaa ihmisten arkea tarjoamalla helppokäyttöisiä ja turvallisia tuotteita ja ratkaisuja, kuten matkapuhelimia, kuvaviestintä-, peli- ja mediasovelluksia sekä operaattoreille ja yrityksille suunnattuja ratkaisuja. Nokialla on laaja omistajapohja, ja sen osake on listattu viidessä pörssissä.

Lisätietoja lehdistölle:

Nokia
Sähköposti: press.office@nokia.com

Nokia
Sähköposti: press.office@nokia.com

www.nokia.com
www.nokia.fi

Lehdistökäyttöön tarkoitettuja kuvia Nokia 6630 -puhelimesta on saatavilla osoitteessa: www.nokia.com/press