Nokian toisen vuosineljänneksen liikevaihto 6 640 milj. euroa, osakekohtainen tulos 0,15 euroa

Vuoden 2004 toisen neljänneksen pääkohdat (vertailut vuoden 2003 toiseen neljännekseen organisaatiouudistusta vastaavan ryhmittelyn pohjalta):
  • Liikevaihto laski 5 % ja oli 6 640 milj. euroa (7 019 milj. euroa vuoden 2003 toisella neljänneksellä), ilman valuuttakurssien muutosten vaikutusta liikevaihto olisi kasvanut 1 %.
  • Liikevoitto oli 907 milj. euroa (818 milj. euroa), mihin sisältyi 90 milj. euron suuruinen kertaluonteinen positiivinen erä, joka liittyi vakuutusohjelman vakuutuspreemion palautukseen. Liikevoittoprosentti oli 13,7 (11,7).
  • Rahoitustuotot olivat 135 milj. euroa (131 milj. euroa), mihin sisältyi 71 milj. euron suuruinen kertaluonteinen positiivinen erä France Telecomin joukkovelkakirjalainan myynnistä.
  • Osakekohtainen tulos (laimennettu) oli 0,15 euroa (0,13 euroa) katsauskauden tuloksen ollessa 712 milj. euroa. Osakekohtaiseen tulokseen sisältyivät yllä mainitut kertaluonteiset positiiviset erät, joiden positiivinen vaikutus osakekohtaiseen tulokseen (laimennettu) oli 0,03 euroa.
  • Mobile Phonesin liikevaihto laski 13 % ja oli 4 167 milj. euroa (4 806 milj. euroa). Liikevoitto oli 797 milj. euroa (1 308 milj. euroa) ja liikevoittoprosentti oli 19,1 (27,2).
  • Multimedian liikevaihto kasvoi 24 % ja oli 739 milj. euroa (596 milj. euroa); Enterprise Solutionsin liikevaihto laski 2 % ja oli 189 milj. euroa (193 milj. euroa).
  • Networksin liikevaihto kasvoi 6 % ja oli 1 576 milj. euroa (1 480 milj. euroa). Liikevoitto oli 255 milj. euroa (liiketappio 349 milj. euroa) ja liikevoittoprosentti oli 16,2 (-23,6). Vuoden 2003 toisella neljänneksellä Networksin 349 milj. euron liiketappioon sisältyi uudelleenjärjestelyistä aiheutuneita kuluja 399 milj. euroa, millä oli 0,06 euron negatiivinen vaikutus Nokian osakekohtaiseen tulokseen (laimennettu).
  • Jatkuvien toimintojen kassavirta oli 1,4 miljardia euroa (1,3 miljardia euroa) ja likvidit varat vuosineljänneksen lopussa olivat 11,5 miljardia euroa (9,9 miljardia euroa).

PÄÄJOHTAJA JORMA OLLILA
Maailmanlaajuiset matkaviestinmarkkinat kasvoivat edelleen vuoden 2004 toisella neljänneksellä, ja  alustavien arvioidemme mukaan kappalemääräinen myynti oli 148 miljoonaa. Arvioimme markkinoiden kappalemääräisen myynnin ylittävän 600 miljoonaa vuonna 2004. Useat markkinat, kuten Brasilia, Intia ja Venäjä, kasvoivat vahvasti langattoman viestinnän jatkaessa kehittymistään entistä edullisemmaksi viestintämuodoksi.

Erityisesti kasvavien markkinoiden myönteinen kehitys vaikutti positiivisesti Nokian liikevaihtoon, sitä vastoin Euroopan ja osittain Yhdysvaltain markkinat olivat edelleen haasteelliset. Toisen neljänneksen aikana tarkistimme tiettyjen tuotteiden hintoja vakauttaaksemme matkaviestinten markkinaosuuttamme. Hinnoittelutoimemme sekä myyntimme maantieteellinen jakauma vaikuttivat liikevaihtoon ja kannattavuuteen toisella neljänneksellä.

Nokian matkaviestimiä myytiin 45,4 miljoonaa kappaletta toisella neljänneksellä. Arvioimme tällä hetkellä markkinaosuutemme olleen 31 %, kun se vuoden 2004 ensimmäisellä neljänneksellä oli 32 % tarkennetun 141 miljoonan kokonaismarkkina-arviomme perusteella. Ensiostajille suunnattujen suosittujen mallien avulla vahvistimme johtavaa asemaamme Latinalaisen Amerikan ja Kiinan markkinoilla. Vuosineljänneksen loppupuolella markkinaosuutemme alkoi vakaantua useilla Länsi-Euroopan markkinoilla.

Osana meneillään olevaa tuotevalikoiman uudistamista julkistimme toisella vuosineljänneksellä 11 uutta matkaviestintä, joten ensimmäisellä vuosipuoliskolla julkistettujen tuotteiden kokonaismäärä oli 18. Toisella neljänneksellä aloimme myydä kahdeksaa uutta muotoilultaan vaihtelevaa tuotetta, jotka edustavat useita eri teknologioita ja tuotesegmenttejä. Tiettyjen uusien keskihintaisten ja kalliimpien puhelinten, kuten Nokia 6230 -kamerapuhelimen, klassisesti muotoillun Nokia 6610i -kamerapuhelimen ja fashion-kategoriaan kuuluvan, taitettavan Nokia 7200 -puhelimen myynti ylitti odotuksemme. Olemme myös käyneet läpi tuotesuunnitelmiamme ja muokanneet niitä vastataksemme paremmin asiakkaiden ja markkinoiden vaatimuksiin.

Verkkoliiketoiminnan liikevaihto ja kannattavuus olivat vakaita toisella vuosineljänneksellä. Nokia hyötyi edelleen vahvasta GSM-tilausvirrasta. Nokia teki merkittäviä sopimuksia Intian ja Venäjän nopeasti kasvavilla markkinoilla. Saimme myös uusia 3G WCDMA -asiakkaita, mikä lujitti edelleen asemaamme johtavana 3G WCDMA -toimittajana ja oli osoitus vahvuudestamme 3G-teknologiassa.

Toisella vuosineljänneksellä onnistuimme tuotteiden hinnoittelulla vakauttamaan markkinaosuuttamme. Jatkamme edelleen kohdennettuja hintatarkistuksia ja tuotevalikoimamme kilpailukyvyn vahvistamista kasvattaaksemme markkinaosuuttamme erittäin kilpailluilla matkaviestinmarkkinoilla. Arvioimme tämän aiheuttavan kannattavuuspaineita toisella vuosipuoliskolla. Vaikka tavoittelemmekin uusista tuotteista korkeampia katteita, odotamme hintatarkistusten vaikuttavan kannattavuuteemme, koska liikevaihtomme toisella vuosipuoliskolla tullee pääosin kertymään nykyisestä tuotevalikoimastamme.

Osana pitkän aikavälin strategiaamme jatkamme matkaviestinten tuotevalikoimamme sekä myynti- ja markkinointistrategiamme uudistamista kiinnittäen entistä enemmän huomiota asiakastarpeisiin. Seuraavien vuosineljännesten aikana jatkamme resurssien ja toiminnan keskittämistä tarjotaksemme laajan tuotevalikoiman, joka vastaa kuluttajien ja operaattoreiden asettamia vaatimuksia niin käytettävyyden, muotoilun, teknologian kuin tuotteiden räätälöinnin osalta. Seuraavien kuukausien aikana terävöitämme edelleen tutkimus- ja tuotekehityskulujen kohdentamista. Tavoitteenamme on saavuttaa tutkimus- ja tuotekehityskuluissa oikea taso ja prioriteetit sekä kehittää korkean lisäarvon tuotteita. Aiomme myös analysoida uudelleen käyttökustannuksemme ja ryhtyä päättäväisiin toimiin vahvistaaksemme liiketoimintaamme. Jatkamme Nokian
tuotemerkin kehittämistä edelleen samalla kun arvioimme uudelleen muita kuluja.

NOKIAN TOINEN VUOSINELJÄNNES JA ENSIMMÄINEN VUOSIPUOLISKO 2004 - RAPORTOITU

14,6

23,3

Rahoitustuotot ja -kulut

Tulos ennen veroja ja vähemmistöosuutta
Katsauskauden voitto
Tulos/osake, EUR

Perus
0,15
0,13
0,33

Laimennettu
0,15
0,13
0,33

* Toimialaryhmien vuoden 2003 toisen neljänneksen ja ensimmäisen vuosipuoliskon tulostiedot perustuvat tilintarkastamattomiin 25.3.2004 julkistettuihin uudelleen ryhmiteltyihin tulostietoihin.
Kaikki vuoden 2004 toisen neljänneksen ja ensimmäisen vuosipuoliskon luvut on koottu tämän tiedotteen sivuille 10 - 15.

LIIKETOIMINNAN KEHITYS JA ENNUSTEET

Toisen neljänneksen liikevaihto
Nokian vuoden 2004 toisen neljänneksen liikevaihto laski 5 % vuoden 2003 toiseen neljännekseen verrattuna ja oli 6,6 miljardia euroa. Ilman valuuttakurssien muutosten vaikutusta liikevaihto olisi kasvanut 1 % vuoden 2003 vastaavaan ajanjaksoon verrattuna.

Nokian matkaviestimiä myytiin 45,4 miljoonaa kappaletta, mihin vaikutti erittäin vahva kasvu Latinalaisessa Amerikassa ja Kiinassa, hyvä kasvu muualla Aasiassa ja pieni kasvu Pohjois-Amerikassa. Euroopan ja Afrikan alueen markkinoiden kappalemääräinen myynti laski merkittävästi. Nokian matkaviestinten euromääräinen liikevaihto kasvoi erittäin voimakkaasti Latinalaisessa Amerikassa ja Kiinassa ja hieman muualla Aasiassa, mutta laski merkittävästi Euroopan ja Afrikan alueen markkinoilla ja hieman vähemmän Pohjois-Amerikassa.

Mobile Phones -toimialaryhmän toisen neljänneksen liikevaihto laski 13 % vuoden 2003 vastaavaan ajanjaksoon verrattuna ja oli 4,2 miljardia euroa. Tämä kuvastaa edellä mainittua alueellista kehityksen ja hinnoittelun vaikutuksia.

Multimedia-toimialaryhmän toisen neljänneksen liikevaihto kasvoi 24 % vuoden 2003 vastaavaan ajanjaksoon verrattuna ja oli 739 milj. euroa. Kuvaviestintään tarkoitettujen tuotteiden myynti jatkui hyvänä, mutta muiden tuotesegmenttien myynti ei ollut odotusten mukaista.

Networks-toimialaryhmän toisen neljänneksen liikevaihto kasvoi 6 % vuoden 2003 vastaavaan ajanjaksoon verrattuna ja oli 1,6 miljardia euroa lähes kaikilla markkinoilla jatkuneen kasvun ansiosta.

Enterprise Solutions -toimialaryhmän toisen neljänneksen liikevaihto laski 2 % vuoden 2003 vastaavaan ajanjaksoon verrattuna ja oli 189 milj. euroa. Matkaviestinten myynnin kasvu ei riittänyt korvaamaan liikevaihdon laskua, joka johtui lisääntyneestä kilpailusta verkkoturvaan ja langattomiin etäyhteyksiin liittyvässä liiketoiminnassa.

Toisen neljänneksen kannattavuus
Nokian liikevoitto oli 907 milj. euroa (818 milj. euroa vuoden 2003 toisella neljänneksellä, mihin sisältyi Nokia Networksin uudelleenjärjestelyihin liittyvät 399 milj. euron suuruiset kulut). Liikevoittoprosentti oli 13,7 (11,7). Nokian liikevoittoon sisältyi toisella neljänneksellä 90 milj. euron suuruinen kertaluonteinen positiivinen erä, joka liittyy vuonna 2004 erääntyvän monivuotisen yhdistelmävakuutussopimuksen vakuutuspreemion palautukseen. Palautus perustuu oletettua alhaisempiin korvausvaatimuksiin vakuutuskauden aikana.

Mobile Phonesin liikevoitto oli 797 milj. euroa (1,3 miljardia euroa) ja liikevoittoprosentti oli 19,1 (27,2). Liikevoittoon ja liikevoittoprosenttiin vaikuttivat kohdennetut hinnoittelutoimet ja maantieteellinen markkinajakaumamme.

Toisella neljänneksellä Multimedian liiketappio oli 74 milj. euroa ja liikevoittoprosentti oli -10.

Networksin liikevoitto oli 255 milj. euroa (liiketappio 349 milj. euroa vuoden 2003 toisella neljänneksellä, mihin sisältyi uudelleenjärjestelyistä aiheutuneet 399 milj. euron kulut) ja liikevoittoprosentti oli 16,2 (-23,6), mikä oli hyvän myynnin ja tuotejakauman ansiota.

Enterprise Solutionsin liiketappio oli arvioidemme mukainen 59 milj. euroa ja liikevoittoprosentti oli -31,2.

Rahoitustuotot
Rahoitustuotot olivat toisella vuosineljänneksellä 135 milj. euroa, mihin sisältyi 71 milj. euron suuruinen kertaluonteinen erä. Toisen neljänneksen aikana Nokia myi noin 50 % France Telecomin liikkeellelaskemasta huonomman etuoikeuden ehtoisesta eräpäivättömästä joukkovelkakirjalainasta. Tämän seurauksena yhtiö kirjasi 71 milj. euron nettotuoton rahoitustuottoihinsa. Joukkovelkakirjalainat oli luokiteltu available-for-sale-sijoituksiksi ja niiden käyvän arvon muutokset huomioitu oman pääoman arvostuseroissa.

Pääomarakenne
Likvidit varat olivat 11,5 miljardia euroa 30.6.2004 ja nettovelan suhde omaan pääomaan (gearing) oli -78 %.

Toisella neljänneksellä yhtiö käytti osakkeiden takaisinostoon 0,8 miljardia euroa yhtiökokouksen antaman valtuutuksen nojalla. Neljänneksen aikana osakkeita ostettiin 61 miljoonaa kappaletta.

Toisella neljänneksellä Nokia maksoi osakkeenomistajille vuodelta 2003 osinkoa 1,4 miljardia euroa yhtiökokouksen päätöksen mukaisesti.

Teollisuudenalan kehitys ja näkymät
Maailmanlaajuiset matkaviestinmarkkinat kasvoivat edelleen vuoden 2004 toisella neljänneksellä ja alustavien arvioidemme mukaan kappalemääräinen myynti oli 148 miljoonaa. Nokia arvioi, että matkaviestimiä myydään yli 600 miljoonaa kappaletta vuonna 2004.

Nokia uskoo verkkomarkkinan kasvavan euromääräisesti hieman vuonna 2004 vuoteen 2003 verrattuna.

Vuoden 2004 kolmannen neljänneksen näkymät
Toisella neljänneksellä Nokia onnistui tuotteiden hinnoittelulla vakauttamaan markkinaosuuttaan. Nokia aikoo edelleen jatkaa kohdennettuja hintatarkistuksia ja pyrkii vahvistamaan tuotevalikoimansa kilpailukykyä kasvattaakseen markkinaosuuttaan vahvasti kilpailluilla matkaviestinteollisuuden markkinoilla. Tämän yhtiö arvioi tuovan edelleen paineita kannattavuuteen toisella vuosipuoliskolla. Vaikka Nokia tavoittelee uusista tuotteista korkeampia katteita, yhtiö arvioi nyt, että hintatarkistukset vaikuttavat kannattavuuteen, koska yhtiön liikevaihto toisella vuosipuoliskolla tullee pääosin kertymään nykyisestä tuotevalikoimasta.

Nokia arvioi kolmannen vuosineljänneksen liikevaihdon olevan 6,6 - 6,8 miljardia euroa, kun se vuoden 2003 kolmannella neljänneksellä oli 6,9 miljardia euroa. Kolmannen neljänneksen osakekohtaisen tuloksen (laimennettu) arvioidaan olevan 0,08 - 0,10 euroa, kun se vastaavalla jaksolla vuotta aiemmin oli 0,17 euroa.

MOBILE PHONES TOISELLA VUOSINELJÄNNEKSELLÄ
Toisella vuosineljänneksellä Mobile Phones vahvisti tuotevalikoimaa kaikissa segmenteissä ja julkisti yhdeksän uutta tuotetta, mukaan lukien kolme taitettavaa puhelinmallia: Nokia 6260, Nokia 6170 ja Nokia 2650.

Keskihintaisten tuotteiden valikoima vahvistui neljällä uudella tuotteella, jotka olivat:
  • taitettava Nokia 6170 -puhelin, jossa on VGA-kamera, sähköposti, pikaviestintä, MMS- ja push to talk -toiminto
  • Nokia 6610i -kamerapuhelin
  • Nokia 3220 -puhelin, jossa on VGA-kamera ja 65 536 värin näyttö
  • Nokia 3120, joka on Aasian ja Tyynenmeren alueen nuorekkaille kuluttajille suunnattu MMS-toiminnolla varustettu puhelin.

Korkeamman hintaluokan puhelinten kategoriassa julkistettiin taitettava Nokia 6260 -puhelin. Nokia 6260 on ammattikäyttäjille tarkoitettu älypuhelin, jossa on Symbian-käyttöjärjestelmä ja joka käyttää Series 60 -ohjelmistoalustaa. Nokia julkisti myös taitettavan Nokia 2650 -puhelimen ja Nokia 2600 -puhelimen, jotka ovat kasvaville markkinoille tarkoitettuja värinäytöllisiä malleja.

Lisäksi viiden puhelinmallin: Nokia 3120-, Nokia 3205-, Nokia 6610i-, Nokia 6010- ja Nokia 5140 -mallin toimitukset alkoivat toisella neljänneksellä.

Nokia perusti kaksi CDMA-teknologiaan keskittyvää T&K-yksikköä Mumbaihin Intiaan ja Pekingiin Kiinaan vastaamaan paikallisten markkinoiden ja operaattoreiden erityistarpeisiin. Nokia julkisti lisäksi kaksi CDMA2000 1X -puhelinta Aasian ja Tyynenmeren alueen markkinoille: Nokia 3125 -puhelimen, jossa on korkearesoluutioinen värinäyttö, ja Nokia 2112 -puhelimen.

MULTIMEDIA TOISELLA VUOSINELJÄNNEKSELLÄ
Nokia julkisti omassa luokassaan maailman pienimmän, miljoonan pikselin tarkkuuteen yltävän, 3G WCDMA -kuvaviestintälaitteen, joka on myös ensimmäinen 3G WCDMA- ja EDGE-verkoissa toimiva, Series 60 -ohjelmistoalustaa käyttävä laite. Nokia 6630 -mallin edistykselliset toiminnot, joihin sisältyy useita yrityskäyttöön tarkoitettuja sovelluksia ja kahdensuuntaiset videoneuvottelupuhelut, tukevat 3G-palveluiden leviämistä massamarkkinoille.

Nokia aloitti ensimmäisen miljoonan pikselin tarkkuuteen yltävän kuvaviestintälaitteen, Nokia 7610 -mallin, toimitukset toisella neljänneksellä. Tuote sai positiivisen vastaanoton markkinoilla. Yhteistyö HP:n, Kodakin, ja muiden toimijoiden kanssa vahvisti edelleen langattoman kuvaviestinnän kokonaisvaltaista lähestymistapaa, joka käsittää vaivattoman kuvaamisen, digitaalisten kuvien jakamisen, varastoinnin ja muokkaamisen.

Toisella neljänneksellä julkistettiin N-Gage QD -pelilaite ja myös sen toimitukset alkoivat. Nokia aloitti yhteistyön uusien pelijulkaisijoiden kanssa ja pelivalikoima laajeni 14 uudella pelillä. Lisäksi Nokia ja Sun ilmoittivat laajentavansa SNAP Mobile Solution -yhteistyötä, jonka tavoitteena on mahdollistaa langattomien monipelaajaominaisuudella varustettujen Java-pelien kehittäminen.

NETWORKS TOISELLA VUOSINELJÄNNEKSELLÄ
Nokia sai kolme uutta 3G-asiakasta toisella vuosineljänneksellä. Ne olivat:
  • Cellcom Israelissa
  • Polkomtel Puolassa, sekä
  • Vodafone Australiassa ja Uudessa-Seelannissa. Tämän Vodafone-sopimuksen arvo oli 200 milj. euroa ja siihen sisältyi verkonhallinta- ja ylläpitopalveluita molemmissa maissa.

Lisäksi Nokia allekirjoitti 3G-laajennussopimuksen M1:n kanssa Singaporessa. Nokia toimittaa tällä hetkellä 3G-verkkoja 27 operaattorille 16 maassa. Tähän mennessä 37 operaattoria on avannut 3G WCDMA -verkkonsa kaupalliseen käyttöön ja näistä Nokia on toimittajana 17 verkossa.

Menestys GSM/GPRS- ja EDGE-verkoissa jatkui ja Nokia teki useita sopimuksia, muun muassa seuraavien operaattoreiden kanssa:
  • AIS Thaimaassa
  • I wireless GSM Yhdysvalloissa
  • Telefonica Movil Chilessä
  • DTAC Thaimaassa
  • Indosat Indonesiassa ja
  • Telenor Mobil Norjassa.

Lisäksi Nokia allekirjoitti puitesopimuksen Telecom Italian kanssa GSM/EDGE-, 3G WCDMA- sekä laajakaistaverkon toimituksesta.

Nokia teki myös huomattavia verkonlaajennussopimuksia Venäjän ja Intian nopeasti kasvavilla markkinoilla. Venäjällä Nokia teki GSM-sopimuksen VimpelComin kanssa ja 350 milj. Yhdysvaltain dollarin arvoisen GSM-sopimuksen MegaFonin kanssa. Intiassa Nokia allekirjoitti GSM-sopimukset Idea Cellularin ja Hutchison Indian kanssa. Nokia teki myös 275 milj. Yhdysvaltain dollarin suuruisen GSM-kaupan ja verkonhallinta- ja ylläpitosopimuksen Bharti Televenturesin kanssa.

Vuosineljänneksen loppuun mennessä Nokia oli tehnyt 15 kaupallista Push to talk over Cellular (PoC) -sopimusta. Lisäksi yli 30 operaattorilla ympäri maailman on Nokian PoC-verkko testikäytössä.

Nokia julkisti uuden WCDMA-tukiaseman, Nokia Metro Site 50:n, 3G-verkkojen laajamittaisia toimituksia varten. Nokia julkisti myös Nokia ADSL 2+:n tarjotakseen enemmän kaistan leveyttä ja paremman kattavuuden laajakaistapalveluille. Nokia valittiin TETRA-verkon toimittajaksi Ruotsissa, Ranskassa, Kuwaitissa ja Brasiliassa.

ENTERPRISE SOLUTIONS TOISELLA VUOSINELJÄNNEKSELLÄ
Nokia julkisti, että RIM-sähköpostisovellus on saatavilla Nokia 6820 -viestilaitteeseen Yhdysvalloissa toimiville operaattoreille. Laitteet ovat markkinoilla normaalin operaattoritestauksen ja hyväksyntäprosessin jälkeen. RIM-sähköpostisovellus on ollut saatavilla Nokia 6820 -viestilaitteeseen Euroopassa ja Aasiassa vuoden 2004 ensimmäisestä neljänneksestä alkaen. Nokia 6810 -viestilaitteen myynti alkoi toisella neljänneksellä Euroopassa. Tekstiviestinnän suosion lisääntymisen ansiosta tähän tarkoitukseen optimoitujen Nokia 6800- ja Nokia 6820 -viestilaitteiden kysyntä on kasvanut Yhdysvalloissa.

Toisen neljänneksen aikana markkinoille tuli kaksi uutta verkkoturvalaitetta, Nokia IP2250 ja Nokia IP1220. Nokian verkkoturvalaitteet, jotka on tarkoitettu keskisuurille ja suurille yrityksille, palveluntarjoajille ja tietovarastoille, on suunniteltu parantamaan kustannustehokkuutta. Näiden tuotteiden julkistusten myötä Nokian tuotteet nousevat suorituskyvyltään johtoasemaan palomuurimarkkinoilla. Lisäksi julkistettiin uusi Nokia IPSO -käyttöjärjestelmä, joka on suunniteltu tuomaan lisäarvoa Nokian asiakkaiden palomuuri- ja VPN-investointeihin.

TEKNOLOGINEN KEHITYS TOISELLA VUOSINELJÄNNEKSELLÄ
Nokia kehitti edelleen ohjelmistoalustojaan ja toimintojaan kehittäjäyhteistyössä. Huhtikuun loppuun mennessä Nokia oli myynyt yli 10 miljoonaa Series 60 -ohjelmistoalustaan perustuvaa älypuhelinta. Nokia julkisti uusia toiminnallisuuksia Series 60 -ohjelmistoalustaan, joka tukee GSM-WCDMA- ja CDMA-teknologioita, korkearesoluutioisia näyttöjä ja edistyksellisiä yrityskäyttöön tarkoitettuja sovelluksia. Nokia ja Orange julkistivat Orange Nokia Developer Challengen, joka on Java- ja Symbian-käyttöjärjestelmä- sekä Series 60 -kehittäjille tarkoitettu kilpailu.

Lisäksi Nokia kehitti monipuolisia ominaisuuksia matkaviestimiin. Nokian Push to talk over cellular (PoC) -ratkaisu antaa asiakkaille mahdollisuuden hyödyntää PoC-teknologian alkuvaihetta. Nokia PoC-tuotteiden ohjelmisto voidaan päivittää OMA:n standardin mukaiseksi, kun OMA on viimeistellyt standardin. Lisäksi Nokia on julkistanut Nokia 7610- ja Nokia 6630 -kuvaviestintälaitteet, jotka yltävät miljoonan pikselin tarkkuuteen.

NOKIA HUHTI-KESÄKUUSSA 2004
(Kansainvälinen laskentakäytäntö, IAS, vertailut vuoden 2003 toiseen neljännekseen ellei toisin ilmoiteta. Toimialaryhmien vuoden 2003 toisen neljänneksen luvut perustuvat 25.3.2004 julkistettuihin tilintarkastamattomiin uudelleen ryhmiteltyihin vuoden 2003 tulostietoihin.)

Nokian liikevaihto laski 5 % ja oli 6 640 milj. euroa (7 019 milj. euroa). Mobile Phonesin liikevaihto laski 13 % ja oli 4 167 milj. euroa (4 806 milj. euroa). Multimedian liikevaihto kasvoi 24 % ja oli 739 milj. euroa (596 milj. euroa). Networksin liikevaihto kasvoi 6 % ja oli 1 576 milj. euroa (1 480 milj. euroa). Enterprise Solutionsin liikevaihto laski 2 % ja oli 189 milj. euroa (193 milj. euroa).

Nokian liikevoitto kasvoi ja oli 907 milj. euroa (818 milj. euroa). Liikevoittoprosentti oli 13,7 (11,7). Mobile Phonesin liikevoitto laski 39 % ja oli 797 milj. euroa (1 308 milj. euroa), liikevoittoprosentti oli 19,1 (27,2). Multimedian liiketappio pieneni ja oli 74 milj. euroa (liiketappio 75 milj. euroa), liikevoittoprosentti oli -10,0 (-12,6). Networksin liikevoitto kasvoi ja oli 255 milj. euroa (liiketappio 349 milj. euroa), liikevoittoprosentti oli 16,2 (-23,6). Networksin vuoden 2003 toisen neljänneksen liiketappioon sisältyivät 399 milj. euron suuruiset uudelleenjärjestelyistä aiheutuneet kulut. Enterprise Solutionsin liiketappio oli 59 milj. euroa (liikevoitto 45 milj. euroa). Yhtymän yhteiset kulut olivat 12 milj. euroa (111 milj. euroa), mihin sisältyi 90 milj. euron suuruinen kertaluonteinen positiivinen erä, joka liittyy vuonna 2004 erääntyvän monivuotisen yhdistelmävakuutussopimuksen vakuutuspreemion palautukseen. Palautus perustuu oletettua alhaisempiin korvausvaatimuksiin vakuutuskauden aikana.

Rahoitustuotot olivat toisella neljänneksellä 135 milj. euroa (131 milj. euroa), mihin sisältyi 71 milj. euron suuruinen kertaluonteinen erä. Toisen neljänneksen aikana Nokia myi noin 50 % France Telecomin liikkeellelaskemasta huonomman etuoikeuden ehtoisesta eräpäivättömästä joukkovelkakirjalainasta. Tämän seurauksena yhtiö kirjasi 71 milj. euron nettotuoton rahoitustuottoihinsa. Joukkovelkakirjalainat oli luokiteltu available-for-sale-sijoituksiksi ja niiden käyvän arvon muutokset huomioitu oman pääoman arvostuseroissa.

Tulos ennen veroja ja vähemmistöosuuksia oli 1 036 milj. euroa (946 milj. euroa). Katsauskauden voitto oli 712 milj. euroa (624 milj. euroa). Osakekohtainen tulos kasvoi ja oli 0,15 euroa (perus) ja 0,15 euroa (laimennettu), mihin sisältyi 71 milj. euron suuruinen kertaluonteinen positiivinen erä France Telecomin joukkovelkakirjalainan myynnistä ja 90 milj. euron suuruinen kertaluonteinen positiivinen erä monivuotisen yhdistelmävakuutussopimuksen vakuutuspreemion palautuksesta. Näistä eristä johtuva positiivinen vaikutus oli 0,03 euroa. Vastaavalla jaksolla vuotta aiemmin osakekohtainen tulos oli 0,13 euroa (perus) ja 0,13 euroa (laimennettu), mihin sisältyi Nokia Networksin uudelleenjärjestelyistä aiheutuneista 399 milj. euron suuruisista kuluista johtuva 0,06 euron negatiivinen vaikutus.

ENSIMMÄINEN VUOSIPUOLISKO 2004
(Kansainvälinen laskentakäytäntö, IAS, vertailut vuoden 2003 ensimmäiseen vuosipuoliskoon, ellei toisin ilmoiteta. Toimialaryhmien vuoden 2003 ensimmäisen vuosipuoliskon luvut perustuvat 25.3.2004 julkistettuihin tilintarkastamattomiin uudelleen ryhmiteltyihin vuoden 2003 tulostietoihin.)

Nokian liikevaihto laski 4 % ja oli 13 265 milj. euroa (13 792 milj. euroa). Mobile Phonesin liikevaihto laski 14 % ja oli 8 418 milj. euroa (9 795 milj. euroa). Multimedian liikevaihto kasvoi 40 % ja oli 1 515 milj. euroa (1 080 milj. euroa). Networksin liikevaihto kasvoi 11 % ja oli 2 991 milj. euroa (2 697 milj. euroa). Enterprise Solutionsin liikevaihto kasvoi 30 % ja oli 378 milj. euroa (290 milj. euroa).

Nokian liikevoitto laski 7 % ja oli 2 045 milj. euroa (2 188 milj. euroa), liikevoittoprosentti oli 15,4 (15,9). Mobile Phonesin liikevoitto laski 32 % ja oli 1 886 milj. euroa (2 757 milj. euroa), liikevoittoprosentti oli 22,4 (28,1). Multimedian liiketappio pieneni ja oli 72 milj. euroa (liiketappio 116 milj. euroa), liikevoittoprosentti oli -4,8 (-10,7). Networksin liikevoitto kasvoi ja oli 437 milj. euroa (liiketappio 264 milj. euroa), liikevoittoprosentti oli 14,6 (-9,8). Networksin vuoden 2003 ensimmäisen puoliskon liiketappioon sisältyy 226 milj. euron suuruinen France Telecomin saatavien uudelleen arvostuksesta johtuva positiivinen erä ja uudelleenjärjestelyihin liittyvä 399 milj. euron kulukirjaus. Enterprise Solutionsin liiketappio oli 90 milj. euroa (liiketappio 48 milj. euroa). Yhtymän yhteiset kulut olivat 116 milj. euroa (141 milj. euroa, mihin sisältyi yhtiöllä jäljellä olleiden Nokian Renkaiden osakkeiden myynnistä saatu 56 milj. euron myyntivoitto), mihin sisältyi 90 milj. euron suuruinen kertaluonteinen positiivinen erä, joka liittyy vuonna 2004 erääntyvän monivuotisen yhdistelmävakuutussopimuksen vakuutuspreemion palautukseen. Palautus perustuu oletettua alhaisempiin korvausvaatimuksiin vakuutuskauden aikana.

Rahoitustuotot olivat 211 milj. euroa (211 milj. euroa), mihin sisältyi 71 milj. euron suuruinen kertaluonteinen erä. Toisen neljänneksen aikana Nokia myi noin 50 % France Telecomin liikkeellelaskemasta huonomman etuoikeuden ehtoisesta eräpäivättömästä joukkovelkakirjalainasta. Tämän seurauksena yhtiö kirjasi 71 milj. euron nettotuoton rahoitustuottoihinsa. Joukkovelkakirjalainat oli luokiteltu available-for-sale-sijoituksiksi ja niiden käyvän arvon muutokset huomioitu oman pääoman arvostuseroissa.

Tulos ennen veroja ja vähemmistöosuuksia oli 2 246 milj. euroa (2 392 milj. euroa). Katsauskauden voitto oli 1 528 milj. euroa (1 601 milj. euroa). Osakekohtainen tulos oli 0,33 euroa (perus) ja 0,33 euroa (laimennettu), mihin sisältyi 71 milj. euron suuruinen kertaluonteinen positiivinen erä France Telecomin joukkovelkakirjalainan myynnistä ja 90 milj. euron suuruinen kertaluonteinen positiivinen erä monivuotisen yhdistelmävakuutussopimuksen vakuutuspreemion palautuksesta. Näistä eristä johtuva positiivinen vaikutus oli 0,03 euroa. Vastaavalla jaksolla vuotta aiemmin osakekohtainen tulos oli 0,33 (perus) ja 0,33 (laimennettu), mihin sisältyi France Telecomin saatavien uudelleen arvostuksesta ja Nokian Renkaiden osakkeiden myyntivoitosta sekä Nokia Networksin uudelleenjärjestelyihin liittyvästä 399 milj. euron kulukirjauksesta johtuva 0,02 euron negatiivinen nettovaikutus.

Ensimmäisen vuosipuoliskon aikana Nokiassa työskenteli keskimäärin 52 154 henkilöä. Kesäkuun 2004 lopussa Nokiassa oli 53 576 työntekijää (51 359 vuoden 2003 lopussa).

Nettovelan suhde omaan pääomaan (gearing) oli kesäkuun lopussa -78 % (-71 % vuoden 2003 lopussa). Käyttöomaisuusinvestoinnit tammi-kesäkuussa 2004 olivat 170 milj. euroa (193 milj. euroa).

Osakkeet ja osakepääoma
Nokia hankki yhtiön osakkeiden takaisinosto-ohjelman nojalla Helsingin Pörssin välityksellä 19.4.-7.5. yhteensä 61 000 000 omaa osaketta yhteensä noin 758 247 100 euron hintaan. Hankintahinta perustui hankinta-ajankohdan markkinahintaan. Osakkeet hankittiin hallituksella olleen valtuutuksen mukaisiin tarkoituksiin. Hankittujen osakkeiden nimellisarvo oli yhteensä 3 660 000 euroa ja ne edustivat noin 1,3 % yhtiön osakepääomasta ja kaikista äänistä. Hankinnalla ei ollut merkittävää vaikutusta muiden osakkeenomistajien omistukseen tai äänivallan jakautumiseen yhtiössä.

Nokian yhtiökokouksen 25.3.2004 tekemän päätöksen mukaisesti yhtiön hallussa olleet 132 536 200 omaa osaketta on mitätöity. Mitätöinti tuli voimaan 14.4.2004. Mitätöinnin seurauksena Nokian osakepääoma aleni osakkeiden yhteenlasketulla nimellisarvolla, 7 952 172 euroa, mikä on vähemmän kuin 2,8 % yhtiön osakepääomasta ja kaikista äänistä. Mitätöinti ei pienentänyt omaa pääomaa eikä sillä ollut merkittävää vaikutusta muiden osakkeenomistajien omistuksen tai äänivallan jakautumiseen yhtiössä.

Nokian konserniyhtiöiden hallussa oli 30.6.2004 yhteensä 62 192 431 Nokian osaketta, joiden nimellisarvo oli yhteensä 3 731 545,86 euroa ja osuus yhtiön osakepääomasta ja kaikista äänistä noin 1,3 %. Nokian osakkeiden kokonaismäärä oli 30.6.2004 yhteensä 4 663 760 300 ja osakepääoma oli 279 825 618 euroa.

On otettava huomioon, että tähän katsaukseen sisältyvät, muut kuin jo toteutuneita seikkoja koskevat lausumat ovat tulevaisuudennäkymiin liittyviä kannanottoja. Näitä ovat esimerkiksi: A) tuotteiden ja ratkaisujen julkistuksiin ja toimituksiin liittyvät ajankohdat; B) kykymme kehittää, tarjota käyttöön ja kaupallistaa uusia tuotteita, ratkaisuja ja teknologioita; C) arviot markkinoiden kasvusta, kehittymisestä ja rakenteellisista muutoksista; D) liiketoimintamme tulosta koskevat arviot ja tavoitteet; E) vireilläolevien ja uhkaavien oikeudenkäyntien lopputulos; ja F) lausumat, joissa esiintyy sana "uskoa", "odottaa", "ennakoida", "arvioida" tai muu vastaava ilmaisu. Koska tällaisiin lausumiin sisältyy riskejä ja epävarmuuksia, todelliset tulokset voivat poiketa huomattavasti niistä tuloksista, joita tällä hetkellä odotamme. Tekijöitä, jotka saattaisivat aiheuttaa tällaisia poikkeamia, voivat olla esimerkiksi: 1) kehitys langattoman viestinnän markkinoilla ja langattomalla teollisuudenalalla, mukaan lukien langattomien ohjelmistojen ja palveluiden markkinat sekä keskittyminen tai muut rakenteelliset muutokset langattoman viestinnän markkinoilla; 2) uusien tuotteiden ja ratkaisujen markkinoille tuomisen ajoitus ja onnistuminen; 3) uusien tuotteiden ja ratkaisujen kysyntä ja hyväksyntä markkinoilla; 4) teknologiamuutosten vaikutukset sekä tuote- ja ratkaisukehityksemme onnistuminen; 5) kilpailutilanne langattoman viestinnän teollisuudenalalla ja muutokset kilpailutilanteessa; 6) kykymme hallita tavoitteidemme saavuttamiseen vaikuttavia tekijöitä ja antaa tarkkoja ennusteita; 7) hinnoitteluun kohdistuvat paineet; 8) operaattorien ja markkinoiden toimijoiden uusien tuotteiden ja palveluiden saatavuus; 9) yleinen taloudellinen tilanne maailmanlaajuisesti sekä päämarkkina-alueillamme; 10) kykymme ylläpitää menestyksellä tuotannon ja logistiikan tehokkuutta sekä tuotteiden korkeaa laatua; 11) markkinakysynnän muutoksista aiheutuvat varastonhallintaan kohdistuvat riskit; 12) yhtiön kyky hankkia keskeytymättä ja kohtuuhintaan laadukkaita komponentteja; 13) menestyksemme teknologiaan, ohjelmistoihin tai uusiin tuotteisiin ja ratkaisuihin liittyvissä yhteistyösopimuksissa; 14) yhtiön yhteistyökumppaneiden, toimittajien ja asiakkaiden menestys, taloudellinen tilanne ja suorituskyky; 15) häiriö tietoliikennejärjestelmissä tai verkoissa, joista toimintamme on riippuvaista; 16) tuotteisiimme ja ratkaisuihimme sisältyvän monimutkaisen teknologian, johon sisältyy patentteja ja immateriaalioikeuksia, saatavuus kaupallisesti hyväksyttävin ehdoin ja loukkaamatta suojattuja immateriaalioikeuksia; 17) kehitys suurissa, monivuotisissa sopimuksissa tai suhteessamme merkittävimpiin asiakkaisiin; 18) yhtiön asiakasrahoitusriskien hallinta; 19) valuuttakurssien vaihtelut mukaan lukien erityisesti vaihtelut raportointivaluuttamme euron sekä Yhdysvaltojen dollarin, Ison-Britannian punnan ja Japanin jenin välillä; 20) kykymme rekrytoida ja pitää yhtiön palveluksessa ammattitaitoisia työntekijöitä sekä kehittää heidän osaamistaan; 21) kykymme toteuttaa uusi organisaatiorakenteemme; 22) eri valtioiden toimintatapojen, lakien ja säännösten muutosten vaikutukset; sekä 23) ne riskitekijät, jotka mainitaan yhtiön 31.12.2003 päättynyttä tilikautta koskevassa Yhdysvaltojen arvopaperisäännösten mukaisessa asiakirjassa (Form 20-F) ss. 12-21 otsikon "Item 3.D Risk Factors" alla.

NOKIA
Helsinki, 15.7.2004

Lehdistö- ja sijoittajayhteydet:
Yhtymäviestintä, puh. +358 (0) 7180 34495 tai +358 (0) 7180 34900
Sijoittajasuhteet Eurooppa, puh. +358 (0) 7180 34289
Sijoittajasuhteet Yhdysvallat, puh. +1 914 368 0555

www.nokia.com
www.nokia.fi

Nokia julkistaa vuoden 2004 kolmannen neljänneksen tuloksen 14.10.

© 2004 Research in Motion Limited. Kaikki oikeudet pidätetään. BlackBerry on Research In Motion Limitedin tavaramerkki.

Tiedote taulukkoineen on luettavissa Internet-osoitteessa: http://www.nokia.com/results2004Q2f.pdf