Keskon osakepääoman korotus vuoden 2000 optio-ohjelmaan perustuen

Kesko Oyj:n B- ja C-optio-oikeuksilla merkittiin 78 100 uutta B-osaketta. B-osakkeen kirjanpidollinen vasta-arvo on 2,00 euroa ja merkintähinta B-optio-oikeudella merkittäessä on 9,87 euroa sekä C-optio-oikeudella 8,11 euroa. Osakemerkinnän seurauksena Kesko Oyj:n rekisteröity osakepääoma nousee 156 200 eurolla yhteensä 183 658 180 euroon.

Osakepääoman korotuksen jälkeen Kesko Oyj:n osakkeiden kokonaismäärä on noussut 91 829 090 kappaleeseen, joista A-osakkeita on 31 737 007 ja B-osakkeita 60 092 083 kappaletta. Jokainen A-osake tuottaa kymmenen ääntä ja jokainen B-osake yhden äänen. Vuoden 2000 optio-ohjelman ehtojen mukaisesti uudet B-osakkeet oikeuttavat osinkoon ensimmäisen kerran tilikaudelta 2004 ja niiden muut osakasoikeudet ovat syntyneet tästä päivästä lukien.

B- ja C-optio-oikeudet perustuvat Kesko Oyj:n yhtiökokouksen 10.4.2000 tekemään päätökseen tarjota optio-oikeuksia Kesko Oyj:n ylimpään tai keskijohtoon kuuluville henkilöille. Vuoden 2000 optio-ohjelmassa laskettiin liikkeelle 3 825 000 B-optio-oikeutta ja 2 015 000 C-optio-oikeutta eli yhteensä 5 840 000 optio-oikeutta. Yhdellä optio-oikeudella voi merkitä yhden Kesko Oyj:n B-osakkeen merkintäajan päättymiseen 31.3.2006 saakka. Tämän osakepääoman korotuksen jälkeen B- ja C-optio-oikeuksilla voidaan vielä merkitä yhteensä 5 131 310 B-osaketta, mikä vastaa 10 262 620 euron osakepääoman korotusta. Osakkeiden merkintäpaikkana toimivat Nordea Pankki Suomi Oyj:n konttorit.

Vuoden 2000 optio-ohjelman ehdot on julkaistu pörssitiedotteena 10.4.2000.

Lisätietoja:
yhtiölakimies Jarkko Karjalainen, puhelin 01053 22602