Meget godt halvårsresultat i SpareBank 1 Midt-Norge med 258 mill. kroner (36 mill. kroner) før skatt. Egenkapitalavkastning på 16,1 % (1,9 %).

SpareBank 1 Midt-Norge presenterer i dag regnskapet for 1. halvår 2004 med et resultat før skatt på 258 mill. kroner (36 mill. kroner), en forbedring fra i fjor med 222 mill. kroner. Hovedtrekkene er økte andre inntekter, reduserte kostnader og reduserte tap på utlån. Det gode resultatet skyldes:

Inntekter:
  • Sterk vekst i provisjonsinntekter fra 158 mill. kroner til 194 mill. kroner (+ 23 %)
  • Forbedret rentenetto sammenliknet med 1. kvartal og positiv effekt av at regnskapet ikke belastes med avgift til Bankenes Sikringsfond.
  • Kursgevinster på verdipapirer samt utbytte på 41 mill. kroner (47 mill. kroner).
  • Gode resultat i bankens datterselskap.
  • Sterk resultatforbedring og overskudd i SpareBank 1 Gruppen AS, bankens andel 5,4 mill. kroner (- 2 mill. kroner)
    Kostnader:
  • Kostnadsprosent morbank på 54 % bl.a etter gjennomføring av omfattende effektivitetsprogram
    Tap og kredittrisiko:
  • Bankens mål om en andel på 65 % personmarkedslån innen 31.12.05 er godt i rute med pt 63 % som er ytterligere 1 % økning fra 1. kvartal 2004. Betydelig reduserte tap på utlån. 58 mill. kroner 1. halvår 2004 mot 237 mill. kroner samme periode i fjor.
  •
    Brutto utlån er på 33.088 mill. kroner. Sammenlignet med tilsvarende periode i fjor er dette en økning på 1.084 mill. kroner (3,4 %). Innskudd er på 21.002 mill. kroner. Økningen de siste 12 måneder er 1.021 mill. kroner eller 5,1 %. Innskudd fra personmarked hadde siste 12 måneder en vekst på 2,3 % mens innskudd fra næringslivet hadde en vekst på 9,1 %. Veksten innenfor næringsliv skyldes i stor grad nytt engasjement med Sør-Trøndelag Fylke.

SpareBank 1 Midt-Norges forvaltningskapital er per 30.06.2004 på 37.373 mill. kroner(37.581 mill. kroner).

Bankens Forstanderskap vedtok på sitt møte den 17. mars en fondsemisjon. Korrigert for effekten av fondsemisjonen var kursen ved årsskiftet 192 kroner. Pr. 30.06.04 var kursen 196 kroner. Det er utbetalt 18,00 kroner i utbytte pr. grunnfondsbevis 1. kvartal. Korrigert for fondsemisjonen er det utbetalte utbyttet kr. 14,40 pr. bevis.

I en kommentar uttaler adm.dir. Finn Haugan at det er flere forhold å glede seg over i regnskapet.  Veksten i provisjonsinntekter som skyldes økt salg av andre spareprodukt er spesielt gledelig. Det har vært en bevisst satsing i banken på å tilby bankens kunder et større spekter av spareprodukt og nå kommer resultatene av dette.

Videre presiserer Haugan viktigheten av kostnadsprogrammet "Effektivitet 2004". Vi har siden i fjor høst hatt en total gjennomgang av bankens kostnader. Målet var å redusere de årlige driftskostnadene med 68 mill. kroner og oppnå en kostnadsprosent på maks 55 %. 1. halvår er kostnadsprosenten for morbanken på 54 %. Avslutningsvis understreker Haugan at det gode resultatet selvsagt også må tilskrives god tilgang på nye kunder og en dyktig medarbeiderstab.

Vedlegg:
    * Halvårsrapport 2004;
    * Presentasjon av Halvårsrapport 2004;

Kontaktpersoner:

SpareBank 1 Midt-Norge:
    Eventuelle spørsmål rettes til adm.direktør Finn Haugan telefon + 47 90 04 10 02
    eller  :  konserndirektør Kjell Fordal telefon + 47 90 54 16 72

Om oss
    SpareBank 1 Midt-Norge er Midt-Norges største og ledende bank med en total markedsandel på i overkant av 40 %.  Banken er også en av Norges største innen landbruk og havbruk og en betydelig aktør overfor det offentlige. Som "Trøndernes nærmeste bank" er lokal tilstedeværelse det sentrale, men også bruk av moderne teknologi kjennetegner vår virksomhet.  Pr. 31.12.2003 hadde konsernet en forvaltningskapital på 36,9 mrd. kroner. Resultatet for 2003 ble på kr. 223 mill. Antall årsverk var 600. I tillegg til banken består konsernet av datterselskapene SpareBank 1 Finans Midt-Norge AS, EiendomsMegler 1 Midt-Norge AS, Midt-Norge Regnskap AS, Midt-Norge Fonds AS og Allegro Finans AS.  SpareBank 1 Midt-Norge er en av seks eiere av SpareBank 1 Gruppen AS.  Vi tilbyr bl.a. forsikrings- og spareprodukter, herunder aktiv forvaltning gjennom egne produktselskap, som ODIN Forvaltning AS, First Securities AS og Ida Bilforvaltning AS.  SpareBank 1 alliansen er den fjerde største bankgrupperingen i Norge.

Ønskes ytterligere informasjon, besøk vår hjemmeside

Denne pressemeldingen er sendt til deg av SpareBank 1 Midt-Norge.

For å endre ditt abonnement eller for å avslutte abonnementet, vennligst kontakt Hugin online via: http://www.huginonline.no/email