Net Insight lanserar lösning för DVB-T med unik distribution av absolut tid

TV-signalerna i Net Insights Nimbra-plattform distribueras med ASI-multicast och har mindre än 50 nanosekunders PCR-jitter, punkt-till-punkt. Detta möjliggör att hela DVB-T nätet kan synkroniseras med hjälp av Nimbra-plattformens tidsfunktioner.

De nya funktionerna för "two-way time and frequency transfer" kan användas för att eliminera behovet av distribuerade GPS-klockor eller som ett parallellt system för förhöjd redundans. Detta innebär avsevärt minskade investerings- och driftskostnaderna för DVB-T-nätverk.

Net Insights NG-SDH Nimbra-plattform kan distribuera (med multicast och/eller unicast) ASI-, SDI-, Ethernet- och SDH/PDH-strömmar över SDH, CWDM, DWDM och svartfiber. Där andra lösningar är byggda på flera plattformar staplade på varandra, erbjuder Net Insight ett integrerat system med låga investerings- och driftskostnader.

Kostnadseffektiviteten förstärks genom Nimbra-plattformens höga kapacitetsutnyttjande som möjliggör att upp till 147 Mbps nyttolast kan transporteras över en STM-1-koppling, motsvarande mindre än två procents overhead.

"Vi har fått väldigt positiv respons på vår DVB-T-lösning från marknaden", säger Tomas Duffy, VD på Net Insight. "The time and frequency transport"-funktionerna kommer att stärka vår position som teknologiledare för TV-bolag och medianät."

För ytterligare information kontakta:
Tomas Duffy, VD, Net Insight AB.
Tel. 08-685 04 00, e-post: tomas.duffy@netinsight.net