Jaakko Pöyry Group ja Nab Labs Ympäristöanalytiikka Oy yhteistyöhön

Jaakko Pöyry Group Oyj ja Nab Labs Ympäristöanalytiikka Oy ovat sopineet yhteistyöstä ympäristöanalytiikan palveluihin liittyen. Samassa yhtey­dessä Jaakko Pöyry Group myy oululaisen suunnittelu- ja konsulttitoi­misto PSV - Maa ja Vesi Oy:n laboratorion Nab Labs Oy:lle. Laboratorion 16 työntekijää siirtyvät kaupassa vanhoina työntekijöinä ostajan palve­lukseen.

PSV - Maa ja Vesi Oy, joka kuuluu Jaakko Pöyry Groupin Infrastruktuuri & ympäristö -liiketoimintaryhmään, on vuonna 1969 perustettu Pohjois-Suomen johtava vesi- ja ympäristöalan suunnittelu- ja konsulttitoimisto. Yhtiössä työskentelee noin 80 asiantuntijaa. PSV - Maa ja Vesi Oy on erikoistunut vesihuoltoon, ympäristö- ja geotekniikkaan sekä vesi- ja kalatalouteen liittyviin seurantoihin, tutkimuksiin ja suunnitteluun teollisuudelle, kunnille ja vesihuoltoyhtiöille.

"Edistämme asiakkaidemme kilpailukykyä kestävillä teknisillä ratkai­suilla, joissa ympäristönäkökohdat on huomioitu kattavasti. Yhteistyön avulla halutaan turvata laadukkaiden, monipuolisten ja kehittyvien labo­ratoriopalvelujen saatavuus osana suunnittelutoimintaamme. Keskitymme ympäristömittausten ja analyysitulosten mahdollisimman tehokkaaseen ja monipuoliseen hyödyntämisen ja tulkintaan osana suunnitteluketjua" ker­too PSV - Maa ja Vesi Oy:n toimitusjohtaja Kari Kainua.

Nab Labs Ympäristöanalytiikka Oy vastaa Nab Labs -konsernin ympäristö­liiketoiminnasta ja se operoi laboratorioita Oulun lisäksi Rovaniemellä, Kaustisella ja Helsingissä. Konsernin prosessianalytiikan palveluista vastaa Lännen Laboratoriot Oy Raumalla ja ilmapäästömittauksista Laite­optimointi ER Oy Kärsämäellä. Nab Labs -konsernin liikevaihto vuonna 2003 oli 4,7 miljoonaa euroa ja työntekijöitä oli noin 70.

"Nyt sovittu yhteistyö PSV - Maa ja Vesi Oy:n kanssa vahvistaa oleelli­sella tavalla Nab Labs Oy:n palveluja Pohjois-Suomessa. Oulu on sijain­niltaan optimaalinen sekä ympäristötarkkailun että prosessiteollisuuden tarvitsemien laboratoriopalveluiden tuottamiseen tällä alueella", sanoo Nab Labs Oy:n toimitusjohtaja Markku Ahponen. Tavoitteena onkin kehittää ostettua laboratoriota ja tarjota entistä monipuolisempia analyysi- ja mittauspalveluita sekä luoda kumppanuuksia alueella toimivien yritysten ja kuntien kanssa.

Jaakko Pöyry Groupin Infrastruktuuri & ympäristö -liiketoimintaryhmä käyttää liikenimeä Jaakko Pöyry Infra. Sen liikevaihto v. 2003 oli 139 miljoonaa euroa. Liiketoimintaryhmällä on toimistoja 15 maassa ja sen palveluksessa on 1600 asiantuntijaa maailmanlaajuisesti.

JAAKKO PÖYRY GROUP OYJ

Teuvo Salminen