Generalforsamlingen vedtar tilbakekjøpsfullmakt

Kapitalnedsettelsen innebærer sletting av 2.808.810 aksjer som er kjøpt tilbake i markedet, samt innløsning og sletting av 2.191.190 aksjer som tilhører den norske stat. Statens eierandel på 43,82 prosent vil bli forbli uendret etter kapitalnedsettelsen.

Generalforsamlingen vedtok også en ny fullmakt til styret om tilbakekjøp av egne aksjer som gjelder i de kommende 18 måneder. Fullmakten gjelder kjøp av inntil 5.617.621 aksjer i markedet, til en pris mellom 200 og 700 kroner per aksje, og formålet er å slette aksjene. Etter avtale med den norske stat, som er Hydros største aksjonær, vil en proporsjonal andel av statens aksjer innløses og slettes, slik at statens eierandel forblir den samme. Samlet vil inntil 10 millioner aksjer kunne bli slettet, tilsvarende fire prosent av selskapets utestående aksjer. Beslutning om denne slettingen av aksjer må gjøres av en senere generalforsamling, og krever to tredels flertall.

Mobil
Idar Eikrem