Yara utsteder US dollar-obligasjoner

I tråd med det amerikanske kredittilsynets (SEC) Regel 144A/Regulation S vil Yara utstede 10-års obligasjoner i det amerikanske obligasjonsmarkedet under forutsetning av akseptable markedsforhold. Yara vil bruke salgssummen til nedbetaling av deler av selskapets 750 millioner dollar 364 dagers banklån. Sistnevnte lån ble tatt opp som mellomfinansiering i forbindelse med fisjonen fra Norsk Hydro inntil en mer langsiktig finansiering kunne etableres.

Egil Hogna, Investor Relations
Telefon  (+47) 24 15 71 66
Mobil  (+47) 90 187 865

Arne Cartridge, Media Relations
Telefon  (+47) 24 15 73 01
Mobil  (+47) 47 900 900

Yara International ASA er verdens ledende leverandør av mineralgjødsel og står særlig sterkt innen nitrogenbaserte gjødseltyper. Yara har kontorer i 50 land fordelt på alle verdensdeler og selger over 20 millioner tonn mineralgjødsel årlig i mer enn 120 land. Yaras mineralgjødsel er tilpasset lokale forhold og inneholder de næringsstoffer avlingene trenger. Yara gir råd om riktig gjødsling for å bidra til bedre avkastning på bøndenes arbeidsinnsats og et mer bærekraftig landbruk. Yara har en sterk posisjon i industrielle markeder i Europa som leverandør av nitrogenbaserte kjemikalier og er den ledende leverandør av flytende CO2.

This announcement does not constitute an offer of securities for sale in the United States.  The securities referred to herein have not been and will not be registered under the U.S. Securities Act of 1933, as amended, and may not be offered or sold in the United States or to or for the benefit of U.S. persons except pursuant to an exemption from registration. Any offering of the Company's securities will be made only by means of a prospectus/listing particulars that will contain detailed information about the Company and its management, as well as financial statements. There shall not be any sale of these securities in any jurisdiction in which such offer, solicitation or sale would be unlawful prior to registration or qualification under the securities laws of such jurisdiction.  Neither this announcement nor any copy hereof may be taken or transmitted into the United States, Japan, Canada or Australia or distributed directly or indirectly in the United States, Japan, Canada or Australia.