Nokia Oyj:n Säätiön tunnustuspalkinto professori Heikki Lyytiselle modernin tietotekniikan hyödyntämisestä lasten oppimisympäristöjen kehittämisessä

Helsinki - Nokia Oyj:n Säätiö on myöntänyt vuoden 2004 tunnustuspalkinnon professori Heikki Lyytiselle hänen ansioistaan modernin tietotekniikan hyödyntämisessä oppimisen kehittämishankkeissa sekä oppimisen häiriöiden varhaisessa kuntoutuksessa. Professori Lyytisen tutkimustulokset ovat edistäneet pelinomaisen ratkaisujen hyödyntämistä nimenomaan lasten oppimisympäristöjen kehittämisessä. Tunnustuspalkinto, arvoltaan 10000 euroa luovutettiin Säätiön apurahojen jakotilaisuudessa torstaina, jolloin Säätiö juhli kymmenettä toimintavuottaan.

Professori Lyytinen on tutkimustensa pohjalta määritellyt toteutusperiaatteet tietoteknisille oppimismenetelmille, jotka innostavat lapsia harjoittelemaan tehokkaan oppimisen edellyttämällä tavalla. Näiden periaatteiden mukaan kehitetyillä oppimisympäristöillä on saavutettu hyviä tuloksia lukemaan oppimisessa. "Lyytisen työ on hyvä esimerkki siitä, miten pelinomaista lähestymistapaa voidaan käyttää opetuksen apuvälineenä", toteaa Säätiön hallitus valintaperusteissaan.

Kehitysneuropsykologian professori Heikki Lyytinen toimii Jyväskylän yliopiston "Ihmisen kehitys ja sen riskitekijät" -huippututkimusyksikön varajohtajana ja johtaa yksikön "Kognitiivinen kehitys" -tutkimusohjelmaa. Professori Lyytinen on myös Jyväskylän yliopiston Agora Centerin johtokunnan puheenjohtaja, Psykocenterin johtoryhmän puheenjohtaja ja yliopistonsa lapsitutkimuskeskuksen johtaja sekä Niilo Mäki instituutin hallituksen puheenjohtaja.

Lyytinen aloitti työuransa Jyväskylän yliopistossa vuonna 1968. Hän on toiminut uransa aikana mm. Suomen Akatemian tutkimusassistenttina, Helsingin yliopiston psykofysiologian dosenttina ja Suomen Akatemian tutkijana. Professori Lyytisen erityisaloja ovat kokeellinen psykologia, erityisesti psykofysiologia ja neuropsykologia.

Säätiön juhlassa puhunut Nokian pääjohtaja Jorma Ollila kertasi Säätiön vuosikymmentä, matkapuhelimien ja internetin aikakautta. Hän muistutti kuinka teknologiset edistysaskeleet usein muuttavat perustavanlaisesti vanhoja toimintamalleja "Jokaisella ajalla on ollut visionäärinsä, jotka ovat kyenneet kyseenalaistamaan nykyiset toimintatavat ja katsomaan pidemmälle. Menneisyyden menestys ei ole onnistumisen tae vastaisuudessa." Ollilan mukaan menestyäksemme kansainvälisesti Suomestakin pitää löytyä huippuyksiköitä, jotka voivat realisistisesti kilpailla maailman huippuyliopistojen ja -korkeakoulujen kanssa. "Tulevaisuus haastaa nykypäivän osaamisen ja vaatii meitä aina katsomaan asioita uudesta näkökulmasta. Vain huippuosaamiseen satsaamalla voimme olla mukana rakentamassa tulevaisuuden innovaatioita", Ollila sanoi.

Nokia Oyj:n Säätiön jakoi tänä vuonna 91 apurahaa yhteissummaltaan 433 500 euroa. Apurahoista 76 osoitettiin tieto ja tietoliikennetekniikan alan tohtoritutkintoon tähtäävien ripeiden jatko-opintojen tukemiseen, 7 professori- ja tutkijatason vierailuihin ja 8 alan opetustoiminnan kehittämiseen.

Aikaisemmin säätiön vuosittaisen tunnustuspalkinnon ovat saaneet Lauri Kuokkanen (1995), Pekka Tarjanne (1996), Linus Torvalds (1997), Arto Salomaa (1998), Kullervo Nieminen (1999), Osmo A. Wiio (2000), Ilkka Haikala (2001), Veikko Rintamäki (2002) ja George Metakides (2003).

Nokia Oyj:n Säätiö on perustettu vuonna 1995. Säätiön tarkoituksena on tieto- ja tietoliikennetekniikan tieteellisen kehittämisen tukeminen sekä alan opetustoiminnan edistäminen Suomessa.

Nokia
Nokia on johtava langattoman viestinnän yritys, joka pyrkii edistämään langattoman teollisuudenalan kasvua ja kehittymistä. Sen tavoitteena on helpottaa ihmisten arkea tarjoamalla helppokäyttöisiä ja innovatiivisia tuotteita ja ratkaisuja, kuten matkapuhelimia, kuvaviestintä-, peli- ja mediasovelluksia. Nokia tarjoaa laitteita, ratkaisuja ja palveluita sekä operaattoreille että yrityksille.

Tiedustelut:

Nokia Tutkimuskeskus / Nokia Research Center