Nokia ja Telecom Italia testaavat uusia yhtenäistyviä palveluja

Nokian ja Telecom Italian toukokuussa ilmoitettu yhteistyö kiinteiden ja langattomien verkkojen yhtenäistyvien palveluiden kehityksessä edistyy hyvin. Palveluiden testaus sekä multiradio -päätelaitteiden ja Nokia IP Multimedia Subsystem  (IMS) -ratkaisun toimitukset on jo aloitettu. Yhteistyöprojektissa käytetään Nokia 9500 kommunikaattoria, joka tukee sekä GSM/EDGE ja WLAN -teknologioita.

Yhteistyön keskeisenä tavoitteena on kehittää palveluita, kuten videon jakaminen ja push to talk -pikayhteys, jotka toimivat sekä matkapuhelinverkoissa että kiinteissä verkoissa. Tällainen palveluiden yhtenäistyminen sekä samalla tapahtuva verkkoarkkitehtuurien tehostaminen luovat uusia merkittäviä liiketoiminta-mahdollisuuksia Telecom Italian tapaisille tietoliikenneyrityksille, jotka tarjoavat sekä matkapuhelinpalveluita että kiinteän verkon palveluita.

Projektin testivaihe päättyy vuoden 2005 ensimmäisen neljänneksen aikana. Sitä seuraa myöhemmin vuonna 2005 Telecom Italian valittujen palveluiden kaupallinen käyttöönotto Italiassa.

Nokia IP Multimedia Subsystem  -runkoverkkoarkkitehtuuri mahdollistaa reaaliaikaisen videon jakamisen puhelun aikana sekä useita muita multimediapalveluita. Nokia tarjoaa operaattoreille ja palveluntarjoajille avoimiin rajapintoihin perustuvia kokonaisratkaisuja multimediapalveluiden tarjoamiseen.

Nokia on johtava langattoman viestinnän yritys, joka pyrkii edistämään langattoman teollisuudenalan kasvua ja kehittymistä. Sen tavoitteena on helpottaa ihmisten arkea tarjoamalla helppokäyttöisiä ja innovatiivisia tuotteita ja ratkaisuja, kuten matkapuhelimia, kuvaviestintä-, peli- ja mediasovelluksia. Nokia tarjoaa laitteita, ratkaisuja ja palveluita sekä operaattoreille että yrityksille.

Lisätietoja:

Nokia, Networks