METSON NIMITYSVALIOKUNNAN KOKOONPANO

Metson varsinainen yhtiökokous 6.4.2004 päätti asettaa yhtiökokouksen nimitysvaliokunnan valmistelemaan hallituksen jäseniä ja hallituspalkkioita koskevat ehdotukset yhtiökokoukselle, joka pidetään 4.4.2005. Yhtiökokous päätti, että nimitysvaliokuntaan kuuluu Metson neljän suurimman, 1.12.2004 rekisteröidyn osakkeenomistajan edustajat sekä Metson hallituksen puheenjohtaja asiantuntijajäsenenä.

Metson neljä suurinta rekisteröityä osakkeenomistajaa 1.12.2004 olivat UPM-Kymmene Oyj, Suomen Valtio, Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen ja Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma. Mainitut osakkeenomistajat ovat ilmoittaneet seuraavat edustajansa Metson nimitysvaliokuntaan: Heikki Sara (nimitysvaliokunnan puheenjohtaja), johtaja, liiketoiminnan strateginen kehittäminen (UPM-Kymmene Oyj); Markku Tapio, johtaja, omistajapolitiikan yksikkö (Suomen Valtio); Kari Puro, toimitusjohtaja (Ilmarinen) ja Matti Vuoria, toimitusjohtaja (Varma). Metson hallituksen puheenjohtaja Matti Kavetvuo toimii nimitysvaliokunnan asiantuntijajäsenenä.

Metso-konserni on prosessiteollisuuden koneiden ja järjestelmien sekä huolto- ja asiantuntijapalvelujen maailmanlaajuinen toimittaja. Konsernin ydinliiketoimintoja ovat kuitu- ja paperiteknologia (Metso Paper), kiven- ja mineraalienkäsittely (Metso Minerals) sekä automaatio- ja säätöteknologia (Metso Automation). Vuonna 2003
Metso-konsernin liikevaihto oli 4,3 miljardia euroa. Konsernin palveluksessa työskentelee noin 23 000 henkilöä yli 50 maassa. Metson osakkeet noteerataan Helsingin ja New Yorkin pörsseissä.